Жорн Лангелан – капитанът, който иска да промени корабоплаването

Когато преди 13 години стартирахме първия си проект с ветроходен кораб за превоз на товари, всички ни казваха, че сме напълно луди. В днешни дни и за да гарантира своята екологосъобразност, корабоплаването е изправено пред все по-големи предизвикателства. Вярвам, че една от стъпките към бъдещето е да погледнем назад, използвайки възможностите, които ни дават съвременните технологии. Това каза специално за Maritime.bg Жорн Лангелан, 42-годишен холандски капитан, роден в семейство на корабособственици, запален ветроходец и основател на компанията „EcoClipper“.

Кап. Жорн Лангелан, снимка: ЕкоКлипер | Maritime.bg

Базираната в Нидерландия компания планира да построи ветроходен флот за превоз на товари при нулево замърсяване с вредни емисии. „EcoClipper“ вече очаква оферти от 10 корабостроителници в Нидерландия, Полша и Дания за „традиционно построен ветроходен кораб за генерални товари, който не се задвижва от механичен двигател“. Първият кораб ще бъде реплика на построения през 1857 г. холандски клипер НОЙ (Noach). Той е бил най-бързият холандски ветроходен кораб за всички времена, според Лангелан.

Оригиналните чертежи на НОЙ са умело пренесени в модерен модел от архитектите на „Sailvolution“. Конструкцията на кораба го прави особено подходящ за превоз на генерални товари, проектни товари, обучение по ветроходство, но и превоз на пасажери, заявява със задоволство Лангелан. „Оптималната комбинация от газене, широчина, дължина и капацитет ще даде възможност на корабите от серията да акостират, товарят и разтоварват в пристанища с ограничена инфраструктура“, коментират още от „EcoClipper“. „Този съвременен ветроходен кораб ще бъде пример за максимална устойчивост и мореходност“, добавя Лангелан.

Бъдещият тримачтов EcoClipper 500, реплика на холандския клипер НОЙ

Очакванията са корабът да превозва товари при трансатлантически и транстихоокеански преходи. Тримачтовият съд има обща ветрилна площ от 976 кв. м. „Плаванията ще са без никакво механично задвижване“, планират от „EcoClipper“.

За бъдещи товародатели компанията очаква малки и средни бизнеси, ориентирани към екологичната устойчивост и екологичните продукции. „Тези бизнеси представляват особен интерес, тъй като са най-бързо растящ сегмент в САЩ и Европа и са значителна икономическа сила“, смятат от компанията.

Още преди строителството на първия кораб във флота на „EcoClipper“, редица бизнеси заявяват интерес към инициативата

Какви са плановете на Лангелан, четете в интервюто му пред Maritime.bg. Записа Ал. Тодоров:

Кап. Лангелан, през последните няколко години редица компании и организации от научния и неправителствения сектор търсят решение за декарбонизация на корабоплаването, вече са десетки публично известните проекти с поглед „назад“ и обратно към вятъра, това ли е бъдещето?
– Ако най-сетне вземем насериозно промяната на климата – да, ветроходните кораби за превоз на товари са едно от добрите решения за справяне с този глобален феномен, пред който е изправено човечеството.

Как започнахте кариерата си на море и кога решихте да създадете проекта „EcoClipper“?
– Когато бях на 12 години за първи път се качих на борда на кораб, собственост на член на моето семейство. Тогава се влюбих в тази запленяваща магия, станала по-късно и моя професия. Дълги години работих в търговското корабоплаване на моторни съдове, докато не срещнах един капитан, който ме въведе в света на ветроходните кораби. Започнах да плавам на ветроходи, участвах в редица екологични експедиции, включително край Антарктика. През годините темата с промяната на климата някак заплени съзнанието ми. В Нидерландия, както знаете, има голям брой ветроходни пътнически съдове. Нещо обаче липсва – защо не превозваме и товари с тях? Така през 2007 г. стартирах с двама колеги компанията „Fairtransport“. Започнахме с два ветроходни кораба за превоз на товари – TRES HOMBRES, построен през 1943 г. и може би най-стария на планетата товарен кораб в експлоатация – NORDLYS, построен през 1873 година. В началото всички ни казваха, че сме луди. С времето обаче все повече станаха товародателите, интересът към този вид товарни превози се увеличи, благодарение на екологичните аспекти. Не само това, но много компании успяха умело да въведат добавена стойност към продуктите, които превозвахме с ветроходни кораби.

Защо тогава се разделихте с първата компания и създадохте „EcoClipper“?
– След 10 години работа по проекта реших да направя това, което смятам за правилно – да работя за реализиране на доказано успешния модел, но вече в много по-големи мащаби. Целта на „EcoClipper“ е да се направи прототип на голям ветроходен кораб, с много по-голям товарен капацитет, способен да извършва трансокеански преходи.

Колко ще струва строителството на първия кораб от серията и как ще се финансира?
– В момента сме в активния етап на преговори с няколко корабостроителници. Към момента не желая да коментирам финансовите параметри, докато не изберем завод, в който ще бъде построен първият кораб. Частично проектът ще бъде финансиран и чрез краудфъндинг (групово финансиране от физически лица). Приключихме успешно първия кръг от набиране на средства, планират се следващите, които обаче бяха забавени от пандемията. Желаещите да инвестират в проекта могат да намерят повече информация на нашия сайт и след запитване да получат повече данни, включително бизнес плановете.

Какви товари очаквате да превозвате и на каква цена?
– Товародателите ще плащат по-високи цени от превоза с контейнеровоз, например. Там те заплащат икономическата стойност за услугата, но не и екологичната цена. За превоз на товари с „EcoClipper“ ще се заплаща реалната екологична цена. Не всички товари могат да бъдат транспортирани с нашите ветроходи, но опита ми показва, че успешно с ветроходи досега сме превозвали кафе и подправки. Възможностите са големи, както и очакванията ни.

Ще виждаме ли в идните години все повече ветроходни товарни кораби? Казахте, че имате големи очаквания, как виждате развитието на вашата компания след 20 години?

– Да, убеден съм, че все повече ще стават този тип проекти. За да се превозят 10% от всички товари, които в момента се транспортират от моторни кораби, трябва да бъдат построени поне 200 000 ветроходни кораба… Разбира се – „небето е границата“, но рано или късно корабоплаването трябва да поеме по-природощадящ курс, както всеки друг вид транспорт. Относно бъдещето на „EcoClipper“ – към момента планираме обслужването на четири постоянни линии, за които ще ни трябват по няколко кораба. След 20 години? След 20 години очаквам да разполагаме с до 40 ветроходни съда, транспортиращи товари до всички точки, а шипингът не само да е поел по нов курс, а уверено да плава в едно по-светло и екологично бъдеще.


| В края на тази публикация е достъпен анализ „Потенциал на превоза на товари с ветроходни кораби“, разработен от „EcoClipper“.


Видео:

Снимки:

От поредицата „Обратно към вятъра“:

Анализ:

The-Potential-for-Sail-Cargo-and-Travel-A-Market-overview-2020

Последни новини

Зоната на здрача в Световния океан крие огромни рибни ресурси

През 1789 г. изследователите Алесандро Маласпина и Хосе де Бустаманте отплават от Кадис на първата испанска научна експедиция около света. В продължение на пет години Маласпина и Бустаманте изучават и събират животни и растения в цялата
Прочетете

Путин: Англо-саксонците стоят зад атаката срещу „Северен поток“

Англо-саксонците стоят зад атаката срещу тръбопровода "Северен поток". Това заяви Владимир Путин по време на церемония по подписване на споразумение за присъединяване на териториите на самопровъзгласилите се ДНР и ЛНР, както и
Прочетете

Близо 5,5 млн. тона товари са изнесени през украинските пристанища

По „зърнения коридор“, отворен след споразумението между Украйна и Русия с посредничеството на ООН и Турция от края на юли, до момента са преминали 235 кораба, натоварени с близо 5,5 млн. тона селскостопанска продукция, съобщи
Прочетете

Увеличават капацитета на Пристанищен терминал „Видин-център“

Пристанище Видин - Център, снимка: "Пристанище Видин" Повече пътнически кораби ще могат да акостират едновременно на пристанище "Видин-център". Приключват ремонтните дейности, финансирани от Държавно предприятие "Пристанищна
Прочетете

Нов член в семейството на Maritime.bg

Българското специализирано морско издание Maritime.bg® придоби нов международен новинарски бранд, с който активно ще популяризира морската индустрия в страната. Maritime.News вече е част от портфолиото на Maritime.bg.
Прочетете

Над 200 участници на „High-Tech Summit for the Black Sea“ край Варна

На 27 и 28 септември в к.к. Златни пясъци, гр. Варна се проведе Международен черноморски форум за технологии и иновации в синята икономика - High-Tech Summit for the Black Sea (#HTS4BS). Повече от 200 участници, между които
Прочетете

Южен поток транспорт: Въвеждането на нови санкции не ограничава преноса на газ

Компанията оператор на газопровода "Турски поток" заяви, че Нидерландия ѝ е отнела лиценза за износ, предаде Ройтерс. Компанията заяви също така, че въпреки отнемането на лиценза, продължава да транспортира газ и че е поискала
Прочетете

Борислав Гуцанов: Територията на Морска гара – Варна трябва да се промени

Българска морска камара провежда серия от срещи с представители на политически партии, които ще участват в извънредните парламентарни избори, които ще се проведат на 2 октомври. Maritime.bg публикува без редакторска намеса предоставената
Прочетете

„Пристанище Варна“ ЕАД отбеляза Световния морски ден

“Пристанище Варна“ ЕАД се присъедини към Международната морска организация (IMO) в честването на Международния морски ден. Темата тази година – Нови технологии за по-екологично корабоплаване – подчертава значителната необходимост
Прочетете

Нова онлайн среда подпомага потребителите на вътрешни водни пътища

Mеждународна платформа с непрекъснат достъп до статична и динамична информация за европейските вътрешни водни пътища е изградена в рамките на проект RIS COMEX, по който Държавно предприятие „Пристанищна инфраструктура“ е бенефициент за
Прочетете

Последни новини

Близо 5,5 млн. тона товари са изнесени през украинските пристанища

По „зърнения коридор“, отворен след споразумението между Украйна и Русия с посредничеството на ООН и Турция от края на юли, до момента са преминали 235 кораба, натоварени с

Борислав Гуцанов: Територията на Морска гара – Варна трябва да се промени

Българска морска камара провежда серия от срещи с представители на политически партии, които ще участват в извънредните парламентарни избори, които ще се проведат на 2 октомври.

Най-четени през месеца

Имейл абонамент
Имейл абонамент
Получавайте новините на Maritime.bg директно и във Вашата електронна поща!
Винаги може да спрете Вашия имейл абонамент