Броят на пиратските нападения край бреговете на Сомалия е намалял чувствително


През последните месеци броят на пиратските нападения чувствително намаля. По данни на Международното морско бюро, през първото тримесечие на тази година са фиксирани 102 пиратски атаки, докато за същия период на миналата година е имало 142 случая.

Значително е подобрена ситуацията край бреговете на Сомалия – през периода януари-март миналата година там са извършени 97 нападения на пътнически и търговски плавателни съдове. През първите три месеца на 2012 година са фиксирани само 43 случая.Резултатът от международните усилия е налице, смята президентът на Далечноизточната асоциация за морски капитани Пьотър Осичанский. „Миналата година сомалийските пирати извършиха много и сериозни нападения и световната общност започна активно да работи против тях. Бяха въведени нови конвои, в рисковите райони са разположени натовски сили. В тези райони действаха, и действат и руски кораби. Освен това китайците, които не обичат да им безпокоят флота, сега и те участват в съвместните операции. След като много граждани на Индия попаднаха в плен у сомалийците, тази страна също се активизира. Всички предприети мерки доведоха до значително подобряване на ситуацията“, каза той пред радио „Гласът на Русия“

Неотдавна Съветът за сигурност на ООН прие безпрецедентна резолюция, позволяваща на чуждестранни военни сили не само да преследват пиратите в териториални води, но дори и да ги бомбардират на суша. И ако по-рано на морските разбойници след атака достатъчно беше да се доберат до брега, то сега те се лишиха от последното си убежище.

Но ако в района на Африканския рог водите станаха по-безопасни, то в други части на света пиратите, обратното, стават още по-нагли в действията си. Така например, край бреговете на Нигерия през последните няколко месеца броят на нападенията се увеличил два пъти – от 5 до 10 случая.

Ние и по-рано бяхме свидетели, че трите най-опасни райони за нападения на пирати са Сомалия, западното крайбрежие на Африка и водите на Юго-Източна Азия. Това не е трудно да се обясни. Там социално-икономическата обстановка е твърде сложна. Самите държави понякога не са в състояние да контролират своите териториални води„, каза експертът от Центъра по морско право Василий Гуцуляк.

Сега е необходимо да бъдат изработени универсални правни норми за борба с пиратството по целия Световен океан. А до тогава специалистите съветват капитаните и собствениците на плавателни съдове самостоятелно да повишават собствената си безопасност: да наемат въоръжена охрана и да поставят съвременни системи за осигуряване на безопасност на борда.

Maritime.bg – Свят

Последни новини

Последни новини

Китай прие нов патрулен кораб

Китай прие нов патрулен кораб, оборудван с най-съвременни технологии, съобщи държавното радио. „Хайсюн-09“ е в състояние да следи за сигурността на море и да участва в

„Всяко забавяне може да се окаже фатално“ – част от анализ за морското търсене и спасяване от 2015…

Снимка: Архив на Maritime.bg от началото на последното плаване на спасителния кораб ПЕРУН към турско корабно режище, вижте още снимки тук Българските власти многократно са

Създават цифров двойник на Варненския залив и каналите на Пристанище Варна

Новата система ще позволи Пристанище Варна да бъде отворено за кораби дори в условията на ограничена видимост от гъстите мъгли, характерни за есенно-зимния период, което ще

Най-четени през месеца

Имейл абонамент
Имейл абонамент
Получавайте новините на Maritime.bg директно и във Вашата електронна поща!
Винаги може да спрете Вашия имейл абонамент