Иван Велков: В моряшките договори няма клауза за обезщетение при забавена смяна

Все още няма ясна директива, която да урежда болезнения въпрос със смяната на моряците в условията на пандемията от COVID-19. И това е независимо, че има общо разбиране в страните от ЕС за смяната на моряците в условията на пандемията от COVID-19, има и съответни действия от страна на Европейската транспортна федерация, която пряко контактува с Брюксел – заяви пред Maritime.bg Иван Велков, председател на УС на Моряшкия професионален съюз.  

Никой не може да отнеме суверенното право на държавите да предприемат самостоятелни действия във връзка с пандемията. Ето, в Испания имаше блокада на част от Мадрид. Така че общите правила на страните не се отнасят директно за моряците, въпреки усилията на правителствата  да правят облекчения при смените им. Все още не е станало факт включването на моряците в списъка на ключовите работници (в условията на пандемията такива са медици, полицаи и др.), за което има силен натиск от страна на Международната федерация на транспортните работници (ITF) и Международната организация на труда (ILO).

Разговорите продължават, но пак казвам, няма приета директива, липсват изключителни клаузи в законодателството. У нас има само решения на подзаконово равнище от МТИТС, които са свързани не само със смените, а и с валидността на документите, как трябва да става тяхната подмяна, защото и това е проблем. Защото на някои от тях сроковете изтичат и за подновяването им моряците трябва да минат курсове съгласно изискванията на Морска администрация. Този въпрос специално за водния транспорт допълнително е уреден с разпореждане на министъра на транспорта. Няма обаче текст, който да определя моряците, като ключови работници – подчерта Иван Велков.  Според него идеята те да станат ключови работници се е разпалила от първоначалното голямо забавяне на смените и възникналата опасност от ексцесии на борда на корабите. Нещо което не е изключено. Такива настроения възникват в обстановка на невъзможност да се извършва регулярна дейност на кораба. Има много случаи, когато сменят един, а друг не могат, защото пътя, по който трябва да мине е по-труден или невъзможен.

Иван Велков обаче е категоричен, че засега няма проблеми за моряците, които трябва да тръгнат от България или да пристигнат. Регулярно без никакво задържане стават и смените на чужди кораби в наше пристанище. Разбира се, случайни събития винаги могат да възникнат. По силата на последните законови изменения, с които министърът на здравеопазването има право да прехвърля свои права на регионалните здравни инспекции, от гранична полиция непрекъснато изискват допълнително разрешение от местните РЗИ (така е за Варна, също и за Бургас). В случая от гранична полиция просто искат да разберат, дали междувременно не е настъпило нещо ново, защото винаги има такава опасност. Да речем морякът идва от някъде и от РЗИ информират, че този район е обявен за рисков от COVD-19 и че трябва да бъде тестван или направо поставен под карантина.В момента цялата тази процедура трае няколко часа и не усложнява смяната на моряците – подчерта Иван Велков.

Впрочем, за част от българските моряци, които се завръщат на територията на страната, се изисква 14 дневна карантина – добави синдикалистът. Но и независимо, дали са информирани да го направят или не, познати моряци са му споделяли, че без да им искат си налагат временна изолация. Защото минават през различни страни, сменят полети, попадат в среда, където се смесват потоци от пътници и самите те имат притеснения, защото идват при своите близки. А онези, които са предупредени, че трябва да бъдат под карантина, те пък се наблюдават ежедневно от полицията. Стигало се и до куриозни ситуации. На други негови познати моряци бащата почива, единият работи в САЩ, а другият пътува по корабите. Двамата пристигат, но на този от Щатите веднага му налагат 14-дневна пълна изолация и не може да отиде на погребението. Другият моряк се връща, но не е минала през рискови страни и за него няма карантина.

Председателят на Моряшкия професионален съюз твърди, че при тях няма оплаквания със смените на български моряци. По неговите думи възможно е да има проблемни ситуации, но самите моряци вече имат вътрешна нагласа, че така или иначе трябва да ги преодолеят. В началото на пандемията имаше случаи за задържане на моряци за повече от 30 дни, стигаше се и до два месеца и повече. Един моряк му се обадил, че е на пасажерски кораб, не може да бъде сменен и силно афектиран викал, че повече няма да се върне на кораб. Прибрал се след два месеца, стоял известно време и сега се готвел да замине пак на същите кораби.

В подписания договор има клауза за плюс минус един месец извън определения период на работа на кораба. Извън този срок морякът има право да откаже да работи. Това, обаче не решава неговия проблем – коментира синдиклистът. И дава за пример старши помощник капитан, който му се обажда, че не могат да го сменят. Обяснявам му, че има право да откаже да работи, капитанът може да поеме твоята вахта, но казвам, това е безсмислено за теб. Откажеш ли, няма да получават повече заплата, освен това работодателят има правото да иска обезщетение за храната, която ти осигурява за този период. Просто той трябва да разбере, че не винаги е въпрос на нежелание от страна на работодателя, а на невъзможност да извърши смяната му. Друг случай. Електромеханик на пасажерски кораб явно с вътрешната нагласа за такава ситуация остава на борда му. В Маями бяха събрани много пасажерски кораби, на борда им могат да останат малко моряци само като пазачи и за поддръжка на системите. В същото време не могат да направят смените си, защото в Маями и цяла Флорида е забранено моряшки крак да стъпва на брега. И този електромеханик какво каза? „Събираме от всички кораби, част от екипажа на нашия кораб, според дестинацията на смените и отиваме някъде, където е възможно да се направи смяната уредена от корабособствениците. И накрая, когато корабът ми пристигна в Европа, успях да се прибера вкъщи.“ Върна се близо три месеца след срока на контракта си – добави Иван Велков.

За съжаление в договорите няма клауза, която да казва по какъв начин ще бъде обезщетен допълнително морякът , ако неговият работодател не може да го смени в определения срок – продължи синдикалистът. В договорите се казва така: след приключването му морякът има право да напусне кораба, като работодателят трябва да осигури неговото репатриране. Някои корабособственици са се опитвали в предишно време, не говоря за сега, когато не им е удобно мястото за смяна да шикалкавят, че не могат да намерят човек да го смени и да остане още 10-15 дни. После стават месец, два и т.н. Стига се до момент, в който морякът няма да може да напусне кораба, защото работодателят не иска да го смени, а няма достатъчно средства да слезе и да отиде на хотел, да си купи самолетен билет, за да се прибере. Ако корабът е в черноморско пристанище, да речем в Турция, Румъния или друга страна, става възможно сам да слезе и да се прибира. Но когато е делече и няма финансови възможности, той се оказва заложник на кораба. Председателят на Моряшкия професионален съюз си спомня, как след 1992 година в старите договори за тогавашното Параходство бяха уредили този въпрос. Ако работодателят не смени моряка на 210-ия ден има 5 дни гратисен период и след това започва увеличение на командировъчните с 50 на сто, след един месец срок – то става 100 процента. При това положение работодателят си прави сметката, че много по-изгодно му е да не го задържа повече и да го смени. За съжаление сега в договорите няма такава клауза – добави Иван Велков.

Сега ние подписваме стандартните договори на международната федерация. Ако тя достигне с големи корабопритежатели до консенсус за допълнително заплащане в случаи на невъзможност да бъде сменен моряк, тогава е възможно в договорите да залегне такава клауза. Сега обаче това го няма – коментира председателят на Моряшкия професионален съюз. Впрочем имаме възможност да подпишем такъв договор за работодател, който е в България и неговите кораби са под български флаг. В останалите случаи няма как да го направим, тъй като важи законодателството на флага.  Само международната федерация може да го уреди, но става въпрос за глобален проблем. ITF заедно с три работодателски организации (едната обхваща региона на Атлантика, а другите две обхващат тихоокеанския район,  Филипините и Япония) имат съвместна група. Единствено там събрани всичките могат да обсъждат възможностите за евентуалното включване на такива клаузи в моряшките договори и практически е много трудно  да се стигне до консенсус за положително решение на този въпрос особено сега.

Последни новини

Последни новини

В края на май (не) изпратих писмо – защо моряците още не са ключови работници в България

В края на месец май изпратих писмо до Генералния секретар на Международната морска организация (IMO) за присъединяването на страната ни към общата резолюция. Това заяви вече

Липсва уважение към моряците, очаква ни недостиг на работна ръка, ръст на изоставените екипажи, предупреждават от ITF

Морската индустрия може да се изправи пред сериозен недостиг на моряци. Това заяви генералният секретар на Международната федерация на транспортните работници (ITF) Степен

Най-четени през месеца

Имейл абонамент
Имейл абонамент
Получавайте новините на Maritime.bg директно и във Вашата електронна поща!
Винаги може да спрете Вашия имейл абонамент