Как е изглеждал фар Шабла през 1846 година

Най-ранната рисунка на фар Шабла е от 1846 г. Тя е работа на френския художник (и литограф) Жул Лоран. През октомври 1846 г. Ксавие Омер дьо Ел преминава през Варна на път от Константинопол (Истанбул) за Галац. Неговия спътник, и художник на експедицията, Жул Лоран прави рисунки на Варненската крепост и на няколко архитектурни забележителности.

Фар Шабла в наши дни, снимка: Ал. Тодоров | Maritime.bg, архив

На път от Варна (6 октомври) за Мангалия и Кюстенджа Жул Лоран прави рисунки на крепостта Калиакра и фар Шабла (9 октомври). 

Част от пътните записки на Ксавие Омер дьо Ел от 1846 г. са публикувани през 1853 г. от френското илюстровано списание „Илюстрасион“ (L’Illustration, Journal Universel), придружени с гравюри на Жул Лоран. В четвъртата част на тези записки, публикувани на 3 септември 1853 г., със заглавие „Екскурзия до северните брегове на Черно море“, дьо Ел пише:

„Тъй като времето стана наистина много лошо, за да продължим пътуването си по море, аз уредих сметката на нашите гръцки гребци и ние потеглихме от Варна на 6 октомври с два коня и една странна араба (нещо като двуколка) под водачеството на един правителствен гаваш и един стар арабаджия – и двамата истински еничари. 

… На едно твърде ниско място на брега, където в морето има много опасни плитчини, се издига красивият изоставен фар на Шебле. Той е истински паметник. Състои се от осмоъгълна основа с осмостенен обелиск над нея. Цялата му височина е двайсет и четири метра. На един ъгловат камък от основата, проснат на земята, се чете датата 1182 от Хиджра [1768 г. по християнското летоброене]. Вътре цари пълна разруха и човек не може да си обясни защо Портата нехае да възстанови използването на фара, което би се осъществило с минимални разходи и би обслужвало много корабоплаването в тези води, където всяка година стават много бедствия. Същевременно това ще бъде повод за признателност на корабите, подгонени от северния вятър и търсещи убежище на юг от нос Калагрия. 

Phare de Schebler, 9 octobre 1846 – Jules Laurens.
Matière et technique: Crayon lave.
Рисунката на фар Шабла се съхранява в колекциите на Висшето национално училище по изящни изкуства в Париж (L’École nationale supérieure des beaux-arts, Paris).
По една или друга причина тя е останала неизвестна. Това е първата ѝ публикация.

… Красивата конструкция, издигната на Шебле през 1765 г., бидейки все още почти невредима, би била подходяща за втория фар, след като се възстановят стълбите и се инсталира осветителна система“**.

(Xavier Hommaire de Hell. Excursion sur les côtes septentrionales de la mer Noire (4e article). // L’Illustration, Journal Universel, № 549, Vol. XXII, 3 Septembre 1853, p. 151–154; Voyage en Turquie et en Perse exécuté par ordre du government français pendant les années 1846, 1847 et 1848 par Xavier Hommaire de Hell. Tome premier. Paris, P. Bertrand, Libraire-Éditeur, 1854, p. 166–167, 173, 219; България. Френска хроника (1841-1878). Кореспонденции и гравюри от „Илюстрасион“. Съставител Васил Василев. София, Книгоиздателска къща Труд, 1998, с. 50–54).

Жул Лоран (Jules-Joseph-Augustin Laurens) е роден в Карпентра (Carpentras) (Vaucluse) на 27 юли 1825 г. Завършва училището по изкуства (École des beaux-arts) в Париж (1842-1846). От 1846 (до 1849 г.) придружава френския инженер, геолог и географ Ксавие Омер дьо Ел (Xavier Hommaire de Hell) в неговата научна мисия (по поръчка на френското правителство) в Турция и Персия*.
Умира на 5 май 1901 г. в Сент-Дидие (Saint-Didier) (Vaucluse).

Бележки:

1. Ксавие Омер дьо Ел умира в Исфахан (Персия) на 29 август 1848 г. Записките са публикувани с помощта на вдовицата му – Адел (Adéle Hommaire de Hell) и Жул Лоран.

2. Заради активната дейност на съюзническите флоти – английски, френска и турска по време на Кримската война (1853-1856), фарът при нос Шабла е възcтановен от френското дружество “Compagnie des Phares de l’Empire Ottomane” (Фарова компания на Османската империя), създадена на 1 август 1855 г. с директор Блез-Жан-Мариус Мишел (Blaise-Jean-Marius Michel). На фара била монтирана френска оптика от 4-та степен, излъчваща постоянна бяла светлина (Description des phares, existant sur le littoral maritime du globe, par Coulier, Dix-huitiéme edition, Paris, Robiquet, Libraire Hydrographe, 1866, p. 179), а на западната стена на новоизградената сграда на фаропазача била вградена тугра на султан Абдул Меджид I (1839-1861).

Според официалното сведение на османското правителство възстановеният фар при нос Шабла е открит на 1 февруари 1856 г.* (а не както беше прието досега – 15 юли 1856 г.) (Карел Шкорпил. Черно море. В: Втори годишен отчет на Варненското археологическо дружество за 1907 г. Варна, Печатница „Зора“, 1908, с. 60). То е публикувано в английски, френски, руски и американски специализирани издания. 

* „Черно море

Неподвижен фар на нос Шабла.

Турското правителство информира заинтересованите, че от 1 февруари 1856 г. е пуснало фара на кулата, която се намира на нос Шабла, на българския бряг, на около 36 мили на североизток от Варна.

Светлината е неподвижна и бяла; разположена е на височина 36,5 метра над нивото на морето, така че при обикновено време ще може да бъде видяна от около 16 мили. 

Кулата е на северна ширина 43° 33′ 30“, източна дължина 26° 18′ 16“ (Париж).

Съобщение. Навигаторите се уведомяват, че през декември 1852 г. тринайсет кораба, пътуващи от Одеса за Варна, са се блъснали в брега близо до нос Шабла, а през март 1855 г. – шест други кораба са заседнали между Шабла и Мангали (малко градче на 16 мили по на север); тези последните са пътували от Варна за Крим. Тъй като тези корабокрушения, несъмнено, са били причинени от течение с посока запад или северозапад, капитаните на кораби трябва да са предпазливи, докато се намират в тези места; те не трябва никога да забравят и че, като цяло, всички фарове по турския бряг са много зле поддържани; също така, докато не видят този на нос Шабла, за който става въпрос тук, те трябва да напредват с най-голяма предпазливост“ (Annales hydrographiques: Recueil d’avis, instructions, documents et mémoires relatifs à l’hydrographie et à la navigation. Tome onziéme. Paris, Imprimerie administrative de Paul Dupont, 1856, p. 199, 234–235)**.

* Анастас Ангелов. Към историята на Варна през 19-и век. София, Pulsio Print, 2019, с. 150–158.

** На информационните табели на фар Шабла, поставени от община Шабла и Зелен образователен център, стои грешната дата 15 юли 1856 г. – за тях времето е спряло. 

Последни новини

Флотът унищожи морска мина край Маслен нос

На 23 септември 2022 г. формированието за разузнаване, извличане, транспортиране и унищожаване на невзривени боеприпаси от състава на Флотилия бойни и спомагателни кораби от състава на Военноморските сили, след получен факс от
Прочетете

Варна върху морска карта на португалския картограф Лазаро Луис от 1563 година

1. „Карта на Средиземноморието, Черно море и Западна Европа“, Лазаро Луис, 1563 г., отсечка с Черно море и част от Европа: Унгария (Umgria) и Гърция (Grecia). Академия на науките, Лисабон, Португалия. Морските карти (портолани) се
Прочетете

Курсанти и студенти от четири държави пристигат в Морско училище по проект MARS-NET

В началото на септември морската столица на Литва – Клайпеда, беше домакин на ползотворна среща на научни колективи от морски университети на Турция, Полша, Румъния и България. Срещата бе във връзка с работата по проекта MARS-NET на
Прочетете

Откриха първи офшорен вятърен парк във Франция

Президентът на Франция Еманюел Макрон откри първия офшорен вятърен парк във Франция, предадоха световните агенции. Паркът се намира край Сен Назер, пристанище в западната част на страната, на разстояние от 6 до 10 nm от бреговете.
Прочетете

Задържаха лодка с 38 мигранти край нос Шабла

38 души, сред които 22-ма мъже, 8 жени и 8 деца, от които едно е бебе, представящи се за сирийци и афганистанци, бяха безопасно доведени до българския бряг от представители на Гранична полиция рано тази сутрин при сложна операция в
Прочетете

Морският бизнес очаква спешна реакция от властта за увеличените тарифи за преминаване през Проливите

Морският бизнес в България очаква бъдещата власт да приеме спешни мерки, които да намалят негативния ефект и влиянието на конфликта между Украйна и Руската федерация у нас. Това става ясно от изпратено уведомление до политическите
Прочетете

Румънският президент очаква допълнително разширяване на Пристанище Констанца

Пристанището в Констанца трябва да се подобри или поне да се адаптира към настоящите условия, заяви румънският президентът Клаус Йоханис, като изрази надежда, че споразумението за транзит на зърно от Украйна през Черно море ще бъде
Прочетете

Край Видин тренираха реакция при авария с кораб в р. Дунав

Пристанище Видин - Център, снимка: "Пристанище Видин" По време на проведено пожаро-тактическо учение кораб се преобърна в Дунав, в района на видинското пристанище. В сценария на проиграното учение имаше трима загинали и двама ранени,
Прочетете

Американският флот проявява интерес към пристанище Александруполис

Североизточното гръцко пристанище Александруполис е на път да се превърне във "втора Суда", пише електронното издание на в. "Катимерини", визирайки голямата гръцка и натовска военноморска база на остров Крит. Високопоставени
Прочетете

Декарбонизацията и липсата на работна ръка са главните проблеми пред морската индустрия за…

Декарбонизацията на корабоплаването и новите екологични разпоредби се разглеждат като най-въздействащите проблеми за втора поредна година в доклада "Глобален мониторинг на морските проблеми" (Global Maritime Issues Monitor, GMIM), изготвян
Прочетете

Последни новини

Курсанти и студенти от четири държави пристигат в Морско училище по проект MARS-NET

В началото на септември морската столица на Литва – Клайпеда, беше домакин на ползотворна среща на научни колективи от морски университети на Турция, Полша, Румъния и

Морският бизнес очаква спешна реакция от властта за увеличените тарифи за преминаване през Проливите

Морският бизнес в България очаква бъдещата власт да приеме спешни мерки, които да намалят негативния ефект и влиянието на конфликта между Украйна и Руската федерация у нас.

Най-четени през месеца

Имейл абонамент
Имейл абонамент
Получавайте новините на Maritime.bg директно и във Вашата електронна поща!
Винаги може да спрете Вашия имейл абонамент