БУЛСАР бе домакин на Дискусионна кръгла маса на тема „Добрите практики в морското търсене и спасяване”. На проведената във Варна кръгла маса, под патронажа на еврокомисар Кристалина Георгиева, беше предложен меморандум, който впоследствие беше представен на специална пресконференция и изпратен до държавните институции.
Представители на Българската асоциация на собствениците на влекачи (БАСВ) участваха на кръглата маса. От организацията твърдят, че меморандумът не им е бил предоставен своевременно, за да могат членовете на асоциацията да се запознаят с него и изразят своето мнение.
Поради това представителят на БАСВ, който взе участие на кръглата маса заяви, че огранизацията ще изрази своето становище на по-късен етап.
От БАСВ съобщиха за Maritime.bg, че зачитат важната роля на БУЛСАР в областта на хуманитарното търсене и спасяване и се надяват на бъдещо по-тясно сътрудничество и координация. От БАСВ смятат още, потвърждавайки позицията на БУЛСАР, че е необходимо да има адекватно техническо обезпечаване на дейностите по търсене и спасяване. Също така асоциацията подкрепя необходимостта от единен център за координация, както по дейностите по търсене и спасяване, така и на тези по спасяване на имущество. Според БАСВ целесъобразно би било да се дефинират два района за SAR и салвидж – северен и южен, като разделителната линия преминава на нивото на нос Емине.
Собствениците на влекачи настояват за открит и конструктивен диалог между всички заинтересовани страни. От организацията заявяват, че е недопустимо доброволческите дейности по търсене и спасяване да се смесват с тези по спасяване на имущество. „Тези две дейности, макар и често да са тясно свързани, са различни по своята същност и се осъществяват на основата на различни принципи”, коментираха от БАСВ.
От БАСВ са на мнение, че когато се налага спасяване на имущество, включително действия при замърсяване на морето, следва да се прилагат добрите европейски практики на публично-частно партньорство, тъй като те са доказали своята ценова и оперативна ефективност.
”Не бива да се смесва отговорността на държавата по осигуряване на спасяването със собствеността върху спасителните средства и оперативните дейности по спасяването извършвани на доброволческа или търговска основа”, категорични са собствениците на влекачи и допълват, че тук отново трябва да се вземат предвид добрите европейски практики.
Спасяването на имущество с технически средства закупени или издържани от държавния бюджет ще доведе до ненужни допълнителни разходи на държавни средства, смятат от асоциацията.
БАСВ обединява всички влекачни фирми опериращи в черноморските пристанища на Република България. Членовете на Асоциацията разполагат с повече от 40 влекача, включително специално екипирани за спасителни и противопожарни дейности, опериращи в българските черноморски пристанища.
Членове на БАСВ са в ръководството на Международния съюз на спасителите (International Salvage Union – ISU), а БАСВ е асоцииран член на Европейската асоциация на собствениците на влекачи (European Tugowners Association – ETA).
БАСВ поддържа и 24 часа дежурен телефон за незабавна реакция при инциденти.
Maritime.bg – България