Собственикът на контейнеровоз EVER GIVEN, който заседна и блокира за шест дни Суец канал, твърди, че силен порив на вятъра е станал причина за инцидента. Мениджърът на кораба – немската BSM, подчерта, че първичните разследвания изключват засядането да е причинено поради техническа причина. В същото време адмирал Осама Раби, председател на борда на администрацията на Суец канал, коментира, че по всяка вероятност става дума за “човешка грешка”.
Силен вятър е в основата и на друг инцидент от 2019 г., когато EVER GIVEN се сблъсква с малък ферибот във водите на Елба в Хамбург. На 9 февруари контейнеровозът с капацитет 20 388 TEU удря ферибот FINKENWERDER.
Тогавашният инцидент с построения година по-рано 399-метров плавателен съд става причина за раняване на капитана на малкия ферибот, на който не е имало пасажери.
Местните власти започват разследване срещу капитана на EVER GIVEN.
Установява се, че причина за сблъсъка става силен вятър, а ниската скорост на движение на контейнеровоза ограничава капитана да вземе адекватни мерки, за да бъде избегнат ударът в застаналия на понтон градски ферибот.
Всичко по темата със засядането на EVER GIVEN и блокирането на Суецкия канал, четете тук
EVER GIVEN (IMO: 9811000) е контейнеровоз от клас “Golden”, собственост на “Shoei Kisen Kaisha”, дъщерно дружество на “Imabari Shipbuilding”, чартиран от тайванската “Evergreen Marine” и плаващ под флага на Панама. През март 2021 по време на плаване от Китай с направление за Ротердам, EVER GIVEN засяда с 13,7 kn при силен вятър и 20 хил. TEU на борда при к.м. 151 на Суецкия канал. Това довежда до блокиране на ключовата за корабоплаването артерия и 10 млрд. долара дневни загуби за световната икономика. За последвалата салвидж операция бяха назначени “Smit Salvage” и “Nippon Salvage”. Шест дни след засядането, около 1500 ч. местно време на 29.03.2021 г. EVER GIVEN бе снет от плитчината, а трафикът през канала възобновен.