Кап. Тома Томов: Три ведомства могат да спасят „Калиакра“

Давайки примери от международната практика, първият капитан на единствения български учебно-ветроходен кораб „Калиакра“, кап. Тома Томов, предлага крайморските общини или морските училища да поемат стопанисването на баркентината.

Кап. Томов е първият капитан на учебния ветроходен кораб. Поема го още от строежа му в корабостроителницата в Гдиня, Полша (спуснат е на вода през януари 1984 год.). Под негово командване „Калиакра” завоюва първите си големи награди на международни регати. Кап. Томов е член на  STI (Sail Training International), председател на организационните комитети на Варна за Tall Ships регатите 2010, 2014 и 2016, председател на Фондация „Кор Кароли”, която е и организатор на едноименната регата.

Кап. Тома Томов

Всички виждаме какво става с „Калиакра“, стои вече няколко години, само местят кораба от едно място на друго, сега отново е в стария канал до бившата „Родопа“ на кея на учебния полигон на БМКЦ – сподели тревогата си кап. Томов пред Maritime.bg. – Срокът на регистровите му документите отдавна е изтекъл, на борда е останало ядро от екипажа – двама-трима човека. Те крепят кораба, за да бъде все още в сравнително добро състояние: със задължителните периодични проверки на механизмите, текуща поддръжка, припалване на корабния двигател, на генераторите, зимна поддръжка, за да не замръзнат тръбите по магистралите… Ако и тези хора изчезнат бъдете сигурни, че корабът ще замине само за няколко месеца!

Пандемията парализира света, блокира цели индустрии. Блокира и спортните събития – големите състезание, включително Олимпиадата бяха отложени през миналата година. Беше засегната дейността и на всички аналогични на „Калиакра“ учебни кораби по света, но постепенно техните собственици се ориентираха, съобразиха програмите и рейсовете си със изискванията и те отново тръгнаха. Традиционните Тол шип регати, които се провеждат ежегодно в Северно море, Балтика и Средиземноморието  бяха отложени през миналата година, тази година също се отлагат. Причината не са само екипажите на корабите, но най-вече масовото струпване на хора в пристанищата домакини. Но повечето кораби  намериха начини как да предпазят практикантите си на борда, как да ограничат максимално разпространението на епидемията, при какви условия да посещават пристанища и вече плават. Така че не можем да кажем: пандемичната обстановка е причина за неизползването на кораба по предназначение – подчерта кап. Томов. 

Всъщност кризата започна много по-рано, още от 2010 година – като изключим Tall Ships регатите 2014 и 2016 (всяка трае по около 30 дни) в Черно море, учебният ветроходен кораб не е плавал с практиканти. В същото време, обаче как “Мирча” (Румъния) плава, как плават руските, полските, немските, холандските, скандинавските и ред други ветроходи?!… 

Ние бяхме първата източноевропейска страна, която поръча и вдигна флага на нов учебен ветроход. За десетина години корабът си извоюва име и авторитет с множество участия в международни събития, удържа престижни победи и беше наричан неофициалния посланик на България. Скоро след промените имаше един “швартови” период от две-три години, но след това отново тръгна с практиканти. Докато не дойде 2011 година и плановете за плаванията бяха зачеркнати от Министерство на транспорта и информационните технологии. Защо? Защото тази дейност не носела печалба! Бих запитал, колко специалисти в корабоплаването и в подготовката на морските кадри има в министерството по това време и ако има някой, дали би си позволил да изрече такава нелепост – коментира кап. Томов.

 Вярно, за да тръгне отново „Калиакра“ трябват средства, трябва екипаж, което не може да стане, ей така, за месец – два. Но е грехота да се разсъждава по този начин, с оправданията за липса на средства – продължи кап. Томов. По неговите думи, за да се обиграе екипажа му трябват поне 7 – 8 месеца плаване под ветрилата на баркентината, макар и само в Черно или Егейско море. А има ли подготвен и надежден екипаж, осигурено ли е добро техническо състояние на кораба, има ли усвоени от екипажа  програми за обучение, „Калиакра“ може да продължи да плава. Иначе корабът ще стои на кея и ще се скапва докато загине.

Какво може да се направи? Според кап. Томов, първо  трябва  да се огледаме какво правят другите и да почерпим от техния опит за схемите на издръжката. 

И посочи тези, от които сме взаимствали опит през първите години на учебното ни ветроходство: поляци и руснаци. Ето, полските ветроходи се съобразяват с пандемията и плават, строят се и нови. Руските ветроходи – с пет големи, най-големите (скоро отбелязаха 100- годишнината на “Седов”) и множество по-малки, не спират да плават. Нидерландия, която има най-големия флот от такива кораби, които са частни, собственост на различни организации или общински. Да, общински – широко разпространена форма в Скандинавия, Западна Европа и Щатите.  Държавните обикновено са собственост на учебни заведения или на ВМС и се поддържат от бюджета. На Германия, скандинавските страни, за САЩ да не говорим, нямат брой – всички работят. А нашият стои; ползваха го само за сватби, кръщенета и фирмени партита.

Интересът към плаване на младежи под ветрилата и живот на борда на голям ветроход  в последните 20-на години непрекъснато расте. Строят се нови ветроходи. И както вече споменахме, всички работят в момента – с поставени срокове, пандемични мерки и прецизирани райони на плаване. А нашият кораб продължава да бездейства, защото никой не поема инициатива за съживяването му – възмущава се кап. Томов.

В случая той изобщо не обвинява собственика на баркентината, БМКЦ, който няма възможност да отделя такива средства, дори за ремонт и привеждане в готовност за експлоатация на „Калиакра“, а камо ли за по-нататъшна подготовка и обучение на наши практиканти или излизане на пазара за чужди. А на практика всичко е оставено в неговите ръце и плещи.

Тук само ще вмъкна, че БМКЦ е държавно дружество и се управлява от Министерството на транспорта и съобщенията. 

Всеизвестна истина е, че учебните ветроходи като „Калиакра“ са най-добрите за учебни плавания, за възпитаване на моряшкото в младите хора. Такива кораби поддържат всички морски държави, които подготвят кадри за своя търговски и военен флот.

Доказано е, че на тях се учи азбуката на мореплаването: приучване към корабен ред и режим на работа, субординация и отговорности на екипажа, работа и взаимоотношения в колектив, дисциплина и самодисциплина, преодоляване на стресов праг, екстремни ситуации, височинни работи, физическо натоварване, пряк контакт с морето, работа с ветрилата, самооценка на възможностите, лидерски изяви и ред други добродетели, които да влияят положително върху формирането на характера на младите. Това е азбуката, която първо трябва да научи всеки бъдещ професионалист, да преосмисли в себе си дали става или не става за моряк. Тук говорим за бъдещите търговски и военни моряци, но има голямо търсене и от страна на родители, на работодатели, на университети, общини, които целенасочено изпращат свои възпитаници, служители или подрастващи младежи на такава практика на ветроход – добави дългогодишният капитан на „Калиакра“.

Кап. Томов е твърдо убеден, че съдбата на „Калиакра“ е в ръцете на три ведомства: Министерството на транспорта, като собственик, Министерството на образованието и науката и Министерството на отбраната. Имаме две морски гимназии във Варна и Бургас, ВВМУ, ТУ – Варна, които пряко са ангажирани с подготовката на бъдещите морски кадри. Да не пропускаме и общините – едноседмично плаване с кораба по нашето крайбрежие оставя незаличими следи у всеки подрастващ младеж, отклонява го от негативни влияния и може да формира професионалната му ориентация в бъдеще. Крайморските общини са най-заинтересувани за морското възпитание на подрастващите поколения. 

Защо това не се получава? Или става дума за липсващата морска стратегия? Не е ли крайно време да се даде възможност на общината да решава сама как да подготвя своите подрастващи предвид даденостите на района и типичния поминък? Кой познава по-добре това – този, чиито деца растат тук или някой друг на петстотин километра? Защо не се допуска диалог по тези важни въпроси за нашите съграждани, а и от останалите крайморски общини? 

Всички тези въпроси не намерят ли скоро отговор, ясно е какво очаква единственият български ветроход, обучил няколко хиляди практиканти и прославил страната ни на не една престижна регата по света. Има ли разбиране, диалог и желание за успех всичко може да се промени, категоричен е кап. Томов. 

Последни новини

Започнаха честванията за годишнината на Военноморските сили

От град Русе започнаха честванията по случай 143-та годишнина от създаването на Военноморските сили на Република България. Командирът на Военноморските сили контраадмирал Кирил Михайлов проведе традиционните протоколни срещи с
Прочетете

Моряк загина при сблъсък между два кораба

Плаващият под флага на Антигуа и Барбуда контейнеровоз BF TIGER (IMO: 9303792) се е сблъскал с китайския кораб XING HANG 48 (MMSI: 413824803) във водите край Джъдзян, съобщи местното специализирано издание "Ксинде". На борда на
Прочетете

Дават 180 хил. лева за оглед на покриви в пристанищата за фотоволтаици

До 180 хил. лева ще разходи Държавно предприятие "Пристанищна инфраструктура" за оглед на покриви в държавните пристанищата. Това става ясно от обявена днес поръчка от предприятието, установи справка на Maritime.bg. Предметът на
Прочетете

Кап. Калчев: Над 5 млн. долара са щетите за БМФ от блокирането на кораб „Рожен“ в…

Над 5 млн. долара са щетите за БМФ от блокирането на кораб "Рожен" в Черноморск. Това заяви пред медии изпълнителният директор на "Параходство Български морски флот" АД к.д.п. Александър Калчев. Пет месеца и 20 дни след началото на
Прочетете

Кап. Карапанов: Кораб „Рожен“ бе изведен безпроблемно от пристанище Черноморск

Кораб "Рожен" бе безпроблемно изведен от пристанище Черноморск. Това заяви пред медии днес във Варна кап. Кирил Карапанов, който пое кораба през април - малко повече от месец след началото на руската военна операция на територията на
Прочетете

Кристиян Манев записа престижно класиране в германския шампионат по кайтфойл

Състезателят на яхтклуб „Черноморец Бургас” Кристиян Манев влезе в Топ 4 на силния международен кайтфойл шампионат на Германия. Така той за пореден път показа, че има потенциал да се класира и представи страната на предстоящата
Прочетете

Турция започва нови проучвателни сондажи в Средиземно море

Новият турски сондажен кораб отплава днес към Средиземно море за провеждане на проучвателни сондажи, предаде Анадолската агенция. В южния окръг Мерсин ще се състои церемония по изпращането на кораба "Абдулхамид Хан" на първата му
Прочетете

Откриха Спартакиадата по морски спортове на ВМС

Във Военноморска база Варна беше открита Спартакиадата по морски спортове на ВМС, посветена на 143-та годишнина създаването на Военноморските сили. В Спартакиадата ще вземат участие четири мъжки отбора от военните формирования на
Прочетете

БМФ инвестира 128 млн. долара за още четири нови „супер еко“ кораба

"Параходство Български морски флот" АД инвестира 128 млн. долара за строителство на още четири нови "супер еко" 32 000-тонни бълкера, съобщи "TradeWinds". Новите кораби ще бъдат построени в китайската корабостроителница
Прочетете

Варна върху карта на Конте ди Отомано Фредучи от 1538 година

Карта на източното Средиземноморие и Черно море, Лист 3. Конте ди Отомано Фредучи, 1538 г. (отсечка). Карта на източното Средиземноморие и Черно море, Лист 3. Конте ди Отомано Фредучи, 1538 г. Отсечка с Варна (barna). Конте ди
Прочетете

Последни новини

Кап. Калчев: Над 5 млн. долара са щетите за БМФ от блокирането на кораб „Рожен“ в Черноморск

Над 5 млн. долара са щетите за БМФ от блокирането на кораб "Рожен" в Черноморск. Това заяви пред медии изпълнителният директор на "Параходство Български морски флот" АД к.д.п.

Кап. Карапанов: Кораб „Рожен“ бе изведен безпроблемно от пристанище Черноморск

Кораб "Рожен" бе безпроблемно изведен от пристанище Черноморск. Това заяви пред медии днес във Варна кап. Кирил Карапанов, който пое кораба през април - малко повече от месец

Най-четени през месеца

Имейл абонамент
Имейл абонамент
Получавайте новините на Maritime.bg директно и във Вашата електронна поща!
Винаги може да спрете Вашия имейл абонамент