Най-късно до 15.12.2022 г. Гранична полиция трябва да получи новия гранично-полицейски кораб, който се строи от естонската “Балтик Уоркбоатс”, установи справка на Maritime.bg по подписания на 15 май договор, който стана публичен месец по-късно в електронния портал за обществени поръчки. Припомняме, че за строителството на нов кораб бяха осигурени малко над 29,3 млн. лева без ДДС, а естонската компания получи поръчката, предлагайки цена за кораба от 25 484 043 лева.
От техническите спецификации, които естонската компания е приложила става ясно, че корабът ще има възможности за директно спасяване на хора, паднали във водата дори без спускане на лодка и за удобно прехвърляне на хора от малки и по-големи съдове. Ще има възможност за спасяване в кратко време на поне 250 човека и транспортиране на малки разстояния на открита палуба (до най-близко пристанище на убежище или друг кораб). Ще има възможност за транспортиране на поне 50 човека (освен екипажа) за най-малко 10 часа и ще е способен да извършва аварийни буксировки на кораби с поне същото водоизместване и големина.
Новият кораб на гранична полиция ще изпълнява наблюдение и контрол на морската държавна граница, ще осъществява преследване, спиране, проверка и задържане на невоенни кораби и плавателни средства, които нарушават граничния режим, правилата за мирно преминаване и суверенните права и юридисдикцията на България.
Припомняме, че съдът трябва да има максимална дължина 45 м, максимална широчина до 10 метра, газене до 2,5 метра и проектно водоизместване до 350 тона.
На борда му ще има помещения за не по-малко от 20 души. Корабът трябва да достига максимална скорост не по-малка от 28 kn, а далечината на плаване при крайсерска скорост (не по-малко от 15 kn) е не по-малко от 1 500 nm. Автономността е най-малко 5 дни.
Към момента „Гранична полиция“ разполага с общо 13 кораба. Три от тях са големи и мореходни съдове, 6 средни и 4 малки. През 2018 година кораби на „Гранична полиция“ са активирани в 10 операции по търсене и спасяване, година по-рано – в 8, а през 2016 г. граничарите са се включили в спасяването на животи на море при общо 11 инцидента.
Средствата за строителството на новия кораб на ГДГП са осигурени от фонд „Вътрешна сигурност“, специфична цел „Граници”, национална цел „Бъдещи предизвикателства”, по проект „Оборудване за Европейската агенция за гранична и брегова охрана“.
Maritime.bg припомня, че вторият участник в процедурата за нов кораб на Гранична полиция бе немската корабостроителница Lürssen Werft GmbH & Co. KG., която ще строи новите кораби за флота. Тя предложи оферта на обща стойност 29 239 659 лв. За самия кораб – 27 283 829 лв., за обучение – 684 540 лв. и за гаранционна поддръжка – 1 271 290 лв. без ДДС.
Всичко по темата тук: Нов кораб на Гранична полиция