Спасителен влекач ПЕРУН ще бъде провлачен от Пристанище Варна за нарязване в Бургас в края на седмицата, научи Maritime.bg. В началото на годината попадналият в активите на ДП “Пристанищна инфраструктура” изведен от експлоатация съд бе продаден, въпреки протести на морския неправителствен сектор.
Корабът стана собственост на базираната във Варна “Юнион Инвестмънтс”, единствен участник в търга, която го придоби за малко над 274 хил. лева. Днес съдружникът във фирмата Николай Димитров отказа да даде коментар пред Maritime.bg за предстоящата операция.
Същата фирма придоби за нарязване в Турция и учебния кораб ПЕТЪР БЕРОН (вижте тук: Турски капитан: Двигателят на “Петър Берон” струва повече от целия кораб). Коментар отказаха и от бургаския завод, където ще се извърши утилизацията.
По информация на Maritime.bg, влекач GOLDEN STAR (IMO: 9017355) ще извърши буксировката в петък.
От почти десетилетие ПЕРУН е в основата на раздор между морските неправителствени организации и морската власт в София. Години наред неправителственият сектор търсеше подкрепа за възстановяване му, както и на “сингапурския” влекач МИЗАР (който се оказа прехвърлен на флота, но с нов “живот”), предупреждавайки, че страната ни няма средства за справяне с потенциални сериозни аварии в отговорния ни Черноморски район.
ПЕРУН е стоманен спасителен влекач, построен през 1977 г. в Ярослав, Русия. Корабът има неограничен район на плаване, дължина 53,81 м., широчина 12,23 м., теортетично газене 4,67 м. и дедуейт 3 243 МТ.
Част от спасителните операции, в които е участвал ПЕРУН, според спомените на к.д.п. Никифор Герчев.
- моторен кораб “Вежен” БМФ – заседнал в Азовско море, 29.08.1990 – 06.09.1990г.
- моторен кораб “Балкан” БМФ – опожарен в Алжирски води – буксира до Варна април 1991 г.
- моторен кораб “Кава-I” /Гърция/ – аварирал, 1993 г.
- моторен кораб “Волгобалт 38” /Петербург/ – изхвърлена кърмова част пред Шабла – източване ГСМ, дек.
- моторен кораб “Маринър II” /Пакистан/ – заседнал 20/21.11.1993 г.
- моторен кораб “XI петилетка” /Укр./ – опожарен 16/17.11.1994 г.
- моторен танкер “Насия” /Кипър/ – опожарен след сблъскване в Босфора – гасене и претоварване, 16.03 до 14.04.1994 г.
- комета с туристи от Севастопол – аварирала, август 1994 г.
- моторен кораб “Ост” /Укр./ – аварирал, 21.10.1994 г.
- моторен кораб “Риони” /Грузия/ – аварирал, 21.03.1996 г.
- моторен кораб “Мехмет Аслан” /Турция/ – потънал в порт Бургас, изваждане от 01.12.98 до 15.01.99 г.
- моторен кораб “Имбат” /Турция/ – аварирал, вода в трюмовете, 13.05.2001 г.
- рибарски кораб “Хищник 39” /Бълг./ – търсене и буксировка до Варна, 26 – 27.03.2002 г.
- моторен кораб “Елена” /Бълг./ – аварирал с два смъртни случая, буксиран до Варна, 03.12.2003 г.
Част от буксировките
- моторен кораб “Джина” /Малта/ – Варна до Али ага, 06/10.10.91г.
- моторен танкер “Чая” /Бълг./ – Пирея до Али ага, 15/18.10.91г.
- помпена станция “Аспарухов вал” – Варна до Рени, 22/27.10.91г.
- два бр. шалани /Рум./ – Констанца до Пирея, 05/09.02.1992г.
- два бр. шалани /Рум./ – Констанца до Пирея, 25/29.01.1992г.
- два бр. шалани /Рум./ – Констанца до Пирея, 13/18.02.1992г.
- два бр. шалани /Рум./ – Констанца до Пирея, 25.02-04.03.92г.
- дълбачка и шалан /Рум./ – Констанца до Али ага, 24/30.07.1992г.
- дълбачка, шалан и понтон /Рум./ – Констанца-Али ага, 08/15.09.92г.
- два бр. комети /Бълг./ – Варна до Пирея, 16/20.12.1992г.
- пл. док КРЗ Флотски-арсенал, – Херсон до Варна, 24/29.03.1993г.
- м/к “Кава-I” /Гърция/ – Варна до Пирея, 09/14.04.93г.
- м/к “Дейлам” /Кипър/ – Новоросийск до Варна, 23/29.07.1994г.
- м/к “Донбас” /Рус./ – Севастопол до Пирея, 01/15.02.1995г.
- фрегата “Дръзки” ВМФ /Бълг./ – Варна до Али ага, 08/31.07.1995г.
- м/к “В.Коларов” и вл. “Нептун”-Варна-Али ага, 01/07.08.1995г.
- военен к-би №43 и №45 – Атия – Али ага, 08/14.03.1996г.
- три понтон-платформи – Варна -Тузла и Пендик, 30.05-04.06.1996г.
- два бр. военни спом. к-би /Рус./ – Варна – Али ага, 13/20.06.1996г.
- м/к кораб “Параскеви” /Рум./ – Мангалия-Али ага, 17/28.12.1996г.
- две подводни лодки №81 и №82 – Варна до Али ага, 10/16.05.1997г.
- м/т “Саг ривър” /САЩ/ – Варна до Констанца, 21/22.01.2000г.
- Ррбота по полагане на газопровод и платформа “Таврия”–“Галата” окт./ноември 2003 и водолазни работи април 2004 г.
- м/тл “Мираж” /Русе/ – Бургас – Констанца 26/27.11.04г.
Основни ТТХ на спасителен кораб “ПЕРУН”
№ | ИМЕ | “ПЕРУН” | |
1. | Позивни сигнал | LZGK | |
2. | Година и място на постройка | 1977-Русия | |
3. | Главни размери : | ||
– водоизместване (GT) | 1651т. | ||
– дължина | 58,3 м. | ||
– ширина | 12,64 м. | ||
– газене | 4,6 м. | ||
– височина на борда | 5,9 м. | ||
3 А | Район на плаване по дистанцияГоден да работи при Хидро метео условия | Неограничен. | |
4. | Скорост | 13,5 вз. | |
5. | Мощност на двигателите | 2×1500кс | |
6. | Разход на гориво | 12т. | |
7. | Запаси : | ||
– гориво | 290 т. | ||
– вода общо | 139 т. | ||
– котелна вода (лека вода) | 12 т. максимум | ||
8. | Далечина на плаване | неогран. | |
9. | Автономност (денонощия) | 30 | |
10 | Екипаж при масови и сложни инциденти | До 35 | |
11 | Спасително оборудване : | ||
– спасителни плотове | 2 | ||
– лодки | 2 щатни за х 40 души + 1 FRB | ||
12 | Противопожарни системи- прахова пожарогасителна- пенно-пожарогасителна- система СО2– система – лека вода – преносими потопяеми помпи | 3 пожарни оръдия на 20 м. височина—Сумарна мощност 2000 л/час | |
12 А | Компресори | Въздух за продухване на аварирала подводна лодка на дълбочина до 60 м | |
– пожарни помпи : | |||
– вид | ДПЖН 14/3 | ||
– дебит | 1000 м3/ч | ||
– мощност (вертикална H m.) | 100 м. | ||
– пенообразувател | ПО-13 t. | ||
– пеногенератори | ГВП-600 | ||
– ръчни пожарни кранове | 2 х 5 | ||
– пожарни шлангове | 25 х 20м. | ||
– водна завеса | да | ||
13 | Прибрани хора на борда без да спира дейност ; При масов инцидент (спира дейност, извършва евакуация) | До 150 чов. До 500 души | |
14 | Средства за свръзка | GMDSS | |
15 | Упор на винта При използване на БИТИНГА си Автоматична буксирна лебедка с буксирна проволка 56.5 мм | 40т. (1980 г) Над 100 т Дължина 600 м. | |
Водолазна барокамера Подводна работа до. При доп.снабдяване Подводно заваръчни и срезочни работи | 60 м До 100 м до 60 м | ||
Запаси | 100% | 85% | |
16 | Дизелово гориво | 300т. | 255т. |
17 | Масла : | ||
– За гл.дизелгенератори (за глав. двигатели)- за стоянъч.диз.ген. | max – 9 m3небход. -3000 kg. 1m3 | 7,65 m3 2550 kg. 0,85m3 | |
18 | – на редуктори към гл.двигател | 200л. | 170л. |
19 | на пож. мотопомпа | – | – |
20 | – за валолинията | – | – |
21 | на хидравл. на вин-товете и гака | – | – |
22 | – за рулев. машина | – | – |
23 | – за подрул. у-ство | – | – |
24 | – хидравлич. Масло | 200 л. | 170 л. |
25 | – турбинно масло | 20 л. | 17л. |
26 | – хипоидно масло | – | – |
27 | Питева вода | 70 т. | 59,5т. |
28 | Котелна вода | 12т. | 10,2т. |
29 | Пенообразувател | 13 m3 | 12,75 |
– пенол | – | – | |
– лека вода | – | – | |
Затворена дихателна система за безопасна работа в горящ на повърхността нефт | ИМА | Има | |
Медикаменти и медицинско оборудване | Съгласно ИМО | Съгласно ИМО | |
Болнична – операционна кабина | 1 | 1 |