
Посланикът на Нидерландия у нас Н. Пр. Беа тен Тъшър даде официално име на новия драгажен съд на Изпълнителна агенция „Проучване и поддържане на река Дунав“ на церемония днес в Русе. Тя пожела попътен вятър след като според традицията разби бутилка шампанско в корпуса на „Янтра“.
„Драгата „Янтра“ е първият специализиран кораб от този вид, който влиза в активите на дунавската агенция, а новата драгажна техника ще даде възможност на ИАППД ефективно и навреме да изпълнява своите задължения по поддръжка на корабоплавателния път. Целта е да бъдат запазени проектните дълбочини на реката според препоръките на Дунавската комисия“, каза в своето обръщение заместник-министърът на транспорта Нели Андреева.
Тя припомни, че България има ангажимент към поддръжката на един от най-трудните в навигационно отношение участъци от реката, като в същото време Агенцията към момента не разполага със собствена техника, с която да извършва тази специфична дейност. „Именно поради тази причина от 2017 г. до сега, Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията е осигурило над 16 млн. лв. за извършване на драгажни работи. Със закупуването на новата специализирана апаратура процесът ще бъде оптимизиран, а разходите намалени“, посочи още Нели Андреева.
Изпълнителният директор на ИАППД инж. Павлин Цонев подчерта, че с успешната реализация на проектите по оперативните програми в сектор „Транспорт“ и Механизмът за свързване на Европа през изминалите години се привлечени над 35 милиона лева, благодарение на които Агенцията е осъвременила своя технически капацитет.
„Чрез това можем да бъдем достойни партньори на другите речни администрации при изпълнение на международните задължение по поддържане на 471 километровия участък на река Дунав, който е един от най-трудните в корабоплавателно отношение“, допълни Цонев.
Тържествен водосвет и освещаване на новото плавателно средство направи отец Йордан от храм „Свети Георги“.
Плавателният съд е доставен по проект „Модернизация и оптимизация на дейностите по рехабилитация на корабоплавателния път в общия българо-румънски участък на река Дунав, чрез доставка на оборудване“, финансиран по Оперативна програма „Транспорт и транспортна инфраструктура“ 2014 – 2020 г.
Строителството му бе поверено на нидерландската корабостроителница „Дамен шипярд Горинхем“. Съдът пристигна в Русе преминавайки 3000 километра по канала Рейн – Майн – Дунав за 26 дни.
В дните след пристигането беше проведено и обучение от специалисти от фирмата – изпълнител на екипажа, който ще работи на драгата.
Снимки: