Международната експедиция с папирусовата лодка “ABORA IV” отплава на 16.08.2019 г. в 18:00 ч. от челното място („Плочата”) на яхт-клуб „Кап. Г. Георгиев” във Варна на път за Източно Средиземно море. Това плаване е четвъртото по ред от проекта “ABORA”, ръководен от германеца Доминик Гьорлиц.
„ABORA IV” е съвременна реплика на древноегипетски кораб от преддинастическата епоха (V–IV хил. пр. Хр.). За прототип са използвани скални изображения на плавателни съдове, открити в Египет, датирани 3500 г. пр. Хр. Корабът плава под германско знаме.
Независимо, че според германското законодателство този вид морски плавателни съдове са освободени от обичайните изисквания, лодката е снабдена с навигационно, радио-навигационно, противопожарно и спасително оборудване, което осигурява безопасносното плаване.
Плавателният съд беше построен от боливийски индианци от племето Аймара, фамилията Лимачи от крайбрежието на езерото Титикака. Те вече са строили лодките „RA II” и „TIGRIS” на Хейердал, „ABORA II” и „ABORA III” на Гьорлиц.
Тръстиката е доставена във Варна от Боливия и принадлежи към класа „папирусови”.
Някои от основните данни на кораба са: дължина 14 м., ширина 4 м., височина на борда 2 м., височина на мачтата 12.5 м., дебелина на корпуса 1.6 м., тегло на лодката 12 т., а във водата до 30 т. Корабът е с двоен корпус (сал тип катамаран), който пропуска водата. Това го прави на практика непотопяем, тъй като безбройните кухини на тръстиката създават положителна плавучест.
Задвижва се от едно правоъгълно платно с големина 62 кв.м.
Управлението се осъществява със система от подвижни килове, разположени вертикално по двата борда на носа и кърмата съответно 2 х 4 бр. и 2 х 3 бр., както и две кърмови гребла, скрепени по специален начин. Киловете дават възможност лодката да се движи с до 70 градуса срещу вятъра и подобряват стабилността й при лошо време. Скорост ~1,7 възла, макс. скорост ~3,5 възла, дължина на планирания маршрут 1165 морски мили (~ 2150 km). На борда има вместимост за хранителни продукти, сладка вода и две спални помещения за две вахти от по 4 души. Екипажът се състои от 12 души, като останалите четирима са на вахта.
Други основни сведения може да бъдат намерени в публикацията „За експедицията „АБОРА IV” – една гледна точка” от 11.09.2019 г. в Maritime.bg.
Над година след отплаването би било добре да си припомним някои по-важни имена и събития от подготовката на експедицията, които се случиха в Белослав и Варна. Редно е да бъде отбелязано и какво направиха през тази една година основните страни, участвали в изследването, за да сме наясно къде сме ние. Информацията е разпръсната, събирането и обобщаването й е затруднено, но си заслужава да се опита.
Можем да ги формулираме обобщено така:
– Д-р Доминик Гьорлиц, германец, ръководител на проекта и експецията в частност; преобладаващата част от участниците също са германци, което трябва да се има предвид;
– Българската страна, която включва представители на цялата структура на обществото, а именно: държавна администрация, местни власти, академична общност, частен сектор, неправителствени организации, медии и отделни личности (наши участници са Теодор Роков от Археологическия музей и кап. Александър Г. Александров);
– Турска страна – осигурява плаването през турски териториални води и престоя на турска територия. В момента лодката е експонирана в Каш, Турция;
– Гръцка страна – епизодично;
– Международно участие в плаването (представители на САЩ, Русия, Нидерландия) – няма общоразпространена информация.
Доминик Гьорлиц успя да осъществи замисъла си за плаване по маршрута на аргонавтите, но в обратната посока, от север на юг, т.е. от Черно море към Средиземно море. Малко известно е, че по идея построяването на древния кораб е трябвало да стане в началото на 2019 г. в Сочи, плаването да започне от там, а после към Варна, Босфора, Дарданелите и т.н.
Поради редица затруднения в началото експедицията е пред провал.
Тогава идва предложението на Теодор Роков българската страна да осигури необходимото домакинство. Подготовката става в Белослав (С.Иванов-кмет, Д.Калчев-Упр. Ф-ма “INHOM”, кап.Томов-ф-ма „Белфери”).
Цялостна консултантска и логистична подкрепа предоставят г-жа Бисерка Зафирова и семейството й също от Белослав. Освен екипажа в строежа на кораба участват студенти от Военноморското училище „Н. Вапцаров” и Техническия универсдитет. Спускането на вода, ходовите изпитания във Варненското езеро, провлачването до акваторията на яхт-клуб „кап.Г.Георгиев” и натурните изпитания във Варненския залив бяха осъществени с изключителното съдействие на ръководството и служителите на Параходство „БМФ”, Пристанище Варна и Българска морска камара. Логистичната подкрепа и морските изпитания бяха направени с помощта на влекача „Алкаид” на БМФ, Милен Славов и Диана Янева – собственици на яхта „Маринела 3 и Иво Танев.
Кап. Ж. Петров и кап. В. Енчев оказаха съдействие при уточняване на изискванията и проверката на необходимата морска екипировка, а кап. В. Пожарски посъветва как да бъде направено застраховането.
Случайно или не, но тържественото изпращане на експедицията стана само ден след празника на Варна с участието на кмета Иван Портних, представители на медиите и обществеността.
За изминалата година д-р Гьорлиц организира в Германия и по света няколко срещи, за да пропагандира постижението си с експедицията „ABORA IV”. Написа книга, участва в редица телевизионни и радио предавания. Очаква се излизането на филм.