Една година след отплаването на „АБОРА IV” от Варна

Международната експедиция с папирусовата лодка “ABORA IV” отплава на 16.08.2019 г. в 18:00 ч. от челното място („Плочата”) на яхт-клуб „Кап. Г. Георгиев” във Варна на път за Източно Средиземно море. Това плаване е четвъртото по ред от проекта “ABORA”, ръководен от германеца Доминик Гьорлиц. 

Снимка: Мисия Абора | Facebook

„ABORA IV” е съвременна реплика на древноегипетски кораб от преддинастическата епоха (V–IV хил. пр. Хр.). За прототип са използвани скални изображения на плавателни съдове, открити в Египет, датирани 3500 г. пр. Хр. Корабът плава под германско знаме.

Независимо, че според германското законодателство този вид морски плавателни съдове са освободени от обичайните изисквания, лодката е снабдена с навигационно, радио-навигационно, противопожарно и спасително оборудване, което осигурява  безопасносното плаване.

Плавателният съд беше построен от боливийски индианци от племето Аймара, фамилията Лимачи от крайбрежието на езерото Титикака. Те вече са строили лодките „RA II” и „TIGRIS” на  Хейердал, „ABORA II” и  „ABORA III” на Гьорлиц. 

Тръстиката е доставена във Варна от Боливия и принадлежи към класа „папирусови”.

Някои от основните данни на кораба са: дължина 14 м., ширина 4 м., височина на борда 2 м., височина на мачтата 12.5 м., дебелина на корпуса 1.6 м., тегло на лодката 12 т., а във водата до 30 т. Корабът е с двоен корпус (сал тип катамаран), който пропуска водата. Това го прави на практика непотопяем, тъй като безбройните кухини на тръстиката създават положителна плавучест.

Задвижва се от едно правоъгълно платно с големина 62 кв.м.

Управлението се осъществява със система от подвижни килове, разположени вертикално по двата борда на носа и кърмата съответно 2 х 4 бр. и 2 х 3 бр., както и две кърмови гребла, скрепени по специален начин. Киловете дават възможност лодката да се движи с до 70 градуса срещу вятъра и подобряват стабилността й при лошо време. Скорост ~1,7 възла, макс. скорост ~3,5 възла, дължина на планирания маршрут 1165 морски мили (~ 2150 km). На борда има вместимост за хранителни продукти, сладка вода и две спални помещения за две вахти от по 4 души. Екипажът се състои от 12 души, като останалите четирима са на вахта.

Други основни сведения може да бъдат намерени в публикацията „За експедицията „АБОРА IV” – една гледна точка” от 11.09.2019 г. в Maritime.bg.

Над година след отплаването би било добре да си припомним някои по-важни имена и събития от подготовката на експедицията, които се случиха в Белослав и Варна. Редно е да бъде отбелязано и какво направиха през тази една година основните страни, участвали в изследването, за да сме наясно къде сме ние. Информацията е разпръсната, събирането и обобщаването й е затруднено, но си заслужава да се опита.

Можем да ги формулираме обобщено така: 

– Д-р Доминик Гьорлиц, германец, ръководител на проекта и експецията в частност; преобладаващата част от участниците също са германци, което трябва да се има предвид;

– Българската страна, която включва представители на цялата структура на обществото, а именно: държавна администрация, местни власти, академична общност, частен сектор, неправителствени организации, медии и отделни личности (наши участници са Теодор Роков от Археологическия музей и кап. Александър Г. Александров); 

– Турска страна – осигурява плаването през турски териториални води и престоя на турска територия. В момента лодката е експонирана в Каш, Турция;

– Гръцка страна – епизодично;

– Международно участие в плаването (представители на САЩ, Русия, Нидерландия) – няма общоразпространена информация.

Доминик Гьорлиц успя да осъществи замисъла си за плаване по маршрута на аргонавтите, но в обратната посока, от север на юг, т.е. от Черно море към Средиземно море. Малко известно е, че по идея построяването на древния кораб е трябвало да стане в началото на 2019 г. в Сочи, плаването да започне от там, а после към Варна, Босфора, Дарданелите и т.н.

Поради редица затруднения в началото експедицията е пред провал.

Тогава идва предложението на Теодор Роков българската страна да осигури необходимото домакинство. Подготовката става в Белослав (С.Иванов-кмет, Д.Калчев-Упр. Ф-ма “INHOM”, кап.Томов-ф-ма „Белфери”).

Цялостна консултантска и логистична подкрепа предоставят г-жа Бисерка Зафирова и семейството й също от Белослав. Освен екипажа в строежа на кораба участват студенти от Военноморското училище „Н. Вапцаров” и Техническия универсдитет. Спускането на вода, ходовите изпитания във Варненското езеро, провлачването до акваторията на яхт-клуб „кап.Г.Георгиев” и натурните изпитания във Варненския залив бяха осъществени с изключителното съдействие на ръководството и служителите на Параходство „БМФ”, Пристанище Варна и Българска морска камара. Логистичната подкрепа и морските изпитания бяха направени с помощта на влекача „Алкаид” на БМФ, Милен Славов и Диана Янева – собственици на яхта „Маринела 3 и Иво Танев. 

Кап. Ж. Петров и кап. В. Енчев оказаха съдействие при уточняване на изискванията и проверката на необходимата морска екипировка, а кап. В. Пожарски посъветва как да бъде направено застраховането.

Случайно или не, но тържественото изпращане на експедицията стана само ден след празника на Варна с участието на кмета Иван Портних, представители на медиите и обществеността. 

За изминалата година д-р Гьорлиц организира в Германия и по света няколко срещи, за да пропагандира постижението си с експедицията „ABORA IV”. Написа книга, участва в редица телевизионни и радио предавания. Очаква се излизането на филм.  

Последни новини

Отбелязваме Международния ден на морските фарове

На 18 август 2022 г., от 11.00 часа на фар Шабла ще се проведе тържествено отбелязване на международния ден на морските фарове. Ще бъде проведено и официално откриване на обновения фар Шабла. От Военноморските сили съобщават, че
Прочетете

Гореща вълна удари корабостроителници в Китай

Гореща вълна е причина за обявяване на форсмажорни обстоятелства от редица корабостроителници в южните части на Китай. Там се отчитат рекордни за региона високи температури, достигащи над 42 градуса. Горещата вълна, с рекордно
Прочетете

Стачна готовност в Пристанище Ливърпул

Над 500 докери в Пристанище Ливърпул, в което е един от най-големите контейнерни терминали във Великобритания, гласуваха в подкрепа на стачка срещу заплащането и условията на труд, съобщи профсъюзът "Unite". Стачните действия биха
Прочетете

36 кораба са преминали по зърнения коридор в Черно море

Над половин милион тона зърно вече са изнесени от Украйна през Черно море от началото на август, съобщи днес ООН, цитирана от ДПА. Откакто Украйна, Русия, Турция и ООН се договориха да отворят маршрута през Черно море в края
Прочетете

ФБР арестува пристанищни синдикалисти, изнудвали морски фирми и натрупали 1,2 млн. долара

Пристанищни синдикалисти са арестувани при операция на ФБР в Пуерто Рико. Арестувани са председателят на синдикат в пристанище Сан Хуан, пристанищен служител и още петима души по обвинения за организиране на престъпна група, която
Прочетете

„Космос шипинг“ иска над 12,4 млн. лева за драгиране на Дунав

Варненската "Космос шипинг" АД е предложила цена от 12 435 120 лева за драгиране в най-критични участъци за възстановяване на проектни дълбочини по фарватера по препоръките на Дунавската комисия в българския участък за поддържане на
Прочетете

Настаняват украински бежанци на втори пътнически кораб в Шотландия

DJI_0010 Правителството на Шотландия обяви планове за наемане на втори пътнически кораб, на който да се настаняват бежанци от Украйна. Круизният кораб Ambition ще осигури настаняване на до 1750 украински бежанци в пристанище
Прочетете

Шумово замърсяване от корабоплаването застрашава африканските пингвини

Снимката е илюстративна. Африканските пингвини, които са застрашен вид, изчезват от естествения си хабитат по източното крайбрежие на Република Южна Африка (РЮА) заради шумово замърсяване от корабите, установи изследване, цитирано от
Прочетете

Морската индустрия търси изкуствен интелект

Близо 1 млрд. долара ще инвестира морската индустрия в търсене на решения с изкуствен интелект (AI), става ясно от изследване на Lloyd's Register и Thetius. Секторът ще инвестира все повече до 2027 г., когато се очаква да бъдат
Прочетете

Над 450 хил. тона зърнени товари са изнесени през украинските пристанища

Над 50 чуждестранни плавателни съда, плаващи под флаговете на 14 държави, остават блокирани в шест украински пристанища - Херсон, Николаев, Черноморск, Одеса, Очаков и Южний. Това съобщи Михаил Мизинцев, началник на руския Национален
Прочетете

Последни новини

ФБР арестува пристанищни синдикалисти, изнудвали морски фирми и натрупали 1,2 млн. долара

Пристанищни синдикалисти са арестувани при операция на ФБР в Пуерто Рико. Арестувани са председателят на синдикат в пристанище Сан Хуан, пристанищен служител и още петима

Шумово замърсяване от корабоплаването застрашава африканските пингвини

Снимката е илюстративна. Африканските пингвини, които са застрашен вид, изчезват от естествения си хабитат по източното крайбрежие на Република Южна Африка (РЮА) заради шумово

MSC купува болници

Базираната в Женева Mediterranean Shipping Company (MSC) участва в консорциум, който се очаква да придобие международната частна болнична група "Mediclinic". Последната

Най-четени през месеца

Имейл абонамент
Имейл абонамент
Получавайте новините на Maritime.bg директно и във Вашата електронна поща!
Винаги може да спрете Вашия имейл абонамент