
Подкрепих в лично качество друг за кмет в Белослав. Тогава започнаха проблемите с реализацията на пристанището. Това заяви на пресконференция във Варна мажоритарният собственик на “Газтрейд” АД Милчо Василев. Тя бе организира ден преди очакваното утре заседание на експертния екологичен съвет към РИОСВ – Варна, на който ще се разглежда ОВОС за изграждането на порта, но инвеститорът обяви, че няма да присъства.
Признанието на Василев идва и след обявена от общинската администрация петиция срещу проекта, в която се посочва, че подобен терминал заплашва здравето и живота на жителите на града. Такива притеснения изтъкна пред медии и кметът на града Диян Иванов.
Днес пред репортери Василев направи пълна ретроспекция на събитията от началото на проекта, което е дадено в далечната 2003 г. със закупуването на първи парцели за бъдещия терминал, на който по план ще се разтоварват газовози. Той изтъкна, че проектът е замислен като захранващ хъб за базите на компанията в страната.
По думите на шефа на “Газтрейд” през годините единствена забележка към проекта – свързана с отстоянието от фарватера на планирания пирс за разтоварване, е имало от ИА “Морска администрация”. Всички останали институции са одобрили изграждането на пристанището преди местните избори през 2019 г.
“Тогава в лично качество, не като фирма, подкрепих друг кандидат-кмет. Росен Гацин, 30-годишният председател на читалището в града. Появи се Ерджан Себайтин (дългогодишен директор на РИОСВ – Варна, депутат от ДПС, б.а.), който се опита да ми въздейства Росен Гацин да се откаже от изборите. И резултатът се видя – община Белослав пристигнаха с един ферман, с който оспорват неща, за които вече има строителни разрешения”, обяви Василев, разкривайки че всичко това е последвано от подаден срещу него сигнал за опит за убийство от настоящия кмет на Белослав.
По повод сегашната позиция на кмета Иванов, Василев посочи, че тя е била коренно различна, когато той е бил директор на дирекцията за териториално и селищно устройство. С неговия подпис са минавали и процедури по ЗУТ, свързани с градежа на пристанището, твърдят от “Газтрейд”. “Кметът изведнъж в последната година реши, че всичко започва от неговия последен мандат, до този момент – той ни лук ял, ни лук мирисал. Как последната година разбра, че инвестицията ни е опасна и сложна за общината?”, попита още мажоритарният собственик на газовата компания.
Скорошните спънки за градежа на пристанището той определи като “политически натиск”, който се е пренесъл в общинската администрация и общинския съвет в Белослав през кмета Диян Иванов, но и в структурата на РИОСВ – Варна през шефа й – бившия депутат Себайтин. В отговор на въпрос на Maritime.bg, предвид твърденията за участие на виден представител на ДПС, Василев не изключи зад тях да стоят и интересите на политическата партия, чийто почетен лидер отскоро е мажоритарен собственик на съседно пристанище. Василев даде за пример и други нови проекти за пристанища в района, за които разрешителни се получават експресно, съзирайки “двойни стандарти”, а тяхната сага продължава вече 18 години и до момента е глътнала поне 50 млн. лева. Той изтъкна, че през годините са се появявали и други “противници” на проекта – без да назовава имена – “дългогодишни началници на кабинета в МТИТС”.
“Аз знам, че “Газтрейд” не е нарушило нищо и смятах, че безпочвените атаки се разглеждат от специалисти и не би трябвало да се повлияе на мнението им”, заяви шефът на компанията в отговор на въпрос защо не е сигнализирал още след изборите преди 3 години компетентните органи за оказвания му натиск.
В момента компанията губи средно по 20 щ. долара на тон / товар (при около 130 хил. годишен товарооборот) от липсата на функциониращо пристанище, което има две предходни положителни оценки на въздействието върху околната среда, а рязко в изпратения им проект на решение за утрешното заседение “само не пише, че съм заклал баща си”, възмути се Василев.
Преди изборите
По първоначалния план пристанището край Белослав е следвало да обслужва газовози на кей. Предвид необходимостта от допълнително и сериозно удълбочаване за осигуряване на достъп до кея, както и мащабите на самата инвестиция за изграждането му, компанията взема решение за промяна на проекта и строителство на изнесен в езерото пирс. Точно тогава, през 2014 г., се появява първият прът в колелото за съдбата на порта. “Тогавашният министър Московски искаше първо да построим кея, а после пирса”, заяви Василев. Компанията се противопоставя на това изискване, но се оказва, че не може да го обжалва, тъй като е попаднала в административен капан – отказът не бил даден с министерска заповед, а с писмо. “Решихме да спазим и това изискване, да направим нова процедура по ОВОС (2017 г.) с изтеглянето на този пирс малко по-навътре в езерото, по-далече от брега, да спестим драгиране, както и да го отдалечим от резервоарните паркове и при най-малката авария на някой от подобектите – да се избягне ефектът на доминото”, обясни той. Две години по-късно и по време на първия експертен съвет към РИОСВ – Варна всички заинтересовани страни са дали положителни становища, изтъкна още Василев. Именно тогава от компанията са смятали, че това е финалната права и проектът ще се реализира, но идват изборите…
От “Газтрейд” изтъкнаха, че ще търсят правата си с всички законови методи. Шефът й на свой ред обяви най-големия проблем – “внесеното от общината разделение между гражданите на града “за” и “против” пристанището”.
В отговор на въпрос от Maritime.bg дали от компанията не са искани директно пари или рушвети, за да се избегнат проблемите със строителството на пристанището, Василев коментира: “Газтрейд” е давала пари на социално слаби граждани от общината, на местния футболен отбор, на църковното настоятелство, на празниците на града. Други и да са искали – не са получили, видно от 18-годишния инвестиционен процес”.
Всичко по темата:
| Газтрейд: Рекет стои зад атаките срещу пристанището
| Позицията на Община Белослав
| Сигнализираха областния управител на Варна за петиция срещу пристанище край Белослав
| Невидимото пристанище на “Газтрейд”
Очавайте подробности…