Борил Иванов: Пандемията засегна по-слабо речния транспорт

Пандемията засегна по-слабо водния транспорт, в частност речния, основно в работата на пристанищата. Отливът на товари от река Дунав през второто тримесечие на 2020 г. не е следствие от свързаните с пандемията мерки, а по-скоро заради предпазливостта на търговските и производствените компании, породена от неясното бъдеще на пазарите. Усеща се постепенно възстановяване през третото тримесечие. То би трябвало да компенсира евентуално досегашния спад и в годишен мащаб да няма сериозни отклонения спрямо 2019 година. Това казва в интервю пред в-к „Банкер“ Борил Иванов, експерт по воден транспорт, бивш председател и заместник-председател на Националното сдружение на българските спедитори, създател на първото българско спедиторско дружество, специализирано в речни, речно-морски и комбинирани превози през българските пристанища – „Донау транзит“, Русе.

Фото: ИАППД
Фото: ИАППД

По думите му капацитетът на река Дунав надхвърля значително наличните към момента товарни превози, докато в национален и европейски мащаб превозите на товари с автомобилен транспорт бележат устойчив ръст, независимо от мерките за ограничаване на дела му.

Иванов смята, че причините са няколко, а на първо място посочва глобалната тенденция към намаляване размера на партидите товари за сметка на увеличаване на броя им.

„Все по-малко търговски и производствени компании са склонни да поддържат високи складови наличности – от чисто финансови съображения и заради динамиката при цените на стоките. Автомобилният и въздушният транспорт отговорят на тази тенденция, защото предлагат нужната гъвкавост и бързина. За разлика от железопътния и водния транспорт…

Втората причина, поради която Дунав не се използва пълноценно (дори за традиционни „речни“ товари и партиди) е, че капацитетът на реката е и променлива величина (поради колебанията в дълбочините на фарватера), и прекъсната величина – поради спиране на корабоплаването при ледова обстановка или извънредно ниски водни нива.

Корабоплаването с намалено газене води до влошаване на финансовите резултати за корабособствениците – определен тонаж се превозва по-дълго време и с повече плавателни съдове, увеличават се и навлата. А забраните за корабоплаване нанасят преки загуби за корабособствениците и компрометират логистичното планиране на търговските и производствените компании. Това води до отклоняването на определени товаропотоци – временно или постоянно – от река Дунав“, коментира още Иванов.

Експертът смята още, че ако в долния участък на реката има гарантирана дълбочина на фарватера, позволяваща речно-морски и малки морски кораби да посещават българските и сръбските пристанища по Дунав, Констанца ще пропусне обработката на тези товари.

„Но, понеже по навигационни причини тези директни превози са възможни само в единични случаи, пристанище Констанца ще продължи да извършва претоварването, а румънският флот – да превозва значителен дял от тези товари през канала от и до Констанца.

Затова румънската подкрепа за значително и устойчиво подобряване на навигационните условия в съвместния участък на река Дунав не е гарантирана, а самостоятелни действия от страна на България няма как да се осъществят. Може би правилният път е да се постигне решаване на проблема по линия на ЕС, доколкото и други държави членки са засегнати. Но да оставим този въпрос на политиците“, казва още той.

Вижте още в „Банкер“

Последни новини

Отбелязваме Международния ден на морските фарове

На 18 август 2022 г., от 11.00 часа на фар Шабла ще се проведе тържествено отбелязване на международния ден на морските фарове. Ще бъде проведено и официално откриване на обновения фар Шабла. От Военноморските сили съобщават, че
Прочетете

Гореща вълна удари корабостроителници в Китай

Гореща вълна е причина за обявяване на форсмажорни обстоятелства от редица корабостроителници в южните части на Китай. Там се отчитат рекордни за региона високи температури, достигащи над 42 градуса. Горещата вълна, с рекордно
Прочетете

Стачна готовност в Пристанище Ливърпул

Над 500 докери в Пристанище Ливърпул, в което е един от най-големите контейнерни терминали във Великобритания, гласуваха в подкрепа на стачка срещу заплащането и условията на труд, съобщи профсъюзът "Unite". Стачните действия биха
Прочетете

36 кораба са преминали по зърнения коридор в Черно море

Над половин милион тона зърно вече са изнесени от Украйна през Черно море от началото на август, съобщи днес ООН, цитирана от ДПА. Откакто Украйна, Русия, Турция и ООН се договориха да отворят маршрута през Черно море в края
Прочетете

ФБР арестува пристанищни синдикалисти, изнудвали морски фирми и натрупали 1,2 млн. долара

Пристанищни синдикалисти са арестувани при операция на ФБР в Пуерто Рико. Арестувани са председателят на синдикат в пристанище Сан Хуан, пристанищен служител и още петима души по обвинения за организиране на престъпна група, която
Прочетете

„Космос шипинг“ иска над 12,4 млн. лева за драгиране на Дунав

Варненската "Космос шипинг" АД е предложила цена от 12 435 120 лева за драгиране в най-критични участъци за възстановяване на проектни дълбочини по фарватера по препоръките на Дунавската комисия в българския участък за поддържане на
Прочетете

Настаняват украински бежанци на втори пътнически кораб в Шотландия

DJI_0010 Правителството на Шотландия обяви планове за наемане на втори пътнически кораб, на който да се настаняват бежанци от Украйна. Круизният кораб Ambition ще осигури настаняване на до 1750 украински бежанци в пристанище
Прочетете

Шумово замърсяване от корабоплаването застрашава африканските пингвини

Снимката е илюстративна. Африканските пингвини, които са застрашен вид, изчезват от естествения си хабитат по източното крайбрежие на Република Южна Африка (РЮА) заради шумово замърсяване от корабите, установи изследване, цитирано от
Прочетете

Морската индустрия търси изкуствен интелект

Близо 1 млрд. долара ще инвестира морската индустрия в търсене на решения с изкуствен интелект (AI), става ясно от изследване на Lloyd's Register и Thetius. Секторът ще инвестира все повече до 2027 г., когато се очаква да бъдат
Прочетете

Над 450 хил. тона зърнени товари са изнесени през украинските пристанища

Над 50 чуждестранни плавателни съда, плаващи под флаговете на 14 държави, остават блокирани в шест украински пристанища - Херсон, Николаев, Черноморск, Одеса, Очаков и Южний. Това съобщи Михаил Мизинцев, началник на руския Национален
Прочетете

Последни новини

ФБР арестува пристанищни синдикалисти, изнудвали морски фирми и натрупали 1,2 млн. долара

Пристанищни синдикалисти са арестувани при операция на ФБР в Пуерто Рико. Арестувани са председателят на синдикат в пристанище Сан Хуан, пристанищен служител и още петима

Шумово замърсяване от корабоплаването застрашава африканските пингвини

Снимката е илюстративна. Африканските пингвини, които са застрашен вид, изчезват от естествения си хабитат по източното крайбрежие на Република Южна Африка (РЮА) заради шумово

MSC купува болници

Базираната в Женева Mediterranean Shipping Company (MSC) участва в консорциум, който се очаква да придобие международната частна болнична група "Mediclinic". Последната

Най-четени през месеца

Имейл абонамент
Имейл абонамент
Получавайте новините на Maritime.bg директно и във Вашата електронна поща!
Винаги може да спрете Вашия имейл абонамент