Варна има Морска астрономическа обсерватория

Страната ни има огромна нужда от подобни космически центрове, които да наблюдават не само астрономически обекти, но и неработещи вече и станали опасни изкуствени спътници, твърди доц. д-р Веселка Радева от ВВМУ ”Никола Й. Вапцаров”

Астрономите сме много разтревожени (моряците също са астрономи), защото около Земята има хиляди работещи спътници и няколко стотин хиляди вече неработещи, които при сблъскване се превръщат в опасен летящ боклук. Това заяви пред Maritime.bg  доц. д-р Веселка Радева, ръководител на Планетариума и Морската астрономическа обсерватория  в Морско училище, вицепрезидент на Европейската асоциация за образование в астрономията. По нейните думи тези отпадъци вече са образували тъй нар. гробищна орбита (виж снимката). 

Да, около нашата планета вече има огромен пръстен от страшно много боклуци, които са опасни – подчерта доц. Радева. Защото когато лети космическа станция, кораб, сонда или каквото и да е друго, има опасност да бъде уцелено от мъничка отломка от този боклук, движеща се с огромна скорост. Безумно сме замърсили космическото пространство над Земята и сега проблемът е, че трябва да бъде изчистено. Но за да стане това на първо място са нужди повече космически центрове, от които да се наблюдават и да се знае всеки момент какво и колко има. 

Точно с тази цел е създадена Астрономическата обсерватория в Морско училище – обясни ръководителят на Планетариума и Морската астрономическа обсерватория.

Още не е забравена голямата тревога около 

падането на неработещата китайска космическа станция 

през април 2018 год. Вдигна се голям шум, защото си беше наистина страшно. Тази станция, както беше в орбитата си, трябваше да започне да се разпада над Испания, основната й (най-опасна) част да падне над Рим и останалите отломки да минат през София, Враца и до Варна – продължи доц. Радева. За съжаление ние, понеже не сме членове на Европейската космическа агенция (Космосът сякаш не съществува за нашата държава!), не получавахме информация кое, къде и как минава. Всъщност, когато пада една станция обикновено се контролира до самото й приводняване в океана. Но китайците много рано загубиха контрола върху нея и тя падаше неконтролируемо под въздействието на земната гравитация. Благодарение на това, че много радиотелескопи я наблюдават  можехме да определим точната й орбита, къде ще падне и къде ще даде много поражения. Беше много опасно, можеше да има много щети и жертви. Почувства се нужда в държавата някой да дава информация, какво се случва на небето. За съжаление такава не получавахме и поради нейната липса беше решено в Морско училище да създадем своеобразен космически център за следене на падащата станция Тян Гун1- каза още доц. Радева. 

Какво представлява този космически център? 

Звездната зала на планетариума я превърнахме в център за следене на полета на падащата китайска станция. На няколко големи екрани проследявахме по интернет цялата налична информация от достоверни научни организации, които показват пътя на станцията. И ние с екип от преподаватели, математици, студенти давахме непрекъснато дежурство – 24 часа в денонощието, за да следим и изчисляваме предварителната орбита. Много ни помагаха и колеги от Националната астрономическа обсерватория на Рожен и Астрономическата обсерватория на Шуменския университет, където съм работила известно време – допълни доц. Радева. И така изчислявахме точно, къде, как се движи станцията, за да можем да даваме прогнози, какво се случва. Наистина беше много трудно! Непрекъснато търсехме информация и от българи, които работят в други космически агенции. В центъра бяхме не повече от десет човека и това продължи 10 денонощия. В 3 часа през нощта – вече не помня точната дата, космическата станция падна в океана. Стана неочаквано за нас. Ние тук бяхме определили на база на данните на каква височина, ще започне  разпадането й. То трябваше да започне над Испания и да мине по трасето и над България. Получи се официално съобщение по Си Ен ЕН, в което потвърдиха че станцията паднала от много голяма височина в океана. Предполагаме, че са й „помогнали” да се приводни, но не знаем по какъв начин и кои са го направили. Впрочем това няма никакво значение в случая. Важното, че приключи благополучно.

Какво беше полезното от всичко това? Разбра се, че България има огромна нужда от космически центрове, които да се занимават с наблюдаването не само на астрономически обекти, но и на тези опасни наши изкуствени спътници, които вече не работят. 

Сега на небето става още по-страшно 

с изстрелването на хиляди нови изкуствени спътници, които ще осигурят иначе прекрасни интернет връзки. Но в резултат на това ще имаме хиляди нови движещи се точки на небето, които са изкуствени спътници и само след четири години ще се превърнат в боклуци (толкова е живота им).  На тяхно място ще бъдат изстреляни нови. И ние астрономите няма да можем да изследваме астрономическите обекти, защото тези спътници като минават излизат на нашите снимки като черти, които надраскват всичко- астероиди, галактики, звезди и няма да можем да ги изследваме. Екипът на Елън Мъск предложи идеята, да боядисат в черно светещите слънчеви панели на спътниците, за да не пречат на астрономическите изследвания. Но нали тогава черни точки ще минават през снимките и пак ще ни закриват информация?!. Колкото и да протестираме астрономите, това е факт. А да не говорим, какво ще се случи с всички тези боклуци, които остават. Много бавно и трудно ще бъде тяхното  събиране, въпреки че вече има проекти по космическа екология.

В тази връзка доц. Радева сподели, че от 12 години работи с ученици по един конкурс на НАСА за създаване на колонии ( градове) в Космоса. И там винаги печелят призовите места, като веднъж спечелиха и Гранд приз- най- голямата награда в конкуренция с 3000 проекта от 9 000 ученика. И това е точно с 

проект по космическа екология. 

Разработваха космически град, която се наричаше Зелен Космос и имаше точно такава цел, да изчисти космическото пространство от всички боклуци. 

Един от най-личните ми върхове беше на галавечерята на конференцията на НАСА и Американското астрономическо общество, когато тримата наши младежи представиха българския проект и съвсем спокойно казаха на най- добрите специалисти на НАСА: „Какво правите в Космоса, който вече е страшно замърсен? Всички вие решавате нещата на парчета и накрая няма никакъв екологичен ефект. Хайде да направим един град, в който всички заедно да работим и да изчистим близкото земното пространство!” Бяха изумени, бяха впечатлени. Тези момчета бяха България в очите на света. И след това решиха всяка година да организират научна секция по космическа екология на НАСА и разработват вече свои проекти. Всяка година с ученици успешно участваме в младежкия конкурс за проектиране на космически колонии.

През 2020 година отново спечелихме с проект, в който участват ученици от Профилираната  гимназия по ИТ „Екзюпери“. Този път той е за Космическа академия. Учениците направиха проект на университет в Космоса, който да обучава астронавти, космически инженери и други специалисти, които ще живеят и работят в космическото пространство. Този университет е с филиал на Земята, между другото тук, близо до Варна. Половината от неговата програма е за тренировки в морето, другата половина- на брега. Учениците планираха как ще се тренират космическите ученици и студенти, какви ще са учебните програми. Разработиха специални уроци със своите учители по физика и астрономия, където да прилагат най- новите методи за обучение. Фантастични сферични модули за тренировки с гравитация и въздух, без гравитация в Космоса. Когато на младите хора, били студенти или ученици им се даде възможността, идеите- хайде да направим това!- и те започват да търсят най- доброто решение. То винаги се получава.

Сега предстои  разрастването на космическия център с нови изследователски, образователни задачи. А също – и популяризаторски. Защото Планетариумът е не само на Морското училище, а и на Варна, на България. Да не забравяме, че над нас светят звезди и че около нас има много и земни и космически проблеми – добави доц. Радева

Последни новини

Южен поток транспорт: Въвеждането на нови санкции не ограничава преноса на газ

Компанията оператор на газопровода "Турски поток" заяви, че Нидерландия ѝ е отнела лиценза за износ, предаде Ройтерс. Компанията заяви също така, че въпреки отнемането на лиценза, продължава да транспортира газ и че е поискала
Прочетете

Борислав Гуцанов: Територията на Морска гара – Варна трябва да се промени

Българска морска камара провежда серия от срещи с представители на политически партии, които ще участват в извънредните парламентарни избори, които ще се проведат на 2 октомври. Maritime.bg публикува без редакторска намеса предоставената
Прочетете

„Пристанище Варна“ ЕАД отбеляза Световния морски ден

“Пристанище Варна“ ЕАД се присъедини към Международната морска организация (IMO) в честването на Международния морски ден. Темата тази година – Нови технологии за по-екологично корабоплаване – подчертава значителната необходимост
Прочетете

Нова онлайн среда подпомага потребителите на вътрешни водни пътища

Mеждународна платформа с непрекъснат достъп до статична и динамична информация за европейските вътрешни водни пътища е изградена в рамките на проект RIS COMEX, по който Държавно предприятие „Пристанищна инфраструктура“ е бенефициент за
Прочетете

Великобритания дава още 70 млн. евро за иновации в морската индустрия

Близо 70 млн. евро ще осигури Великобритания за проекти за иновации в морската индустрия за зеления й преход. Това съобщиха пред Maritime.bg от пресслужбата на транспортния министър Ан-Мари Тревелян. За да отбележи тазгодишния
Прочетете

Алексиев пита Турция за увеличените такси за преминаване през Проливите

Вицепремиерът по икономическите политики и министър на транспорта и съобщенията Христо Алексиев изпрати писмо до министъра на транспорта и инфраструктурата на Турция Адил Караисмаилоглу по повод сигнали от български морски
Прочетете

K Line отбеляза 25 години сътрудничество с българската „Старгейт маритайм“

Във Варна тържествено бе отбелязана 25-ата годишнина от началото на сътрудничеството между Kawasaki Kisen Kaisha (K-line) и „Старгейт Маритайм“ ЕООД. По този повод в България пристигнаха Ейжи Кадоно (Eiji Kadono) - президент и главен
Прочетете

Придобиваме зенитно-управляеми ракети MICA за новите патрулни кораби

Министерският съвет на Република България прие постановление, с което се одобряват допълнителни разходи по бюджета на Министерството на отбраната за 2022 г. С приетия акт се осигуряват допълнителни разходи по бюджета на
Прочетете

Варна върху карта на Ибрахим Мютеферика от 1724 година 

1. La Mer Noire. Geographical collection of the Marquis de Paulmy. Bibliothèque nationale de France, département Arsenal, EST-1513 (162). Копие на картата на Ибрахим Мютеферика „Черно море“, 1724 г. от колекцията на маркиз Антоан-Рене
Прочетете

Световен морски ден: Нови технологии за по-екологично корабоплаване (на живо)

Международната морска организация (IMO) насочва вниманието към ролята на нововъзникващите технологии в подкрепа на зеления преход на морския сектор към устойчиво бъдеще. По време на Световния ден на морето през 2022 г., на 29
Прочетете

Последни новини

Борислав Гуцанов: Територията на Морска гара – Варна трябва да се промени

Българска морска камара провежда серия от срещи с представители на политически партии, които ще участват в извънредните парламентарни избори, които ще се проведат на 2 октомври.

Алексиев пита Турция за увеличените такси за преминаване през Проливите

Вицепремиерът по икономическите политики и министър на транспорта и съобщенията Христо Алексиев изпрати писмо до министъра на транспорта и инфраструктурата на Турция Адил

Най-четени през месеца

Имейл абонамент
Имейл абонамент
Получавайте новините на Maritime.bg директно и във Вашата електронна поща!
Винаги може да спрете Вашия имейл абонамент