Още за румънския радиофар на нос Калиакра

Нос и фар Калиакра

Най-точното описание и характеристики на румънския радиофар на нос Калиакра намираме в нота на Крайовската спогодба, сключена между България и Румъния на 7 септември 1940 г. 

„НОТА

ЗА ОПИСАТЕЛНИТЕ ДАННИ НА ФАРОВЕТЕ НА ШАБЛА И НА КАЛИАКРА, КАКТО И ЗА РАДИОФАРА НА КАЛИАКРА

… Радиофар на нос Калиакра.

Географически координати: 43° 21′ 45″ север – 28° 30′ 30″ изток.

Тип: Маркони W. В. 1. 

Мощност на трептенията в антената: 200 вата.

Вълни: постоянни – изменяеми.

Дължина на вълната: 970 метра.

Обща консумация: 500 вата

Антена: двужична, 75 метрова, върху метални пилони, високи 21 метра.

Източник на енергията: собствена юзина, съставена от две електрически групи по 3,5 киловата и една акумулаторна батерия с 240 А часа, 50 волта, с автоматически пълнеж.

Характеристика на емисията (изцяло автоматична):

а) при хубаво време се предава буквата Z (– – . . ), повтаряна шест пъти в 30″, след това следва пауза от 15″; този период от 45″ се повтаря 6 пъти в 4’30“, след това – пауза от 15’30“; целият цикъл е от 20 минути; циклите следват непрекъснато.

б) при мъгливо време, паузата от 15’30“ се премахва, като периодът на предаване, означен в предходната точка а), се повтаря непрекъснато“. (Притурка към Държавен вестник, бр. 206, 12 септември 1940 г., с. 17; Nouveau recueil général de traités et autres actes relatifs aux rapports de droit international. Continuation du grand recueil de G. Fr. Martens par Heinrich Triepel. Tome XXXVIII, Greifswald, Librairie Julius Abel, 1941, p. 358-359).

Фар Калиакра, 2007 г. Снимка Бела Бенова

Кога румънските морски власти поставят радиофара (Type: Marconi Wireless Beacon 1)* на нос Калиакра? В българската литература няма точни данни [1]. 

На 1 октомври 1928 г. френския вестник „Северноафрикански морски куриер“ (излизащ в Алжир) публикува следната информация: 

„Румъния и нейните морски реконструкции

Пристанищната администрация търси оферти за възлагане на изграждането на влекач и пилотна лодка, чиято себестойност се оценява на 6 000 000 леи. От друга страна, правителството току-що даде своето одобрение за гласуване на кредит от 6 600 000 леи, предназначен за изграждане на нов фар на нос Калиакра, снабден с радиогониометрични съоръжения. Строителството току-що е започнало и инструментите, съставляващи оборудването на фара, са поръчани от Англия. Очаква се новото съоръжение да бъде открито в началото на следващата година“. (Courrier maritime nord africain: industriel et commercial, Lundi 1er Octobre 1928).  

Според информацията радиофарът за нос Калиакра трябвало да бъде доставен през 1929 г. [2].

В щатското специализирано издание “Radio Aids to Navigation”. Corrected to February 28, Notice to Mariners No. 9, 1931. United States Government Printing Office, Washington, 1931” е публикувано известие с характеристиките на радиофара на нос Калиакра (но не и годината през която започва да излъчва своите радиосигнали). 

„РУМЪНИЯ

641. Нос Калиакра. 300 kc. (kc = килохерца) (1,000 m.)  (дължина на вълната – 1 000 м).

Географска ширина 43° 21′ Север; Географска дължина 28° 30′ Изток.

Характеристика: Започвайки на всеки 20 минути, шест  групи, съставени от буквата Z от морзовата буква (– – . .), всяка група е с продължителност 30 секунди, последвана от безшумен интервал от 15 секунди. Цялата поредица е последвана от безшумен интервал от 15 минути и 45 секунди, преди началото на следващото предаване.

По време на мъгливо време дългият безшумен интервал ще бъде пропуснат и групите ще се предават непрекъснато, с 15-секундни безшумни интервали, както е описано по-горе.

Сигналите на фара, на северозапад от линията нос Калиакра – нос Шабла, могат да дават значителна грешка. Информация по този въпрос и за точността на сигналите от други посоки от плавателни съдове, оборудвани с надеждни радиокомпасни инсталации, ще бъде оценена от румънските власти. (Radio Aids to Navigation. Corrected to February 28, Notice to Mariners No. 9, 1931. United States Government Printing Office, Washington, 1931, p. 86).

За модернизацията на фар Калиакра и фар Шабла от румънските морски власти инж. Вирджил Котову (Virgil Cotovu) пише: 

„На фар Калиакра беше поставен радиофар, който заедно с радиофара на Констанца обслужва навигаторите за определяне на позицията им по време на мъгла или липса на видимост. В оптичната система беше поставена електрическа светлина, която преди това беше много слаба.

На фара Шабла оптичната система е променена, превръщайки я в първокласен фар. Осветлението е заменено с ацетилен и за безопасна работа се управлява автоматично от слънчев клапан, който го включва или изключва след дневна светлина“ [3].

След инсталирането на радиофара на нос Калиакра той работи без прекъсване (денонощно). 

Първите проблеми се появяват при предаването на фар Калиакра (и радиофара „Маркони“) на българските власти през септември 1940 г., когато още първата вечер, поради неспазване на техническите инструкции, те изгарят електрическата крушка и фарът угасва. 

Към 1934 г. радиофара „Маркони“ и генераторите „Кросли“ са обслужвани от “Mr. Molnar le mécanicien en chef du phare de Caliacra”.


Бележки:

* Marconi’s Wireless Telegraph Company, Chelmsford, Essex, England.

1. „През 1926 г. били построени жилищните помещения, а от 1927 г. на Калиакра имало радиофар. Първият предавател Marconi се захранвал с ток от агрегати Crosley и тъй като фарът имал собствена електроцентрала, оптиката също била електрифицирана“. (Милан Асадуров. Фаровете в Стария свят от древността до наши дни. Варна, Сталкер, 2014, с. 333). 

„Между двете световни войни по решение на румънските власти е поставен и радиофар с предавател „Маркони W. B. 1“. Радиофарът тогава предава в хубаво време буквата „З“ в редуваща се периодичност с паузи от мълчание, като целият цикъл е 20 мин. Оптиката и предавателят са захранвани с ток от собствена електроцентрала“. (Атанас Панайотов, Мариана Кръстева. Фаровете и другите средства за навигационно осигуряване по българското черноморско крайбрежие (1878-2018 г.) / „Lighthouses and other means of navigation support along the Bulgarian Black Sea Coast (1878-2018)”. Държавно предприятие „Пристанищна инфраструктура“, Варна, 2018, с. 29); https://www.maritime.bg/68481-2 

2. В статията „Неизвестната история на фар Калиакра“, публикувана в електронното издание Maritime.bg (https://www.maritime.bg/70343-2/) написах, че радиофарът на нос Калиакра е монтиран през 1935 г. цитирайки щатското специализирано издание “Radio Aids to Navigation. Corrected to May 10, 1935. United States Government Printing Office, Washington, 1935”. Оказа се, че съм сгрешил. 

Днес фар Калиакра е във военна зона и достъпът до него е ограничен. Това е и една от причините да няма качествени фотографии. Радиофарът “Marconi W. B. 1.” и дизеловите генератори на английската фирма „Кросли“ (Crossley Motors, Manchester) са запазени и до днес в къщата на фаропазачите, изградена през 1924 г. (не през 1926 г., както пише Асадуров) (“White tower on keeper’s dwelling”) (H. O. No. 32, 1925, List of Lights With Fog Signals and Visible Time Signals of The West Coast of Europe, and Africa the Mediterranean Sea, Black Sea and the Sea of Azov. Volume III, Corrected to March 1, 1925, N. M. 9, 1925. Washington, Government printing Office, 1925, p. 340-341.

3. Virgil Cotovu. Instalatiile pentru navigaţia maritimă pe coastele CadrilateruluiI. In: Analele Dobrogei. Revista Societății Culturale Dobrogene. Cadrilaterul 1913–1938. Anul XIX, vol. III. Tiparul “Glasul Bucovinei”, Cernăuți, 1938, p. 57.

В книгата си “Portul Constanta” инж. Вирджил Котову отбелязва годината, но не посочва датата: “S-au instalat două radiofaruri (Caliacra 1929 şi Constanta 1931), utilizate mult în timp de ceată şi legate între ele prin radiotelefonie. Sunt utilizate de 65 % din vase” (Virgil Cotovu. Portul Constanta, Bucuresti, 1936. Цитирано по: Analele Dobrogei, Revista Societății Culturale Dobrogene. Anul XVII, Institutul de Arte grafice şi Editură “Glasul Bucovinei”, Cernăuți, 1936, p. 197).

„На нос Калиакра е инсталиран радио фар с дължина на вълната 1000 метра. Той издава музикален тон, съответстващ на честота от 1000 цикъла в секунда. Радиофарът вече работи денонощно“. (Department of Overseas Trade, Economic conditions in Roumania, Dated May, 1930. Report by R. J. E. Humphreys, Commercial Secretary, His Majestyʼs Legation, Bucarest. London, Published by His His Majestyʼs Stationery Office, 1930, p. 25).

Вижте още:

Последни новини

Отбелязваме Международния ден на морските фарове

На 18 август 2022 г., от 11.00 часа на фар Шабла ще се проведе тържествено отбелязване на международния ден на морските фарове. Ще бъде проведено и официално откриване на обновения фар Шабла. От Военноморските сили съобщават, че
Прочетете

Гореща вълна удари корабостроителници в Китай

Гореща вълна е причина за обявяване на форсмажорни обстоятелства от редица корабостроителници в южните части на Китай. Там се отчитат рекордни за региона високи температури, достигащи над 42 градуса. Горещата вълна, с рекордно
Прочетете

Стачна готовност в Пристанище Ливърпул

Над 500 докери в Пристанище Ливърпул, в което е един от най-големите контейнерни терминали във Великобритания, гласуваха в подкрепа на стачка срещу заплащането и условията на труд, съобщи профсъюзът "Unite". Стачните действия биха
Прочетете

36 кораба са преминали по зърнения коридор в Черно море

Над половин милион тона зърно вече са изнесени от Украйна през Черно море от началото на август, съобщи днес ООН, цитирана от ДПА. Откакто Украйна, Русия, Турция и ООН се договориха да отворят маршрута през Черно море в края
Прочетете

ФБР арестува пристанищни синдикалисти, изнудвали морски фирми и натрупали 1,2 млн. долара

Пристанищни синдикалисти са арестувани при операция на ФБР в Пуерто Рико. Арестувани са председателят на синдикат в пристанище Сан Хуан, пристанищен служител и още петима души по обвинения за организиране на престъпна група, която
Прочетете

„Космос шипинг“ иска над 12,4 млн. лева за драгиране на Дунав

Варненската "Космос шипинг" АД е предложила цена от 12 435 120 лева за драгиране в най-критични участъци за възстановяване на проектни дълбочини по фарватера по препоръките на Дунавската комисия в българския участък за поддържане на
Прочетете

Настаняват украински бежанци на втори пътнически кораб в Шотландия

DJI_0010 Правителството на Шотландия обяви планове за наемане на втори пътнически кораб, на който да се настаняват бежанци от Украйна. Круизният кораб Ambition ще осигури настаняване на до 1750 украински бежанци в пристанище
Прочетете

Шумово замърсяване от корабоплаването застрашава африканските пингвини

Снимката е илюстративна. Африканските пингвини, които са застрашен вид, изчезват от естествения си хабитат по източното крайбрежие на Република Южна Африка (РЮА) заради шумово замърсяване от корабите, установи изследване, цитирано от
Прочетете

Морската индустрия търси изкуствен интелект

Близо 1 млрд. долара ще инвестира морската индустрия в търсене на решения с изкуствен интелект (AI), става ясно от изследване на Lloyd's Register и Thetius. Секторът ще инвестира все повече до 2027 г., когато се очаква да бъдат
Прочетете

Над 450 хил. тона зърнени товари са изнесени през украинските пристанища

Над 50 чуждестранни плавателни съда, плаващи под флаговете на 14 държави, остават блокирани в шест украински пристанища - Херсон, Николаев, Черноморск, Одеса, Очаков и Южний. Това съобщи Михаил Мизинцев, началник на руския Национален
Прочетете

Последни новини

ФБР арестува пристанищни синдикалисти, изнудвали морски фирми и натрупали 1,2 млн. долара

Пристанищни синдикалисти са арестувани при операция на ФБР в Пуерто Рико. Арестувани са председателят на синдикат в пристанище Сан Хуан, пристанищен служител и още петима

Шумово замърсяване от корабоплаването застрашава африканските пингвини

Снимката е илюстративна. Африканските пингвини, които са застрашен вид, изчезват от естествения си хабитат по източното крайбрежие на Република Южна Африка (РЮА) заради шумово

MSC купува болници

Базираната в Женева Mediterranean Shipping Company (MSC) участва в консорциум, който се очаква да придобие международната частна болнична група "Mediclinic". Последната

Най-четени през месеца

Имейл абонамент
Имейл абонамент
Получавайте новините на Maritime.bg директно и във Вашата електронна поща!
Винаги може да спрете Вашия имейл абонамент