„Перун“ отплава за последен път – към корабно режище

Спасителен влекач ПЕРУН ще бъде провлачен от Пристанище Варна за нарязване в Бургас в края на седмицата, научи Maritime.bg. В началото на годината попадналият в активите на ДП „Пристанищна инфраструктура“ изведен от експлоатация съд бе продаден, въпреки протести на морския неправителствен сектор.

Корабът стана собственост на базираната във Варна „Юнион Инвестмънтс“, единствен участник в търга, която го придоби за малко над 274 хил. лева. Днес съдружникът във фирмата Николай Димитров отказа да даде коментар пред Maritime.bg за предстоящата операция.

Същата фирма придоби за нарязване в Турция и учебния кораб ПЕТЪР БЕРОН (вижте тук: Турски капитан: Двигателят на „Петър Берон“ струва повече от целия кораб). Коментар отказаха и от бургаския завод, където ще се извърши утилизацията.

По информация на Maritime.bg, влекач GOLDEN STAR (IMO: 9017355) ще извърши буксировката в петък.

От почти десетилетие ПЕРУН е в основата на раздор между морските неправителствени организации и морската власт в София. Години наред неправителственият сектор търсеше подкрепа за възстановяване му, както и на „сингапурския“ влекач МИЗАР (който се оказа прехвърлен на флота, но с нов „живот“), предупреждавайки, че страната ни няма средства за справяне с потенциални сериозни аварии в отговорния ни Черноморски район.

ПЕРУН е стоманен спасителен влекач, построен през 1977 г. в Ярослав, Русия. Корабът има неограничен район на плаване, дължина 53,81 м., широчина 12,23 м., теортетично газене 4,67 м. и дедуейт 3 243 МТ.

Част от спасителните операции, в които е участвал ПЕРУН, според спомените на к.д.п. Никифор Герчев.

  • моторен кораб “Вежен” БМФ – заседнал в Азовско море, 29.08.1990 – 06.09.1990г.
  • моторен кораб “Балкан” БМФ – опожарен в Алжирски води – буксира до Варна април 1991 г.
  • моторен кораб “Кава-I” /Гърция/ – аварирал, 1993 г.
  • моторен кораб “Волгобалт 38” /Петербург/ – изхвърлена кърмова част пред Шабла – източване ГСМ, дек.
  • моторен кораб “Маринър II” /Пакистан/ – заседнал 20/21.11.1993 г.
  • моторен кораб “XI петилетка” /Укр./ – опожарен 16/17.11.1994 г.
  • моторен танкер “Насия” /Кипър/ – опожарен след сблъскване в Босфора – гасене и претоварване, 16.03 до 14.04.1994 г. 
  • комета с туристи от Севастопол – аварирала, август 1994 г.
  • моторен кораб “Ост” /Укр./ – аварирал, 21.10.1994 г.
  • моторен кораб “Риони” /Грузия/ – аварирал, 21.03.1996 г.
  • моторен кораб “Мехмет Аслан” /Турция/ – потънал в порт Бургас, изваждане от 01.12.98 до 15.01.99 г.
  • моторен кораб “Имбат” /Турция/ – аварирал, вода в трюмовете, 13.05.2001 г.
  • рибарски кораб “Хищник 39” /Бълг./ – търсене и буксировка до Варна, 26 – 27.03.2002 г.
  • моторен кораб “Елена” /Бълг./ – аварирал с два смъртни случая, буксиран до Варна, 03.12.2003 г.

Част от буксировките

  • моторен кораб “Джина” /Малта/ – Варна до Али ага, 06/10.10.91г.
  • моторен танкер “Чая” /Бълг./ – Пирея до Али ага, 15/18.10.91г.
  • помпена станция “Аспарухов вал” – Варна до Рени, 22/27.10.91г.
  • два бр. шалани /Рум./ – Констанца до Пирея, 05/09.02.1992г.
  • два бр. шалани /Рум./ – Констанца до Пирея, 25/29.01.1992г.
  • два бр. шалани /Рум./ – Констанца до Пирея, 13/18.02.1992г.
  • два бр. шалани /Рум./ – Констанца до Пирея, 25.02-04.03.92г.
  • дълбачка и шалан /Рум./ – Констанца до Али ага, 24/30.07.1992г.
  • дълбачка, шалан и понтон /Рум./ – Констанца-Али ага, 08/15.09.92г.
  • два бр. комети /Бълг./ – Варна до Пирея, 16/20.12.1992г.
  • пл. док КРЗ Флотски-арсенал, – Херсон до Варна, 24/29.03.1993г.
  • м/к “Кава-I” /Гърция/ – Варна до Пирея, 09/14.04.93г.
  • м/к “Дейлам” /Кипър/ – Новоросийск  до Варна, 23/29.07.1994г.
  • м/к “Донбас” /Рус./ – Севастопол до Пирея, 01/15.02.1995г.
  • фрегата “Дръзки” ВМФ /Бълг./ – Варна до Али ага, 08/31.07.1995г.
  • м/к “В.Коларов” и вл. “Нептун”-Варна-Али ага, 01/07.08.1995г.
  • военен к-би №43 и №45 – Атия – Али ага, 08/14.03.1996г.
  • три понтон-платформи – Варна -Тузла и Пендик, 30.05-04.06.1996г.
  • два бр. военни спом. к-би /Рус./ – Варна – Али ага, 13/20.06.1996г.
  • м/к кораб “Параскеви” /Рум./ – Мангалия-Али ага, 17/28.12.1996г.
  • две подводни лодки №81 и №82 – Варна до Али ага, 10/16.05.1997г.
  • м/т “Саг ривър” /САЩ/ – Варна до Констанца, 21/22.01.2000г.
  • Ррбота по полагане на газопровод и платформа “Таврия”–“Галата” окт./ноември 2003 и водолазни работи април 2004 г.
  • м/тл “Мираж” /Русе/ – Бургас – Констанца 26/27.11.04г.

Основни ТТХ на спасителен кораб “ПЕРУН”

ИМЕ“ПЕРУН”
1.Позивни сигналLZGK
2.Година и място на постройка1977-Русия
3.Главни размери  :
– водоизместване (GT)1651т.
– дължина58,3 м.
– ширина12,64 м.
– газене4,6 м.
– височина на борда5,9 м.
3 АРайон на плаване по дистанцияГоден да работи при Хидро метео условияНеограничен.
4.Скорост13,5 вз.
5. Мощност на двигателите2×1500кс
6.Разход на гориво12т.
7.Запаси :
– гориво290 т.
– вода общо139 т.
– котелна вода (лека вода)12 т. максимум
8.Далечина на плаваненеогран.
9.Автономност  (денонощия)30
10Екипаж при масови и сложни инцидентиДо 35
11Спасително оборудване :
              – спасителни плотове 2
              – лодки2 щатни за х 40 души + 1 FRB 
12Противопожарни системи- прахова пожарогасителна- пенно-пожарогасителна- система СО2– система – лека вода – преносими потопяеми помпи 3 пожарни оръдия на 20 м. височина–Сумарна мощност 2000 л/час
12 А Компресори Въздух за продухване на аварирала подводна лодка на дълбочина до 60 м
– пожарни помпи :
  – вид                    ДПЖН 14/3
  – дебит1000 м3
    – мощност (вертикална H m.)100 м.
– пенообразувателПО-13 t.
– пеногенератори ГВП-600
– ръчни пожарни кранове2 х 5
– пожарни шлангове25 х 20м.
– водна завесада
13Прибрани хора на борда без да спира дейност ;
При масов инцидент (спира дейност, извършва евакуация)
До 150 чов.

До 500  души
14Средства за свръзкаGMDSS
15Упор на винта 
При използване на БИТИНГА си
Автоматична буксирна лебедка с буксирна проволка 56.5 мм 
40т. (1980 г)
Над 100 т
Дължина 600 м.
Водолазна барокамера
Подводна работа до. 
При доп.снабдяване
Подводно заваръчни и срезочни работи 

60 м

До 100 м 
до 60 м
Запаси100%85%
16Дизелово гориво300т.255т.
17Масла :
– За гл.дизелгенератори (за глав. двигатели)- за стоянъч.диз.ген.max – 9 m3небход. -3000 kg.
1m3
7,65 m3
2550 kg.
0,85m3
18– на редуктори към гл.двигател200л.170л.
19на пож. мотопомпа
20– за валолинията
21на хидравл. на вин-товете и гака

22– за рулев. машина
23– за подрул. у-ство
24– хидравлич. Масло200 л.170 л.
25– турбинно масло20 л.17л.
26– хипоидно масло
27Питева вода70 т.59,5т.
28Котелна вода12т.10,2т.
29Пенообразувател13 m312,75
– пенол
– лека вода
Затворена дихателна система за безопасна работа в горящ на повърхността нефтИМАИма 
Медикаменти и медицинско оборудванеСъгласно ИМОСъгласно ИМО
Болнична – операционна кабина
1

1

Последни новини

Последни новини

На 26 и 28-годишна възраст са поредните жертви от потъналия кораб Arvin в Черно море

Силен снеговалеж затруднява продължаващата операция по издирване на изчезналите моряци от екипажа на кораб ARVIN, който потъна във водите на Черно море край турската провинция

Военноморският музей отваря за посещения вътрешната си експозиция

Военноморският музей отваря за посещения вътрешната си експозиция от днес, при спазване на въведените в страната противоепидемични мерки срещу разпространението на