Въпрос за милиони: Колко камък произведе Варненското езеро за 10 години?

В половината част от фарватера има почва с определени характеристики, които са причина за преустановяване на удълбочаването. Това каза заместник кметът на Варна Христо Иванов на нарочен брифинг след последните разкрития на Maritime.bg и Дневник за тръбопровода, излял милиони литри фекални води в акваторията на езерото. По думите му дори наличните по проекта на ДП „Пристанищна инфраструктура“ драгажни съдове не са способни да достигнат нужната дълбочина за полагане на тръбата, която в момента временно лежи по дъното и на 30 метра западно от предвидената по проект траншея.

Моментната ситуация по проекта за авариен ремонт, описана днес от заместник кмета, е непряко, но категорично доказателство, че

подводният тръбопровод, минаващ през фарватера, никога не е бил вкопан на нужната дълбочина под дъното, както е било по проектното задание и същият е приет в нарушение на всички разпоредби през 2011 г.

Защо?

Отговорът на този въпрос се крие в използваната техника по време на строителството от обединението между гръцката „Сфелинос“ и българската „Струма имоти“. Ако сега дори назначените по проекта на ДППИ дълбачки не могат да се справят с геологията (нехомогенна, глина, вкл. скали) на дъното през фарватера, както обясни днес Иванов, то

е технически невъзможно несамоходната и 17-годишна смукачка СТРУМА (снимката по-долу) изобщо да е закопавала каквато и да е част от тръбата под дъното на Варненското езеро и на проектната дълбочина.

Останките от смукачката Струма, снимка: Maritime.bg
Руска дълбачка, ангажирана с удълбочаване на каналите по проект на ДППИ, снимка: Maritime.bg

Иванов потвърди, че през 2015 г. Община Варна арестува отдалия аварийно котви върху тръбопровода кораб MAXAL RAISE. По думите му водолазните огледи от онзи период установили, че част от тръбата с дължина 100 метра е над дъното. Но след като нямало поражения и системата функционирала коректно, общината не е предприела действия.

Иванов заяви, че никоя институция не е информирала общината за установеното през 2014 г. – по цялата си дължина тръбата лежи над дъното на езерото, т.е. зад проекта стои огромна измама с европейски пари.

Вижте още във видеото:

Още по темата:

Последни новини

Последни новини

Доц. Виолин Райков: Засилва се миграцията на средиземноморски видове по нашето крайбрежие

Динамиката на морското биоразнообразие, която непрекъснато се засилва с климатичните промени, определи темата на нашия разговор с доц., д-р Виолин Райков от Института по

Гвоздейков: Българските морски пристанища могат да се превърнат в портали, концентриращи значителна част от търговските потоци през региона

Осигуряването на бърза и ефективна свързаност между Азия и Европа през българските пристанища е сред приоритетите на правителството. Това заяви министърът на транспорта и