Подкрепих друг за кмет. Проблемите на едно пристанище

Подкрепих в лично качество друг за кмет в Белослав. Тогава започнаха проблемите с реализацията на пристанището. Това заяви на пресконференция във Варна мажоритарният собственик на “Газтрейд” АД Милчо Василев. Тя бе организира ден преди очакваното утре заседание на експертния екологичен съвет към РИОСВ – Варна, на който ще се разглежда ОВОС за изграждането на порта, но инвеститорът обяви, че няма да присъства.

Признанието на Василев идва и след обявена от общинската администрация петиция срещу проекта, в която се посочва, че подобен терминал заплашва здравето и живота на жителите на града. Такива притеснения изтъкна пред медии и кметът на града Диян Иванов.

Днес пред репортери Василев направи пълна ретроспекция на събитията от началото на проекта, което е дадено в далечната 2003 г. със закупуването на първи парцели за бъдещия терминал, на който по план ще се разтоварват газовози. Той изтъкна, че проектът е замислен като захранващ хъб за базите на компанията в страната.

По думите на шефа на “Газтрейд” през годините единствена забележка към проекта – свързана с отстоянието от фарватера на планирания пирс за разтоварване, е имало от ИА “Морска администрация”. Всички останали институции са одобрили изграждането на пристанището преди местните избори през 2019 г.

“Тогава в лично качество, не като фирма, подкрепих друг кандидат-кмет. Росен Гацин, 30-годишният председател на читалището в града. Появи се Ерджан Себайтин (дългогодишен директор на РИОСВ – Варна, депутат от ДПС, б.а.), който се опита да ми въздейства Росен Гацин да се откаже от изборите. И резултатът се видя – община Белослав пристигнаха с един ферман, с който оспорват неща, за които вече има строителни разрешения”, обяви Василев, разкривайки че всичко това е последвано от подаден срещу него сигнал за опит за убийство от настоящия кмет на Белослав.

По повод сегашната позиция на кмета Иванов, Василев посочи, че тя е била коренно различна, когато той е бил директор на дирекцията за териториално и селищно устройство. С неговия подпис са минавали и процедури по ЗУТ, свързани с градежа на пристанището, твърдят от “Газтрейд”. “Кметът изведнъж в последната година реши, че всичко започва от неговия последен мандат, до този момент – той ни лук ял, ни лук мирисал. Как последната година разбра, че инвестицията ни е опасна и сложна за общината?”, попита още мажоритарният собственик на газовата компания.

Скорошните спънки за градежа на пристанището той определи като “политически натиск”, който се е пренесъл в общинската администрация и общинския съвет в Белослав през кмета Диян Иванов, но и в структурата на РИОСВ – Варна през шефа й – бившия депутат Себайтин. В отговор на въпрос на Maritime.bg, предвид твърденията за участие на виден представител на ДПС, Василев не изключи зад тях да стоят и интересите на политическата партия, чийто почетен лидер отскоро е мажоритарен собственик на съседно пристанище. Василев даде за пример и други нови проекти за пристанища в района, за които разрешителни се получават експресно, съзирайки “двойни стандарти”, а тяхната сага продължава вече 18 години и до момента е глътнала поне 50 млн. лева. Той изтъкна, че през годините са се появявали и други “противници” на проекта – без да назовава имена – “дългогодишни началници на кабинета в МТИТС”.

“Аз знам, че “Газтрейд” не е нарушило нищо и смятах, че безпочвените атаки се разглеждат от специалисти и не би трябвало да се повлияе на мнението им”, заяви шефът на компанията в отговор на въпрос защо не е сигнализирал още след изборите преди 3 години компетентните органи за оказвания му натиск.

В момента компанията губи средно по 20 щ. долара на тон / товар (при около 130 хил. годишен товарооборот) от липсата на функциониращо пристанище, което има две предходни положителни оценки на въздействието върху околната среда, а рязко в изпратения им проект на решение за утрешното заседение “само не пише, че съм заклал баща си”, възмути се Василев.

Преди изборите
По първоначалния план пристанището край Белослав е следвало да обслужва газовози на кей. Предвид необходимостта от допълнително и сериозно удълбочаване за осигуряване на достъп до кея, както и мащабите на самата инвестиция за изграждането му, компанията взема решение за промяна на проекта и строителство на изнесен в езерото пирс. Точно тогава, през 2014 г., се появява първият прът в колелото за съдбата на порта. “Тогавашният министър Московски искаше първо да построим кея, а после пирса”, заяви Василев. Компанията се противопоставя на това изискване, но се оказва, че не може да го обжалва, тъй като е попаднала в административен капан – отказът не бил даден с министерска заповед, а с писмо. “Решихме да спазим и това изискване, да направим нова процедура по ОВОС (2017 г.) с изтеглянето на този пирс малко по-навътре в езерото, по-далече от брега, да спестим драгиране, както и да го отдалечим от резервоарните паркове и при най-малката авария на някой от подобектите – да се избягне ефектът на доминото”, обясни той. Две години по-късно и по време на първия експертен съвет към РИОСВ – Варна всички заинтересовани страни са дали положителни становища, изтъкна още Василев. Именно тогава от компанията са смятали, че това е финалната права и проектът ще се реализира, но идват изборите…

От “Газтрейд” изтъкнаха, че ще търсят правата си с всички законови методи. Шефът й на свой ред обяви най-големия проблем – “внесеното от общината разделение между гражданите на града “за” и “против” пристанището”.

В отговор на въпрос от Maritime.bg дали от компанията не са искани директно пари или рушвети, за да се избегнат проблемите със строителството на пристанището, Василев коментира: “Газтрейд” е давала пари на социално слаби граждани от общината, на местния футболен отбор, на църковното настоятелство, на празниците на града. Други и да са искали – не са получили, видно от 18-годишния инвестиционен процес”.

Всичко по темата:

| Газтрейд: Рекет стои зад атаките срещу пристанището

| Позицията на Община Белослав

| Сигнализираха областния управител на Варна за петиция срещу пристанище край Белослав

| Невидимото пристанище на “Газтрейд”

Очавайте подробности…

Последни новини

Белгия строи енергиен остров

До 2026 г. край белгийското крайбрежие ще бъде построен енергиен остров „Принцеса Елизабет“, като идеята е той да осигурява на Белгия електричество, генерирано от вятърни турбини в Северно море. Това предаде за БТА белгийската агенция
Прочетете

Уникална самоходна платформа изследва Северния ледовит океан

Руската плаваща полярна станция "Северен полюс" на Арктическия и антарктически изследователски институт (ААИИ), започна своята работа в Северния ледовит океан. С церемония по издигане на флага на Руската федерация на борда на "Северен
Прочетете

“Лукойл” инвестира над 35 млн. лева в пристанищен терминал “Росенец”

До 35,6 млн. лева осигурява ЛУКОЙЛ Нефтохим Бургас АД за привеждане на пирсове 1, 2 и 3 на Пристанищен терминал (ПТ) „Росенец“ към нормативните изисквания и добрите европейски практики, установи справка на Maritime.bg в обявена
Прочетете

НАТО търси руска ядрена подводница

Руската атомна подводница "Белгород" (К-329) е напуснала базата си в Бяло море, съобщават от командването на НАТО. До членовете на Алианса е изпратена информация, че К-329 не се намира в акваторията на Бяло море, където бе активна от
Прочетете

С пари от ЕС България придобива специализиран кораб за търсене и спасяване

Снимката е илюстративна. В началото на своя мандат заместник министър-председателят по икономическите политики и министър на транспорта и съобщенията Христо Алексиев предприе незабавни действия по подготовката и внасянето за разглеждане
Прочетете

В наши води се провежда международното водолазно учение “Тритон”

Във Военноморска база - Варна и териториалните води на Република България се провежда водолазното учение на Военноморските сили на Република България с международно участие „ТРИТОН 2022”, което ще продължи до 7 октомври 2022 година.
Прочетете

Европа дава пари за модернизиране и развитие на пристанищните терминали в България

Снимка: Пристанище Варна ЕС отпуска 1,61 милиарда евро, една от най-големите суми за българските програми за сближаване през този програмен период, обявиха от представителството на Европейската комисия в България. Предвидените
Прочетете

Докладът за Vera Su не разкрива кой не си е свършил работата на брега

Измина една година от засядането на плаващия под панамски флаг кораб VERA SU на скалистия бряг между н. Шабла и н. Калиакра. Публикуван е вече и окончателният доклад от разследването на Националният борд за разследване на произшествия във
Прочетете

Риба е причинила смъртоносното хранително отравяне на китайски кораб, загина още един моряк

Загиналите моряци от хранително отравяне на борда на китайския бълкер WU ZHOU 8 по всяка вероятност са консумирали риба. Това твърдят медии във Виетнам, където бе извършена въздушна евакуация на част от екипажа. Припомняме, че WU
Прочетете

Представят изкуствения остров за диви птици във Варненското езеро

В Дома на моряка ДП "Пристанищна инфраструктура" ще проведе идния четвъртък работна среща по Проект „Демонстрация на пилотна зелена инфраструктура като печелившо решение за биоразнообразието и развитието на Варненското езеро“ – LIFE
Прочетете

Последни новини

Белгия строи енергиен остров

До 2026 г. край белгийското крайбрежие ще бъде построен енергиен остров „Принцеса Елизабет“, като идеята е той да осигурява на Белгия електричество, генерирано от вятърни

С пари от ЕС България придобива специализиран кораб за търсене и спасяване

Снимката е илюстративна. В началото на своя мандат заместник министър-председателят по икономическите политики и министър на транспорта и съобщенията Христо Алексиев предприе

Риба е причинила смъртоносното хранително отравяне на китайски кораб, загина още един моряк

Загиналите моряци от хранително отравяне на борда на китайския бълкер WU ZHOU 8 по всяка вероятност са консумирали риба. Това твърдят медии във Виетнам, където бе извършена

Най-четени през месеца

Имейл абонамент
Имейл абонамент
Получавайте новините на Maritime.bg директно и във Вашата електронна поща!
Винаги може да спрете Вашия имейл абонамент