Въвеждането на енергиен клас на корабите е промяна на хартия. Тя няма да има практическо влияние над емисиите от корабоплаването. Това заяви пред Maritime.bg Фаиг Абасов, директор на морското направление на базираната в Брюксел водеща европейска неправителствена организация за чист транспорт “Транспорт и околна среда”.
Международната морска организация (IMO) одобри поредица мерки за намаляване на въглеродните емисии от корабоплаването до 2030 г., а с изменения в MARPOL, които се очаква да влязат в сила през 2023 г., се определят стандартите за енергийна ефективност и на съществуващите плавателни съдове.
“Зад тези изменения стои идеята за намаляване скоростта на корабите. Смята се, че колкото по-бавни – толкова по-ефективни, а така – по-малко емисии”, коментира Абасов.
Предложеното въвеждане на няколко различни индекса на енергийна ефективност на съществуващите кораби по никакъв начин не гарантира ефект, според специалиста.
“Представете си, че вече имате мощен автомобил и трябва да го карате само с 60 км. в час. Вие не ползвате цялата мощност на двигателя, а примерно само 30%. От гледна точка на емисиите – доколко се променя поведението на двигателя от това, че има мощност, която не ползвате? В този ред на мисли – говорим за предложения, които не водят до абсолютно никакво осезаемо подобрение. Това е промяна само на хартия”, смята той.
Абасов цитира резултатите от проведени анализи в САЩ, според които емисиите от корабоплаването ще се увеличат с 15.5% през това десетилетие.
В същото време IMO твърди, че до края му трябва да бъде постигнато съкращаването им с 40% от обема през 2008 г.
“Моделите показват, че с въвежданите от IMO изменения ще се осигури намаляване на емисиите едва с нищожните 1,5%. Това означава, че до 2030 г. емисиите от корабоплаването ще се увеличат с цели 14%, ако не се предприемат наистина сериозни стъпки”, подчерта Абасов.
Той коментира още, че организацията ще предложи в началото на следващата година Европейската комисия да ускори прилагането на Зелената сделка, а ЕС да включи корабоплаването във въглеродния пазар и наложи на бизнеса пълното преминаване към употреба на алтернативни горива.
До края на следващото десетилетие процесите на глобално затопляне могат да станат напълно необратими. Преди година генералният сектер на ООН Антониу Гутериш заяви на конференцията за климата: “Намираме се пред два пътя. Единият е пътят на капитулацията, по който ще преминем точката на необратимост, поставяйки в опасност здравето и сигурността на всички на тази планета. Наистина ли искаме да останем в историята като поколението, което си е заровило главата в пясъка, докато планетата е горяла?”.