Брюксел накара МВР да сложи гранична полиция в терминал „Росенец“

Терминал Росенец

Половин година след разследване на френското списание L’Express, сигнал на депутат и проверка на Европейската комисия (ЕК), в петролния терминал “Росенец” се появи 24-часово присъствие на служител от Регионална дирекция “Гранична полиция” – Бургас, а във всяка процедура по входящия граничен контрол на всеки кораб участвал служител от ГКПП „Пристанище Бургас.

Това става ясно от официалния писмен отговор на Пресцентъра на Главна дирекция „Гранична полиция“ към Министерството на вътрешните работи (МВР) на запитване на LiveBiz за сигурността и пропускателния режим на пристанище “Росенец”.

На 19 април от МВР отговарят, че съгласно правилата, едва след приключване на проверка се разрешавало извършването на товаро-разтоварни дейности. Оттам признават, че охранителните дейности в порта наистина се осъществяват от дъщерното дружество на „Лукойл България“ – фирма “ЛУКОМА-А – България” АД. „Тази дейност на фирмата е лицензирана по съответния ред и по никакъв начин не е свързана с дейности по охрана на морската граница. Фирма “ЛУКОМА-А – България” АД няма никакво отношение към охраната на морската държавна граница на Република България, която е и външна граница на ЕС“, пише в писмото на МВР.

Това писмо обаче се разминава с отговора на вицепремиера и министъра на вътрешните работи Цветан Цветанов две седмици по-рано (на 3 април), по време на парламентарен въпрос на депутата от СДС Лъчезар Тошев. Тогава от думите на вътрешния министър стана ясно, че единствено пожарникарите представляват постоянно държавата в Росенец. „Гранична полиция идва само при нужда, за да извършва бордови проверки на корабите, които акостират в пристанището“, твърди вицепремиерът и дава статистика: за 2011 г. били проверени 414 влизащи и 421 заминаващи кораба. Той допълва, че Агенция ЛУКОМ-А – България АД работи при непрекъснат режим 24/7 от въоръжени охранители на входно-изходните портали на пристанището и мобилна група с автомобили. „Пропускателните пунктове на пристанището са оборудвани с леки и тежки бариери и видеонаблюдение“, успокоява министърът обществеността.

В отговор до LiveBiz от пресцентъра на МВР също така уверяват, че имат служител в 24-часов режим на територия на пристанището. Оттам са категорични, че граничните проверки на пристанище „Росенец”, както и на всички ГКПП на морска граница, се извършвали „при стриктно спазване“ на Шенгенското законодателство и съответния Регламент № 562 на Европейския парламент (ЕП) от 15.03.2006 г. „В потвърждение на факта, че България осъществявала надежден граничен контрол по морската си граница, били и „положителните резултати“ от проведената “Оценка по Шенген на морска граница” от комисия в състав от 11 водещи европейски експерти в областта на граничния контрол, дошли след разследването на френското списание“, пише в становището. Проверката бе направена през октомври 2011 г., като сред предписанията бе и необходимостта от повече контрол в пристанището. Според МВР обаче, в доклада си комисията била отразила, че „България по отношение на граничния контрол на морски граници е в състояние да прилага изцяло“ Шенгеското законодателство и „да гарантира“ сигурността на външните граници на ЕС.

На публикациите в медиите по темата, оттам отвръщат, че петролният терминал “Росенец” все още „не е външна граница на Шенген, тъй като той се намира на разстояние 25 морски мили (46.3 км) от границите на териториалното море, т.е. от морската държавна граница на Република България, която е и външна граница на ЕС“. Тъй като страната ни се надява на влизане в Шенген още тази година, от МВР са категорични, че нямало никакви нарушения с контрола в Росенец.„Морската държавна граница и морските пространства на Република България, в това число и акваторията на пристанище “Росенец”, както и всички намиращи се в териториалното море кораби, се наблюдават и контролират от структурите на “Гранична полиция” непрекъснато, 24 часа в денонощно, чрез Интегрираната система за наблюдение на морската граница, бреговите гранично-полицейски наряди и дежурните гранично-полицейски кораби в морето“, изтъкват от МВР.

Oсвен това, досега не е ясно, дали след рафинерията, и в пристанището също са сложени измервателните уреди. Според последната информация, „Лукойл“ е получил от Агенция „Митници“ 2 години гратисен период за да сложи уредите. През декември 2011 г. пък , запитан от LiveBiz дали той е наредил на шефа на митниците Ваньо Танов да върне на лиценза на „Лукойл“, премиерът Бойко Борисов видимо се ядоса, отказа да отговори и прекъсна изявлението си пред медиите по време на събитие в Министерството на транспорта. По-рано в края на 2011 г. лично президентът на „Лукойл“ Вагит Алекперов пристига в София за кратка среща с премиера. Тогава той обещава, че уредите ще бъдат инсталирани в „Лукойл Нефтохим“ до май 2012 г. Лицензът обаче е върнат от Агенция „Митници“ седмици след заминаването на Алекперов.

Междувременно, в грамите на Посолството на САЩ в София, публикувани в Balkanleaks и цитирани от „Биволъ“, също се твърди, че Борисов поддържа тесни финансови и политически връзки с директора на „Лукойл България“ Валентин Златев, „изключително влиятелен политически брокер и политически кукловод“. „Лоялността му (на премиера – бел. ред. LiveBiz) към Златев, играят голяма роля в процеса на взимане на политически решения“, пише в един от докладите. „Руската петролна компания се счита за най-големия корпоративен данъкоплатец в България. Тя контролира и руския износ на нефт за България. Българските операции на Лукойл, чрез Златев, са заподозрени в тесни връзки с руското разузнаване и организирана престъпност“, пишат американските дипломати. Според тях също именно това е една от причините, поради които България няма да влезе в Шенген. В един от докладите на „сенчестото ЦРУ“ STRATFOR също се твърди, че руската нефтена компания е превзела контрола върху вноса и износа на горива у нас. 

Maritime.bg припомня за разразилия се скандал с изпускането на турския кораб „Cedit 4“, който съвсем необезпокоявано избяга от силите на Гранична полиция, която продължава да твърди, че морските граници на страната са активно и качествено пазени. В последствие се появиха и коментари, че корабът е нарочно изпуснат след „обаждане от най-високо ниво“. Тогава от ГДГП заявиха, че операцията е била прекратена от бреговата база заради невъзможността за прикачване на борда на кораба, който бил 4 м. На въпрос на Maritime.bg отправен към ГДГП дали са наясно, че средният ръст на български граждани от мъжки пол е над 1,7 м и при височина на борда на катера около 2 метра, то прикачването е било напълно възможно, обратен отговор или коментар не постъпи.

Maritime.bg – България

Последни новини

Последни новини

Китай прие нов патрулен кораб

Китай прие нов патрулен кораб, оборудван с най-съвременни технологии, съобщи държавното радио. „Хайсюн-09“ е в състояние да следи за сигурността на море и да участва в

„Всяко забавяне може да се окаже фатално“ – част от анализ за морското търсене и спасяване от 2015…

Снимка: Архив на Maritime.bg от началото на последното плаване на спасителния кораб ПЕРУН към турско корабно режище, вижте още снимки тук Българските власти многократно са

Създават цифров двойник на Варненския залив и каналите на Пристанище Варна

Новата система ще позволи Пристанище Варна да бъде отворено за кораби дори в условията на ограничена видимост от гъстите мъгли, характерни за есенно-зимния период, което ще

Най-четени през месеца

Имейл абонамент
Имейл абонамент
Получавайте новините на Maritime.bg директно и във Вашата електронна поща!
Винаги може да спрете Вашия имейл абонамент