Румъния ще започне мащабен проект за разширяване на Пристанище Констанца. Това съобщиха пред Maritime.bg от държавната компания на северната ни съседка. От пресслужбата на дружеството определят проекта като „най-мащабната стъпка в развитието на пристанището от 1990 г. насам“.

Проектът за разширяване на румънския порт възлиза на 500 млн. евро, които ще бъдат осигурени от ЕС. Две ще са фазите му, които трябва да приключат до четири години, според съобщението на румънското пристанище.
В първата фаза от проекта се планира обособяване на нов терминал с 11 дълбоководни кейови места с тил от 70 хектара и прилежаща логистична зона с площ от над 36 хектара. Втората фаза на проекта включва 7 нови кейови места с тил и прилежаща логистична зона на обща площ от над 40 хектара.
Голяма част от тези площи ще бъде отвоювана от морето.
„Постигането на тази инвестиционна цел ще доведе до увеличаване капацитета за обработка на товари и стоки. Развитието на пристанищната инфраструктура е пряко свързано със създаването на нови работни места“, подчертават още от румънското пристанище.
Проектът включва рехабилитация и разширяване на довеждащата инфраструктура – общо четири пътни отсечки и мостове, както и на електропреносни трасета, ВиК инфраструктура и други.
Maritime.bg припомня, че мащабният проект за разширяване на румънското пристанище бе представен още през 2018 година. Тогава Брюксел отказа да осигури необходимите средства, тъй като съзря наличие на предпоставки за осигуряване на скрита държавна помощ.
Все още няма отговори на изпратените от Maritime.bg въпроси до новия състав на Европейската комисия и администрацията на румънския порт как ще бъдат осигурени средствата сега и кое се е променило през последните 2 години, за да придобие реална форма европейската финансова помощ.
Нещо повече – обявените тогава проекти възлизаха на 400 млн. евро.

Макар и под ударите на коронавирус COVID-19 пандемията, румънският порт отчита стабилни резултати. Контейнерният му терминал остава лидер в Черно море.
Припомняме, че през миналата година Румъния усвои 30 млн. евро за удълбочаване на терминалите на Пристанище Констанца. Средствата бяха осигурени от ЕС.
Какво каза преди 2 години пред Maritime.bg Алесандру Крациу, търговски директор на румънското пристанище:
За 2018 г. в Пристанище Констанца бяха инвестирани над 215 млн. евро. Около 150 млн. евро бяха инвестициите на частните оператори, а останалите – пари по програми на ЕС.
Именно през 2018 г., когато румънското пристанище обяви мащабите на плановете си, официална подкрепа за развитието му бе дадена от тогавашния кмет на румънската морска столица. „Вървим ръка за ръка. Това означава много екипна работа. Градът и пристанището са едно цяло“, подчерта тогава Децебал Фагадау.
Сега главният пристанищен град на Румъния се ръководи от бивш морски офицер – контраадмирал проф. инж. Вергил Читак, почетен професор и на българското ВВМУ „Н. Й. Вапцаров“. Той изразява по-твърда позиция за развитието на пристанището, за разлика от предшественика си.
Читак предупреждава, че следва да се извърши цялостен преглед на дейността му, а администрацията да се стреми към увеличаване на товарооборота, а не само към генерирането на печалби. Бившият контраадмирал дори предупреждава, че пристанищата в България и Украйна стават все по-привлекателни, но без да уточнява кои терминали визира.
Към момента думите на Читак за „българската пристанищна конкуренция“ изглеждат по-скоро като неволен лапсус. Не така стои въпросът с пристанищата в Украйна. Te не отчитат спад, а дори отбелязаха ръст в най-тежките месеци от пандемията.
Родните пристанища сега се борят с ефектите от пандемията, губейки 1.3 млн. тона от товарооборота си, а в някои от тях се поставят глобални рекорди по пристанищен инженеринг за превръщането им в атракциони.
Новината за продължаващото развитие на Пристанище Констанца идва на фона на агресивната експанзия на Пристанище Солун, което откри логистичен център в София.