К.д.п. Димитър Димитров: Разчитаме на ЕК да спре пиратските нападения в Гвинейския залив

ЕС се насочва към проекти през Международната морска организация (IMO), които да засилят контрола по бреговата ивица на Гвинейския залив. Това се казва в получения отговор на писмото, което Европейската конфедерация на асоциациите на морските капитани (CESMA) изпратихме до Европейската комисия с предложение за засилването ролята на ЕС в борбата срещу пиратските нападения в Гвинейския залив. Защото в последно време и особено от началото на тази година техният броя много се увеличи, включително над кораби под европейски флаг и с европейски моряци, заяви пред Maritime.bg к.д.п. Димитър Димитров, вицепрезидент на CESMA, морски посланик на добра воля на IMO за България. В своето писмо от конфедерацията призовали ЕС да предприеме действия, подобни на тези  в Аденския залив, когато възникна проблемът със сомалийските пирати. 

Припомняме, че операция ATALANTA на EU NAVFOR допринесе за възпирането и дори пресичането на пиратските действия и въоръжените грабежи край бреговете на Сомалия. Тя беше част от всеобхватния подход на ЕС за мирна, стабилна и демократична Сомалия. Операцията осигури защитата на плавателните съдове на Световната продоволствена програма и на други уязвими кораби, наблюдаваше риболовните дейности край сомалийските брегове и оказваше подкрепа на други мисии и програми на ЕС в региона.

Тогава ATALANTA реши проблема, разбира се не изцяло, защото това може да стане само когато той се реши и на брега. Тоест да има държава, която контролира цялата си територия, но факт е, че рязко намаляха пиратските нападения в района на Аденския залив. И затова сега конфедерацията призовахме ЕС да приложи същия подход и в Гвинейския залив. В отговора, който получихме от еврокомисаря по транспорта Адина Валеан се отчита това, което са направили, като в сегашния случай са оставили на всяка държава да изпрати, ако реши военна сила в залива. А ЕС работи през Международната морска организация, през ООН по проекти, които да засилят контрола на бреговата ивица. Това е правилният подход, макар че дава по-бавен резултат, тъй като териториите са големи и държавите там са в такъв етап на своето развитие, че имат определени ограничения по отношение на вътрешния контрол на границите им, каза кап. Димитров.

Другите ни наболели проблеми в момента са свързани с пандемията от  Ковид-19 – допълни вицепрезидентът на Европейската конфедерация на асоциациите на морските капитани. По неговите думи  един от тях е невъзможността да осъществят годишните срещи. След много дискусии на последното заседание на борда взели окончателното решение годишната асамблея на CESMA да бъде през септември, когато ваксинационния план на ЕС придобие по- завършен вид и има по-голяма яснота за възможността за пътуване между отделните държави, тъй като все още това е невъзможно, заради много големите рестрикциите. 

Пак с пандемията е свързан и сериозният проблем за смените на екипажите, който още няма цялостно решение. Въпреки призивите на IMO и на ЕС за даване статут на моряците, като хора от първа линия все още няма решение. Поради многото ограничения, намаляването на полетите  моряците са принудени за стоят по-дълго от срока в контрактите си на корабите. Това създава психически проблеми, които водят и до заболявания – подчерта вицепрезидентът на CESMA. Той даде пример с негов съвипусник от Морско училище, починал на борда на кораба и тялото му било докарано три месеца по-късно в България, което било страшен шок за семейството му.

Другият важен момент в извънредната ситуация с пандемията, на който конфедерацията обръща внимание е за възможността за онлайн обучение, за извършване на тренировки и най-вече за онлайн обучение на симулатори през възможностите на тъй наречения виртуален облак – каза още кап. Димитров. Виртуалният облак дава възможност обучаващия да е в една държава, а обучавания в друга и дори да е на кораба, когато има добра интернет връзка. Има вече разработени платформи, с които моряците да извършват такова онлайн обучение. Разбира се, то не може напълно да замести присъствените занятия в центровете за обучение, но може към момента частично да реши проблема с невъзможността хората да се придвижват от едно място на друго – допълни вицепрезидентът на CESMA.

Последни новини

Bering Yachts започва строителство на яхти в Бургас

Нов сериозен инвеститор откри база и започва работа в Бургас още тази година. Това е компанията Bering Yachts. Днес нейни мениджъри представиха свое произведение в Пристанище Бургас, включвайки се в отбелязването на неговия
Прочетете

Диян Димов: Успешно защитаваме това, което преди 119 години е дало началото на развитието на…

Приятели и гости на „Пристанище Бургас” отпразнуваха годишнината от откриването му за търговско корабоплаване. Група „Вълнолом” към пенсионерския клуб на пристанището отправи музикален поздрав към присъстващите. Изпълнителният
Прочетете

Гърци на пазар за руски кораби, Турция се възползва от забраната за руски кораби в ЕС

Войната в Украйна продължава 84-и ден. Тя засегна пряко корабоплаването и морската индустрия в Черно море, според "Алианц". Доведе до блокиране на 20 милиона тона зърнени товари в Украйна, според Европейската комисия. Стана
Прочетете

119 години Пристанище Бургас

Снимка: ДППИ На 18 май Пристанище Бургас отбелязва 119 години от откриването си. Указ на Княз Фердинанд І от 20 декември 1894 г. и няколкогодишно строителство превръщат някогашните дървени скели на бургаския бряг в  първото съвременно
Прочетете

Ръст на товарооборота в Пристанище Варна, което отбелязва 116-а годишнина

Снимка: Пристанище Варна Пристанище Варна е открито на 18 май 1906 г. Тази дата бележи навлизането на град Варна на световните пристанищни карти. Изграждането на Пристанище Варна продължава повече от 10 години. Откриването е с
Прочетете

Русия връща в строя в Черно море още една подводница

Дизел-електрическата подводница "АЛРОСА" от състава на руския Черноморски флот преминава ходови изпитания след края на ремонт и модернизация. Дейностите по модернизация на подводницата по проект 877 започнаха през 2014 година.
Прочетете

Румъния осигури още 25 милиона евро от ЕС за Пристанище Браила

Още 25 милиона евро ще бъдат инвестирани за подобряване на инфраструктурата на румънското пристанище Браила на р. Дунав, съобщи министърът на транспорта на страната Сорин Гриндеану, предаде "Румъния инсайдър". Става дума за поредни
Прочетете

Отдават на чартър ферибот „Героите на Севастопол“

"Български морски квалификационен център" ЕАД обяви търг за отдаване под наем чрез договор за беърбоут чартър на моторен ферибот "ГЕРОИТЕ НА СЕВАСТОПОЛ" (IMO: 7529976), установи справка на Maritime.bg. Държавното дружество предлага
Прочетете

Турция придоби четвърти сондажен кораб

Турция е придобила четвърти сондажен кораб. "Четвъртият турски сондажен кораб ще пристигне на бреговете на страната на 19 май", съобщи в понеделник министърът на енергетиката и природните ресурси на страната Фатих Донмез, цитиран от
Прочетете

Земеделският министър очаква да се „разработи механизъм“ за износ на украинско зърно…

Трудно бих могъл да прогнозирам цената на пшеницата към днешна дата. Не се ли успокои обаче обстановката в Украйна, не виждам изход от тази ситуация. Така или иначе 40% от това зърно от Европа идва от Украйна. Това каза земеделският
Прочетете

Последни новини

Диян Димов: Успешно защитаваме това, което преди 119 години е дало началото на развитието на бургаското пристанището

Приятели и гости на „Пристанище Бургас” отпразнуваха годишнината от откриването му за търговско корабоплаване. Група „Вълнолом” към пенсионерския клуб на пристанището отправи

Гърци на пазар за руски кораби, Турция се възползва от забраната за руски кораби в ЕС

Войната в Украйна продължава 84-и ден. Тя засегна пряко корабоплаването и морската индустрия в Черно море, според "Алианц". Доведе до блокиране на 20 милиона тона зърнени

Най-четени през месеца

Имейл абонамент
Имейл абонамент
Получавайте новините на Maritime.bg директно и във Вашата електронна поща!
Винаги може да спрете Вашия имейл абонамент