Танкер Сафер – на прага на една от най-големите катастрофи в света

Танкер САФЕР (SAFER, FSO, IMO: 7376472) край бреговете на Йемен е цъкаща бомба, която може да доведе едно от най-големите екологични и хуманитарни бедствия не само в района на Червено море, но и в света. Затова Йемен призовава международната общност за помощ и твърдост за предотвратяването на катастрофа.

До този момент усилията на йеменското правителство и ООН не доведоха до успех, а рискът от екологично бедствие, предизвикано от САФЕР нарасна в средата на 2019 г., след авария и нахлуване на задбордна вода в машинното му отделение. Това едва не доведе до потъване на кораба, а въпреки отстраняването на пробойните, танкерът продължава да е опасност поради значителната му експлоатационна възраст – 45 години.

Без ефективна намеса и спешни мерки животът на над 1,8 милиона йеменци ще е заплашен, както и околната среда, биоразнообразието и корабоплаването в Червено море. Сега всичко това е в ръцете на терористичната милиция на хутите, която използва този кораб за изнудване и заплахи.

Наред с човешкото, екологичното и икономическото измерение на евентуална катастрофа, което се изчислява на около 1,5 милиарда долара, въздействието от щетите може да има отражение за следващите 25 години.

САФЕР е закотвен в Червено море на около 4 nm от йеменския град Ходейда. Съдът има дължина 350 м., широчина 70.03 м. и дедуейт 400 219 т. На борда му се съхраняват близо 1,14 милиона барела петрол.

Ако се стигне до разлив, той ще е около четири пъти по-голям, отколкото на Exxon Valdez през 1989 г. – една от най-големите екокатастрофи, допускани в морската индустрия.

Плавателният съд е в изключително лошо техническо състояние, не е докуван и не са извършвани класови ремонти от началото на конфликта в Йемен през 2015 г. Реален е рискът от допускане на разлив, експлозия или пожар на борда му.

Евентуален разлив би имал катастрофални екологични и хуманитарни последици. Изследвания на независими експерти показват, че такъв разлив би повлиял сериозно на екосистемите в Червено море, от които зависят почти 30 милиона души, включително поне 1,6 милиона йеменци.

Всички риболовни дейности по западното крайбрежие на Йемен ще бъдат засегнати в рамките на дни и поминъкът на риболовните общности ще се срине, в момент, когато и без това 90% от тези хора вече са зависими от хуманитарна помощ. Крайбрежието на Худейда, Хаджа и Таиз вероятно ще бъде най-силно засегнато.

Евентуално допускане на пожар на борда на САФЕР би изложило над 8,4 милиона души на вредни нива на замърсители.

Най-лошият сценарий предвижда и незабавното затваряне на ключовото пристанище Худейда, което се очаква да доведе до рязко увеличение на цените на храните и горивата и да попречи на доставката на жизненоважна хуманитарна помощ за милиони йеменци.

Други крайбрежни страни на Червено море, включително Джибути, Еритрея и Саудитска Арабия, по всяка вероятност също ще бъдат засегнати. Разливът би могъл да затрудни един от най-натоварените търговски корабоплавателни маршрути през Червено море, който покрива над 10% от световната търговия.

В продължение на повече от две години ООН се опитва да изпрати експертна мисия за оценка на състоянието на танкера и за извършване на първоначални ремонти.

През август 2019 г. ООН изпрати екип от експерти в Джибути, от където да бъде организирана мисията след принципно споразумение от всички страни. Тази мисия беше отменена, след като милицията на хутите оттегли одобрението си вечерта преди заминаването на експертите.

Международната общност е по-наясно от всякога, че трябва да бъде постигнат напредък по този критичен въпрос. На 15 май миналата година имаше и специално заседание на Съвета за сигурност, посветено на САФЕР. Мисията трябваше да бъде разгърната въз основа на множество кръгове от конструктивни технически дискусии с хутските милиции и подробен, взаимно съгласуван документ за обхвата на работата.

ООН получи писмо на 21 ноември 2020 г. от органите на милициите в Сана, с което се съобщаваше, че се одобрява обхвата на работата и според което екипът на мисията се предполага да бъде допуснат на борда до средата на февруари. Но както обикновено, милицията на хутите се отказа от поетите ангажименти.

Говорителят на генералния секретар на ООН съобщи на 2 февруари, че хутските милиции обмислят „да преразгледат“ одобрението на експертната мисия на борда на САФЕР, както и че тя остава несигурна и продължава да зависи от решението на хутите. Правителството на Република Йемен, в официалното си изявление на 4 февруари тази година, призова международната общност, членовете на Съвета за сигурност на ООН и приятелските страни да приемат по-твърди мерки срещу милициите, за да бъде решен проблемът със САФЕР, преди светът да се е събудил на прага на една от най-големите екологични и хуманитарни катастрофи не само в региона, но и в света.

Ахмед Шаммер, шарже д’афер на посолството на Йемен в София

Последни новини

Министър Гечев: Рибарите в Несебър вече имат място за първична продажба на улов

Рибарите в Несебър имат своето място за първична продажба на техния улов. Това отбеляза министърът на земеделието Явор Гечев по време на официалното откриване на изцяло модернизираното рибарско пристанище „Северна буна-Несебър”.
Прочетете

Иван Велков: Все още нямаме минимална заплата за моряците по препоръките на МОТ

Става ли моряшкият труд по-защитен със стотната ратификация на Морската трудова конвенция (MLC-2006), за която информираха от централата на Международната организация на труда (МОТ), подчертавайки, че приетият стандарт покрива  вече
Прочетете

На днешния ден преди 143 години е създаден Военният флот на България

На 12 август 1879г. в град Русе на река Дунав се създава военният флот на България. В края на XIX век се създава флот и на Черно море. На 12 ноември 1897г. Флотилията и Морската част се разделят на Дунавска флотилия с щаб в Русе и Морска…
Прочетете

Строят най-голямото пристанище в Африка за 3 млрд. долара

Организаторите на новоодобрения проект „Бадагри Дийп Сийпорт“ (Badagry Deep Seaport) обявиха, че проектът в рамките на частно-публично партньорство ще създаде 250 000 работни места, предаде за БТА нигерийската агенция НАН. Олуделе
Прочетете

Проект за ново туристическо пристанище в Албания развива фирма от ОАЕ

Вицепремиерът и министър на инфраструктурата и енергетиката на Албания Белинда Балуку присъства на подписването на Меморандума за разбирателство между „Игъл Хилс Истейт Дивелъпмънт“ („Eagle Hills Real Estate Development” ltd) и
Прочетете

Дамски екипаж спечели ветроходната надпревара в Спартакиадата на флота

На Морска гара Варна, се състоя тържествена церемония по награждаване на победителите от Спартакиадата по морски спортове на Военноморските сили. В дните от 8 август до 11 август четири мъжки отбора от  военни формирования на Флотилия
Прочетете

Стартира регата „Кор Кароли“

Стартира 22-та ветроходна регата «Кор Кароли». Регата се провежда от 11 до 15 август по маршрут Бургас — Св. Влас — Балчик — Варна. Традиционните наши съорганизатори и тази година са част от проекта – Община Варна, Пристанище
Прочетете

Научно-изследователският кораб „Св. св. Кирил и Методий“ отплава на първа мисия в края на годината

Към края на годината българският военен научно-изследователски кораб „Св. св. Кирил и Методий“ ще отплава на първата си мисия, каза днес началникът на Висшето военноморско училище "Н. Й. Вапцаров" проф. Боян Медникаров при откриването
Прочетете

Министър Явор Гечев ще участва в откриване на обновеното рибарско пристанище в Несебър

Министърът на земеделието Явор Гечев ще участва в откриването на обновеното рибарско пристанище в Несебър. Домакин на събитието е кметът на общината Николай Димитров, а в него ще участва и областният управител на Бургас проф. Мария
Прочетете

ДППИ поръчва два броя автомобилни осеви везни за Ро-Ро терминал Русе-изток 2 

До 270 хил. лева ще разходи Държавно предприятие "Пристанищна инфраструктура" за 2 два броя автомобилни осеви везни (по една на трасе „вход” и „изход) за Ро-Ро терминал Русе-изток 2, става ясно от обявена обществена поръчка за
Прочетете

Последни новини

Министър Гечев: Рибарите в Несебър вече имат място за първична продажба на улов

Рибарите в Несебър имат своето място за първична продажба на техния улов. Това отбеляза министърът на земеделието Явор Гечев по време на официалното откриване на изцяло

Иван Велков: Все още нямаме минимална заплата за моряците по препоръките на МОТ

Става ли моряшкият труд по-защитен със стотната ратификация на Морската трудова конвенция (MLC-2006), за която информираха от централата на Международната организация на труда

Стартира регата „Кор Кароли“

Стартира 22-та ветроходна регата «Кор Кароли». Регата се провежда от 11 до 15 август по маршрут Бургас — Св. Влас — Балчик — Варна. Традиционните наши съорганизатори и

Научно-изследователският кораб „Св. св. Кирил и Методий“ отплава на първа мисия в края на годината

Към края на годината българският военен научно-изследователски кораб „Св. св. Кирил и Методий“ ще отплава на първата си мисия, каза днес началникът на Висшето военноморско

Министър Явор Гечев ще участва в откриване на обновеното рибарско пристанище в Несебър

Министърът на земеделието Явор Гечев ще участва в откриването на обновеното рибарско пристанище в Несебър. Домакин на събитието е кметът на общината Николай Димитров, а в

Най-четени през месеца

Имейл абонамент
Имейл абонамент
Получавайте новините на Maritime.bg директно и във Вашата електронна поща!
Винаги може да спрете Вашия имейл абонамент