
В половината част от фарватера има почва с определени характеристики, които са причина за преустановяване на удълбочаването. Това каза заместник кметът на Варна Христо Иванов на нарочен брифинг след последните разкрития на Maritime.bg и Дневник за тръбопровода, излял милиони литри фекални води в акваторията на езерото. По думите му дори наличните по проекта на ДП „Пристанищна инфраструктура“ драгажни съдове не са способни да достигнат нужната дълбочина за полагане на тръбата, която в момента временно лежи по дъното и на 30 метра западно от предвидената по проект траншея.
Моментната ситуация по проекта за авариен ремонт, описана днес от заместник кмета, е непряко, но категорично доказателство, че
подводният тръбопровод, минаващ през фарватера, никога не е бил вкопан на нужната дълбочина под дъното, както е било по проектното задание и същият е приет в нарушение на всички разпоредби през 2011 г.
Защо?
Отговорът на този въпрос се крие в използваната техника по време на строителството от обединението между гръцката „Сфелинос“ и българската „Струма имоти“. Ако сега дори назначените по проекта на ДППИ дълбачки не могат да се справят с геологията (нехомогенна, глина, вкл. скали) на дъното през фарватера, както обясни днес Иванов, то
е технически невъзможно несамоходната и 17-годишна смукачка СТРУМА (снимката по-долу) изобщо да е закопавала каквато и да е част от тръбата под дъното на Варненското езеро и на проектната дълбочина.


Иванов потвърди, че през 2015 г. Община Варна арестува отдалия аварийно котви върху тръбопровода кораб MAXAL RAISE. По думите му водолазните огледи от онзи период установили, че част от тръбата с дължина 100 метра е над дъното. Но след като нямало поражения и системата функционирала коректно, общината не е предприела действия.
Иванов заяви, че никоя институция не е информирала общината за установеното през 2014 г. – по цялата си дължина тръбата лежи над дъното на езерото, т.е. зад проекта стои огромна измама с европейски пари.
Вижте още във видеото:
Още по темата: