Изпращаме 2020-а година, която ще бъде запомнена с началото на глобална пандемия. И като година, през която бе поставен прът в колелото на глобализацията, донесла промени в начина на живот, засегнала изключително тежко и морската индустрия. Отминаващата година несъмнено е предзнаменование за бъдещи промени, пред които ще бъде изправено човечеството.
“Смени” и “карантина” са най-търсените думи в търсачката на портала за годината.
Maritime.bg публикува традиционната класация “Топ 10”, представяща най-четените новини в портала през годината.
10
Българска компания строи катамарани
През 2021 г. на вода се очаква да бъде спуснат първи български катамаран, построен в ELICA YARD, разположен на южния бряг на Дунав до Силистра. Новите български луксозни съдове ще се предлагат на пазара в две модификации – 13,5-метров ветроходен двукорпусник, 15-метров и 18-метров моторен катамаран. Структурата на лодките е от композитен материал – фибростъкло, карбонови нишки, полиуретанова пяна и епоксидна смола. В допълнение, концепцията включва съчетаване на практичност и лукс – най-модерното и удобно оборудване, което предразполага ползвателите да се чувстват у дома си.
Четете още тук:
Догодина спускат на вода първите български катамарани
Ето как ще изглеждат новите катамарани, строени у нас (снимки)
Просто целият мръсен канал на Аспарухово ще се излее в езерото. Това казва през 2015 г. (!) пред Maritime.bg шефът на ВиК – Варна. Коментарът му е по повод авария с моторен кораб MAXAL RISE, който остава без ход в канала “море – езеро” и отдава аварийно котви върху подводния тръбопровод, отвеждащ мръсните води на Аспарухово, Галата и Боровец под езерото до пречиствателна станция.
През март 2020 г. първо Maritime.bg съобщи за огромна авария с въпросния тръбопровод и сбъдната прогноза на шефа на ВиК – Варна, станала причина за изпускане на отпадните води в езерото и видимо от космоса оцветяване на водите му, благодарение на отлична хранителна среда за развитие на фитопланктон. Последващи съвместни разработки на Maritime.bg и Дневник разкриха огромна поредица от злоупотреби при строителството на въпросния тръбопровод, за които все още няма обвинени от прокуратурата.
Четете още тук:
Подводен тръбопровод излива отпадни води във Варненското езеро
Прокуратурата: Открити са достатъчно данни за извършени престъпления за тръбопровода във Варна
Кораб аварира във Варна, спусна котви върху тръбопровод на ВиК
Всички статии по темата
8
Сбогом ПЕРУН, сбогом КАЛИАКРА
През ноември, в рамките на два дни, Морска България се раздели със спасителен влекач ПЕРУН, участвал в десетки операции за спасяване на човешки животи на море, и пътническия кораб КАЛИАКРА – паметник на някогашното ни корабостроене, с нитова конструкция, издържала 73 години на вода, първият кръстен от жена кораб в България.
За възстановяването на ПЕРУН бе водена 10-годишна битка от морските неправителствени организации. През 2020 г. и в последен опит за спасяване на кораба – на протест във Варна, те отправиха смразяващо предупреждение: Само Господ пази България от голям инцидент в Черно море.
Макар да не намери място в новинарското съдържание на портала, редно е отбележим, че бе направен опит и за спасяване на 73-годишния КАЛИАКРА. Група бизнесмени от морската индустрия във Варна имаха намерение да откупят кораба преди нарязване, за да го превърнат в туристическа атракция. Идеята в крайна сметка не достигна до реализация заради опасения, свързани с предходна регистрация на съда под флага на Малта.
Четете още тук:
Перун: Край
След 73 години на вода: “Калиакра” отплава за нарязване
7
“Морето поглъща крайбрежието ни” и още наука
Само с осъзната визия за предприемане на спешни интердисциплинарни – екологични и бизнес-мерки за защита на северното (добруджанско) крайбрежие ще бъде спасена тази най-красива част от нашето Черноморие. В противен случай скоро щетите ще се окажат непоправими. Това алармират в специален доклад на БАН изявеният океанолог, специалист по морска геоморфология във Варна проф. д-р Димитър Пърличев и неговият по-млад колега от Института по океанология, доц. д-р Орлин Димитров.
Ситуацията е изключително сериозна, което налага час по-скоро да се промени отношението на институциите към тлеещите от години проблеми, за да бъдат предотвратени настъпващите безвъзвратни загуби, заяви пред Maritime.bg проф. Пърличев. Тяхното решаване трябва да става като едно цяло с прилагането на иновативни мерки. Защото съдбата на добруджанското крайбрежие е тясно свързана и с рационалното използване на морския бизнес, морския туризъм и опазването на културно-историческото наследство.
Четете още тук:
Морето „поглъща” най-красивото ни крайбрежие
Уникален способ прогнозира земетръси по крайбрежието
Правят пилотна инсталация за ток от морската вода
6
Нови кораби, може и подводници
Първият нов многофункционален патрулен кораб за Военноморските сили ще бъде спуснат на вода до пет години. Той ще бъде построен от немската корабостроителница Lurssen на територията на МТГ Делфин. През 2020 година и след близо десетилетие на планиране и политическо говорене, стана факт договор за два нови кораба за близо милиард лева.
През 2020 г. българските Военноморски сили получиха и два стари минни ловеца, които бяха доставени с тежковоз в Деня на Независимостта. Те получиха имената СТРУМА и МЕСТА. За този твърде противоречив проект държавата разходва близо 10 млн. лева.
През годината, в която последната българска подводница СЛАВА стана музей, военното министерство обяви, че се водят разговори за придобиване и на подводна лодка.
Четете още тук:
Ето как ще изглеждат бъдещите нови кораби на флота
Държавата даде 10 млн. лева за два 30-годишни бойни кораба
5
Пирати похитиха български капитан
В края на 2020 г. бе отбелязан драстичен ръст на пиратските нападения във водите на Гвинейския залив, новата гореща точка, в която се развива този мултимилионен бизнес.
Пиратски банди похитиха близо 140 моряци в тези води.
През първото полугодие в пиратски плен попадна и български капитан. Варненцът бе освободен след месец, заедно с други 7 души от екипажа на контейнеровоза TOMMI RITSCHER.
Четете още тук:
Пирати отвлякоха български капитан
Пирати отвлякоха моряци от бивш български кораб
Измина поредна година, в която либийският танкер BADR остава “заседнал” в абсурдния юридически капан у нас. В края на годината бяха отнети правата на частния съдебен изпълнител, участвал активно в сагата, определена от либийския корабособственик като “чиста форма на пиратство”.
През годината стана ясно, че държавната танкерна компания на Либия е възможно да предяви иск срещу България за 64 млн. долара.
Четете още тук:
За 7 години отнеха правата на частния съдебен изпълнител, който “продаде” либийския танкер в Бургас
Адвокат Владимиров: Всички дела за либийския танкер са спечелени, очаквам иск срещу България за 64 млн. долара
Всичко по темата
3
Забранена за корабоплаване акватория
Протестите, които разтресоха страната, са имунна реакция на обществото срещу корупционните безобразия на политическата класа. Предстои да видим дали на предстоящите избори обществото ни вече ще е придобило “стаден имунитет” срещу тях. На трета позиция по читателски интерес е темата, прочетена от над 100 000 уникални потребители, за затваряне на акваторията край н. Чукаля и парк “Росенец”, където се намира лятната резиденция на Ахмед Доган, почетен председател на ДПС и собственик на ТЕЦ с пристанище във Варненското езеро.
Забраната за плаване в района бе разкрита от Maritime.bg дни преди планиран мащабен протест и бе сред причините за оставката на шефа на Национална служба за охрана (НСО).
Четете още тук:
Забраниха достъпа по море до “сараите на Доган”
Карадайъ: Напуснете, намирате се в акваторията на частно пристанище
2
Горди сме, че сме част от това начало
Горди сме, че сме част от това начало. Сега знаем как се е чувствал Юрий Гагарин. Това заяви в специално интервю пред Maritime.bg к.д.п. Валентин Димитров, капитан на първия в света задвижван с втечнен природен газ контейнеровоз (VLCS). CMA CGM TENERE е първи от серия 11 кораба за базираната в Сингапур „Eastern Pacific Shipping“ (EPS). Първият капитан, главният механик на кораба и голяма част от офицерите в екипажа са българи.
Корабите от серията разполагат с танк за втечнен природен газ (LNG) с обем от 12 хил. куб. м., позволяващ извършване на двупосочен преход от Азия до Европа. Контейнеровозите са с главни двигатели MAN B&W (11G90 ME-GI) с мощност над 68 хил. kW.
Четете още тук:
К.д.п. Валентин Димитров от борда на CMA CGM Tenere: Горди сме, че сме част от това начало
1
2020: SEAFARERS MATTER
2020. Годината, която изправи моряците пред безпрецедентна криза, свързана с ограниченията за пътуване. Стотици хиляди останаха блокирани на борда на кораби, а още толкова – без работа на брега. 2020-а несъмнено донесе и по-голямо обществено осъзнаване на ролята на моряците и морската индустрия.
Една от първите инициативи в подкрепа на морските специалисти бе стартирана от България. Морският посланик кап. Андриян Евтимов и Maritime.bg ™ стартираха глобалната петиция “SEAFARERS MATTER”. Тя бе подкрепена от над 40 държави и организации като “ITF Seafarers”.
Прекият резултат от нея бе новината за отпадане на карантината за пристигащите в България наши моряци, която е най-четена през годината в портала.
Половин година след изпратения от България призив, че “Моряците са от значение”, гласовете в тази посока са многократно мултиплицирани, а за реална невъзможност за осъществяване на смени на моряци в корабни екипажи вече не може да се говори.