Топенето на ледовете води до рекорден трафик в Арктика и открива нови хоризонти пред енергийните и като цяло търговските коридори, пише The Wall Street Journal. В периода от януари до юни между Аляска и Балтийско море са преминали 71 кораба.. Това е почти двойно повече спрямо същия период на 2018 година. Тогава по този маршрут са преминали 47 плавателни съда, предаде Инвестор.
А реално върховият сезон за товарни превози през Северно море е от юли до ноември.
Повечето кораби, преминаващи през Северно море, са танкери, които пренасят руски петрол (на “Газпром”) и втечнен природен газ (на “Новатек”) до клиенти в Европа и Азия. Сериозният ръст на трафика се дължи на ускореното топене на ледовете – ледената покривка става все по-тънка и корабите могат да се придвижват без помощта на ледоразбивачи.
Негативното отражение на глобалното затопляне за климата е плюс за търговията. Очакванията на Русия са през тази година каргото да достигне 32 млн. тона, което е ръст от 78% спрямо 2018 година. Само “Новатек” прави планове до 2030 година да превозва по 52 млн. тона втечнен природен газ през Северно море.
С новите маршрути търговските кораби съкращават с 10 дни плаванията между Европа и Азия спрямо използването на Суецкия канал и Русия вижда сериозен потенциал за развитието на новия търговски коридор.
Вече се правят опити и за привличане на големи плавателни съдове и по този маршрут могат да бъдат осъществявани големи товари от Северен Китай до Европа, допълва WSJ.
По маршрутите все още няма и пристанища, способни да обработват големи кораби. Липсват и мащабните инвестиции от страна на Китай, вложени в другите инфраструктурни проекти, като “Новия път на коприната” (One Belt, One Road), свързващи Азия и Европа. Европейски превозвачи пък отказват да ползват новите трасета, показвайки своята загриженост за околната среда.