През 1935 г., когато фар Шабла е в границите на Кралство Румъния (1913-1916 г., 1919-1940 г.), оптиката на фара е сменена с въртяща се, произведена от шведската фирма “Aktiebolaget Gasaccumulator Company” (AGA), Stockholm) [1], работеща на ацетилен. Със смяната на оптиката е променена и характеристиката на фара – светлината е бяла, групово пробляскваща, с период 25 сек. и видимост от 17 морски мили.
Специализираното американско издание “List of Lights and Fog Signals” – Washington (Списък на светлините и фаровите сигнали) от 1936 г., с корегирани данни до 1 януари 1936 г., дава следните сведения:
“Black Sea – Roumania.
No. 6182. Cape Shableh, on old tower; Position lat. N., long. E. 43° 33′ / 28° 39′ ; Characteristic and power Gp. Fl. W, 3 flashes, period 25 sec., flash 0,38 sec., ecl. 2,70 sec., flash 0,38 sec., ecl. 10,78 sec., flash 0,38 sec., ecl. 10,78 sec.; Height of light above high water (feet) 98; Visibility (nautical miles) 17; Structure; height (feet) White octagonal stone tower with red bands; 115” [2].
Датата на смяната на оптиката на фар Шабла с шведската “AGA Navigation Aids” беше неизвестна (в американското издание тя не е посочена). Публикуваното по долу съобщение на дирекцията на румънските морски пристанища в английското специализирано издание „Феърплей“ (Fairplay: Weekly Shipping Journal, London), останало неизвестно на българските изследователи, попълва тази празнота в историята на фар Шабла.
„Фар Шабла (Румъния).
Господата П. Макри и Син, Браила, ни изпратиха следния превод на известие до мореплавателите, издадено от румънските власти относно пренастройването на светлината на фар Шабла:
ДИРЕКЦИЯ НА МОРСКИТЕ ПРИСТАНИЩА КОНСТАНЦА – РУМЪНИЯ
ИЗВЕСТИЕ
Промяна в светлината на фар Шабла
Мореплавателите са предупредени, че от 15 май 1935 г. стационарната бяла светлина на фар Шабла (Румъния) ще бъде заменена с прекъсваща бяла светлина със следната характеристика: 0,36 сек светлина + 2,77 сек затъмнение + 0,36 сек светлина + 10,57 сек затъмнение + 0,36 сек светлина + 10,58 сек затъмнение = 25. Разстоянието, от което може да се види светлината на фара е 17 мили.
ДИРЕКЦИЯ НА МОРСКИТЕ ПРИСТАНИЩА НА РУМЪНИЯ“ [3].
През 1935 г. румънската фарова служба променя и цветът на кулата [4]; тя е боядисана в червено и бяло, на широки хоризонтални ивици (такива са цветовете и до днес) [5]. До фенерното отделение била издигната и нова метална стълба със 132 стъпала.
При земетресението на 18 / 31 март 1901 г. (два труса с магнитут 7,2 и 7,1 по скалата на Рихтер, на юг от нос Калиакра), кулата на фар Шабла получила пукнатини. Тя била укрепена с метални обръчи. Кой и кога е укрепил кулата? – френското дружество “Collas et Michel” (концесионер на 7 фарa по българското крайбрежие (до 1 / 14 август 1909 г.)* или румънската фарова служба през 1935 г.? – това е една от тайните, които фар Шабла все още крие.
* „Обща администрация на фаровете на Османската империя
Известие
Свежда се до знанието на мореплавателите, че в резултат на писмо с дата 23 темуз (юли) 1325 (5-и август 1909 г), № 68, от Имперското министерство на външните работи до Имперското министерство на флота и препратено към Дирекцията на фаровете, по становище на Съвета на Адмиралтейството с дата 25 темуз 1325 (7-и август 1909), седемте фара и трите агенции, чиито имена следват, ще бъдат, съгласно протокола, подписан между отоманското правителство и българското правителство, предадени на българските власти на дата 1-ви / 14-и август тази година:
Агенциите в Бургас, Варна и Балчик. Фарът на Могало-Ниси, близо до Сизополи (залива на Бургас); Фарът на Света Анастасия (залива на Бургас); Фарът на Галата (залива на Варна); Фарът на Варна; Фарът на нос Калакриа; Фарът на Шаблар Саги.
Константинопол, 9-и август 1909 г.“ (Journal des débats politiques et littéraires, Annee 121, Le numéro 231, Samedi, 21 Aout 1909, p. 3).
Вижте още по темата:
Бележки:
1. В долната част на оптиката са прикрепени две месингови табелки – на първата е посочен производителя и номера на изделието: SYSTEM AGA DALEN UV 40 № 228, GASACCUMULATOR STOCKHOLM PATENT; на втората – препоръчаните от фирмата “AGA” масла за смазване на въртящите се части – “Mobil oil“.
2. List of Lights and Fog Signals. Volume III. The west coasts of Europe and Africa the Mediterranean Sea, Black Sea and the Sea of Azov. Corrected to January 1, 1936. Issued under the authority of the secretary of tne navy. United States Government printing office, Washington, 1936, p. 410–411.
* P. Macri and Son – Shipping & Commission Agents, Braila.
3. Fairplay Weekly Shipping Journal (London), Vol. 135, April 18, 1935, p. 105.
4. От изграждането си през 1765 или 1768 г.** до 1928 г. фар Шабла е боядисан в бяло, от 1928 г. до 1935 г. той е бял на черни хоризонтални ивици (List of Lights with fog signals. Vol. III, Corrected to July 6, 1929. United States Government Printing Office, Washington, 1929, p. 358–359).
** Не е известен османски документ, който да посочва кога фарът е бил изграден – изследователите се опират на написаното от френския инженер, географ и пътешественик Ксавие Омер дьо Ел (посетил фара през октомври 1846 г. (Voyage en Turquie et en Perse exécuté par ordre du government français pendant les années 1846, 1847 et 1848 par Xavier Hommaire De Hell. Tome premier. Paris, P. Bertrand, Libraire-Éditeur, 1854, p. 173, 219; Анастас Ангелов. Към историята на Варна през 19-и век. Pulsio Print, София, 2019, с. 150–158; https://www.maritime.bg/70236-2/; https://www.maritime.bg/70153-2/).
5. List of Lights and Fog Signals. Volume III. The west coasts of Europe and Africa the Mediterranean Sea, Black Sea and the Sea of Azov. Corrected to January 1, 1936. Issued under the authority of the secretary of tne navy. United States Government printing office, Washington, 1936, p. 410–411.