К.д.п. Димитър Димитров: Разчитаме на ЕК да спре пиратските нападения в Гвинейския залив

ЕС се насочва към проекти през Международната морска организация (IMO), които да засилят контрола по бреговата ивица на Гвинейския залив. Това се казва в получения отговор на писмото, което Европейската конфедерация на асоциациите на морските капитани (CESMA) изпратихме до Европейската комисия с предложение за засилването ролята на ЕС в борбата срещу пиратските нападения в Гвинейския залив. Защото в последно време и особено от началото на тази година техният броя много се увеличи, включително над кораби под европейски флаг и с европейски моряци, заяви пред Maritime.bg к.д.п. Димитър Димитров, вицепрезидент на CESMA, морски посланик на добра воля на IMO за България. В своето писмо от конфедерацията призовали ЕС да предприеме действия, подобни на тези  в Аденския залив, когато възникна проблемът със сомалийските пирати. 

Припомняме, че операция ATALANTA на EU NAVFOR допринесе за възпирането и дори пресичането на пиратските действия и въоръжените грабежи край бреговете на Сомалия. Тя беше част от всеобхватния подход на ЕС за мирна, стабилна и демократична Сомалия. Операцията осигури защитата на плавателните съдове на Световната продоволствена програма и на други уязвими кораби, наблюдаваше риболовните дейности край сомалийските брегове и оказваше подкрепа на други мисии и програми на ЕС в региона.

Тогава ATALANTA реши проблема, разбира се не изцяло, защото това може да стане само когато той се реши и на брега. Тоест да има държава, която контролира цялата си територия, но факт е, че рязко намаляха пиратските нападения в района на Аденския залив. И затова сега конфедерацията призовахме ЕС да приложи същия подход и в Гвинейския залив. В отговора, който получихме от еврокомисаря по транспорта Адина Валеан се отчита това, което са направили, като в сегашния случай са оставили на всяка държава да изпрати, ако реши военна сила в залива. А ЕС работи през Международната морска организация, през ООН по проекти, които да засилят контрола на бреговата ивица. Това е правилният подход, макар че дава по-бавен резултат, тъй като териториите са големи и държавите там са в такъв етап на своето развитие, че имат определени ограничения по отношение на вътрешния контрол на границите им, каза кап. Димитров.

Другите ни наболели проблеми в момента са свързани с пандемията от  Ковид-19 – допълни вицепрезидентът на Европейската конфедерация на асоциациите на морските капитани. По неговите думи  един от тях е невъзможността да осъществят годишните срещи. След много дискусии на последното заседание на борда взели окончателното решение годишната асамблея на CESMA да бъде през септември, когато ваксинационния план на ЕС придобие по- завършен вид и има по-голяма яснота за възможността за пътуване между отделните държави, тъй като все още това е невъзможно, заради много големите рестрикциите. 

Пак с пандемията е свързан и сериозният проблем за смените на екипажите, който още няма цялостно решение. Въпреки призивите на IMO и на ЕС за даване статут на моряците, като хора от първа линия все още няма решение. Поради многото ограничения, намаляването на полетите  моряците са принудени за стоят по-дълго от срока в контрактите си на корабите. Това създава психически проблеми, които водят и до заболявания – подчерта вицепрезидентът на CESMA. Той даде пример с негов съвипусник от Морско училище, починал на борда на кораба и тялото му било докарано три месеца по-късно в България, което било страшен шок за семейството му.

Другият важен момент в извънредната ситуация с пандемията, на който конфедерацията обръща внимание е за възможността за онлайн обучение, за извършване на тренировки и най-вече за онлайн обучение на симулатори през възможностите на тъй наречения виртуален облак – каза още кап. Димитров. Виртуалният облак дава възможност обучаващия да е в една държава, а обучавания в друга и дори да е на кораба, когато има добра интернет връзка. Има вече разработени платформи, с които моряците да извършват такова онлайн обучение. Разбира се, то не може напълно да замести присъствените занятия в центровете за обучение, но може към момента частично да реши проблема с невъзможността хората да се придвижват от едно място на друго – допълни вицепрезидентът на CESMA.

Последни новини

Последни новини

Адмирал Ефтимов: Прави се всичко възможно да бъде намерена черната кутия на падналия самолет

Прави се всичко възможно да бъде намерена черната кутия на падналия самолет. Това заяви в "Денят започва" началникът на отбраната адмирал Емил Ефтимов. Ако майор Валентин