Турската опозиция: Китай финансира втория Босфор?

Турският президент Реджеп Ердоган даде начало на строителството на Канал Истанбул – „Втори Босфор“, който да осигури корабоплавателна връзка между Черно и Мраморно море. „Днес ние отваряме нова страница в развитието на Турция“, заяви Ердоган на церемония, проведена в събота под моста Сазлидере.

Турското правителство твърди, че с реализацията на проекта ще се осигури облекчаване на трафика през Босфора, както и ще се намалят потенциалните опасности от инциденти.

„Вижте, това не е церемония по откриването на фонтан“, каза още Ердоган. „Днес полагаме основите на един от образцовите канали в света“, подчерта той.

Мустафа Иликали, професор по транспорт и бивш член на парламента, заяви пред Al Jazeera, че морският трафик се е увеличил със 72 процента през Босфора от 2005 г. насам.

„Танкерите представляват опасност за екологични катастрофи в тесния пролив. Чакащите кораби замърсяват морето и генерират емисии “, казва той.

Противниците на проекта обаче твърдят, че каналът ще причини дълбоки екологични щети в Истанбул, ще изостри опасностите, породени от земетресения, и ще постави и без това болната турска икономика под тежестта на още по-голям дълг.

„Чрез този нов канал водите на Черно море и Мраморно море ще се смесят. Това ще има екологични последици и ще застраши морския живот“, казва Пинар Гиритлиоглу, вицепрезидент на Камарата на градоустройствените организации.

Първата структура, която ще се строи по проекта е 8-лентов 840-метров мост, който ще е връзка с магистрала Северна Мармара, която също свързва други скорошни инфраструктурни проекти – новото летище и третия мост над Босфора.

Това накара кмета на Истанбул Екрем Имамоглу, който представлява основната опозиционна Републиканска народна партия в Турция, да нарече церемонията в събота „илюзия“, която е свързана с плановете за магистралата, а не за канала.

„Изграждането на мост тук няма нищо общо с проекта за канала. Това е свързано с пътния център “, каза той на пресконференция в Сазлидере в четвъртък.

Самюел Рамани, анализатор от Близкия изток, заяви, че макар 15-кратното увеличение на трафика в Босфора през последния половин век да е сериозен проблем, той трябва да бъде претеглен спрямо екологичните и геополитическите опасения – включително доклади, че голяма част от финансирането на проекта ще дойде от Китай.

„Но има други въпроси – това претегля ли екологичните разходи и представлява ли потенциално заплаха за турския суверенитет, ако проектът е [финансиран] от Китай?“.

Проектът се оценява на около 15 млрд. щ. долара.

Maritime.bg припомня, че идеята за нов канал е на настоящия турски президент Реджеп Ердоган, който я анонсира през 2011 година. Каналът трябва да има дължина 28 мили, а през него дневно ще преминават 160 плавателни съда между Черно и Мраморно море. Новият канал трябва да има широчина 400 метра и дълбочина 25 метра.

Освен строителството на новия канал, Турция планира и изграждане на нови дълбоководни пристанища, логистични бази и пътни връзки.

През 2018 г. Ердоган заяви, че новият канал няма да бъде обект на конвенцията от Монтрьо, отнасяща се до използването на проливите, което гарантира свободно преминаване на товарни кораби по време на мир, което означава, че Турция ще може свободно да определя таксите за преминаване.

Каналът ще бъде прокопан от регион Дурусу на турското черноморско крайбрежие до Кючукчекмедже на Мраморно море. Канал Истанбул ще се намира близо до редица проекти в северен Истанбул, изградени от правителството на партията на президента Тайип Ердоган, включително третия мост над Босфора, открит през 2016 г., и третото летище в града.

Изкопната маса, която ще бъде добита при прокопаването на канала, ще бъде използвана за селското стопанство, както и за изкуствени острови и пристанища, които ще бъдат построени в Мраморно море.

Maritime.bg припомня, че през 2011 г. самият Ердоган с лекота определи втория Босфор като „луд проект“.

Всичко по темата: Канал Истанбул

Последни новини

ИАРА ще изследва запасите на черноморски видове риби и рапан

Изпълнителната агенция по рибарство и аквакултури (ИАРА) ще изследва запасите от най-значимите видове черноморски риби и рапан. Изследването се финансира от Програмата за морско дело и рибарство. Чрез изпълнението на проектното
Прочетете

МВнР за отплаването на кораб „Рожен“: Усилията на българската държава се увенчаха с…

Министерството на външните работи разпространи позиция, в която се твърди, че усилията на българската държава са спомогнали за извеждането на моторен кораб РОЖЕН, част от състава на БМФ, от Пристанище Черноморск. Maritime.bg
Прочетете

Кап. Александър Андреев: Разбираме ли на какво сме стъпили в живота?

Още са живи следите, които оставиха старите моряшки фамилии и за тях трябва да продължава да се говори, за да се съхранява духът на морска Варна. Емблематична за Варна сграда е Домът на моряка, една от малкото запазени стари градски къщи в
Прочетете

Кораб „Рожен“ на БМФ отплава от украинското пристанище Черноморск

Около 0640 ч. на 05 август, кораб РОЖЕН от състава на "Параходство Български морски флот" АД бе изведен от украинското пристанище Черноморск. Снимка: Униан Кораб РОЖЕН (ROJEN, IMO: 9754927) на Параходство Български морски флот отплава
Прочетете

Възстановяват се части от Големия бариерен риф

Две трети от Големия бариерен риф имат най-голямото коралово покритие от 36 години насам, предаде Ройтерс, като цитира последните данни от доклад на Австралийския институт по морски науки. Специалистите обаче предупреждават,
Прочетете

Втора баржа с украински слънчоглед пристигна във Варна

Втора баржа с малко над 4 000 тона украински слънчоглед пристигна във Варна и се обработва в Пристанищен терминал Варна - Запад. От украинското дунавско пристанище Килия до Варна баржата е тласката от плаващия под украински флаг
Прочетете

Филипински моряци плащат по 1000 долара за работа на кораб

Между 600 до 1000 щ. долара са плащали филипински моряци за работа на кораб. "Таксата" събирала местната менинг агенция "Global Marine and Offshore Resources", съобщи ITF. За момента са известни 4 случая на моряци, платили за
Прочетете

В Каварна се провежда „регата“ за радиоуправляеми яхти

За 23-та поредна година в периода от 5-ти до 7-ми август в гр. Каварна ще се проведе Държавно първенство за настолни корабни модели, което ще се състои в ХГ „Христо Градечлиев“, и кръг от Държавно първенство за радиоуправляеми яхти в
Прочетете

Тайван: Търговските кораби да спазват безопасна дистанция от маневрите на Китай

Забранените за корабоплаване зони, в които Китай провежда военноморски учения Корабите следва да спазват безопасна дистанция от районите, в които Китай провежда военноморски учения, гласи съобщение от Министерството на транспорта на
Прочетете

Русия обяви новата си морска доктрина

Под огромен портрет на Петър Велики в Санкт Петербург руският президент Владимир Путин подписа в неделя нова Морска доктрина на Русия с амбициозни задачи, реализирането на част от които би изисквало десетилетия. С нея "се
Прочетете

Последни новини

МВнР за отплаването на кораб „Рожен“: Усилията на българската държава се увенчаха с успех

Министерството на външните работи разпространи позиция, в която се твърди, че усилията на българската държава са спомогнали за извеждането на моторен кораб РОЖЕН, част от

Кап. Александър Андреев: Разбираме ли на какво сме стъпили в живота?

Още са живи следите, които оставиха старите моряшки фамилии и за тях трябва да продължава да се говори, за да се съхранява духът на морска Варна. Емблематична за Варна сграда е

Кораб „Рожен“ на БМФ отплава от украинското пристанище Черноморск

Около 0640 ч. на 05 август, кораб РОЖЕН от състава на "Параходство Български морски флот" АД бе изведен от украинското пристанище Черноморск. Снимка: Униан Кораб РОЖЕН (ROJEN,

Тайван: Търговските кораби да спазват безопасна дистанция от маневрите на Китай

Забранените за корабоплаване зони, в които Китай провежда военноморски учения Корабите следва да спазват безопасна дистанция от районите, в които Китай провежда военноморски

Най-четени през месеца

Имейл абонамент
Имейл абонамент
Получавайте новините на Maritime.bg директно и във Вашата електронна поща!
Винаги може да спрете Вашия имейл абонамент