Броят на пиратските нападения край бреговете на Сомалия е намалял чувствително


През последните месеци броят на пиратските нападения чувствително намаля. По данни на Международното морско бюро, през първото тримесечие на тази година са фиксирани 102 пиратски атаки, докато за същия период на миналата година е имало 142 случая.

Значително е подобрена ситуацията край бреговете на Сомалия – през периода януари-март миналата година там са извършени 97 нападения на пътнически и търговски плавателни съдове. През първите три месеца на 2012 година са фиксирани само 43 случая.Резултатът от международните усилия е налице, смята президентът на Далечноизточната асоциация за морски капитани Пьотър Осичанский. „Миналата година сомалийските пирати извършиха много и сериозни нападения и световната общност започна активно да работи против тях. Бяха въведени нови конвои, в рисковите райони са разположени натовски сили. В тези райони действаха, и действат и руски кораби. Освен това китайците, които не обичат да им безпокоят флота, сега и те участват в съвместните операции. След като много граждани на Индия попаднаха в плен у сомалийците, тази страна също се активизира. Всички предприети мерки доведоха до значително подобряване на ситуацията“, каза той пред радио „Гласът на Русия“

Неотдавна Съветът за сигурност на ООН прие безпрецедентна резолюция, позволяваща на чуждестранни военни сили не само да преследват пиратите в териториални води, но дори и да ги бомбардират на суша. И ако по-рано на морските разбойници след атака достатъчно беше да се доберат до брега, то сега те се лишиха от последното си убежище.

Но ако в района на Африканския рог водите станаха по-безопасни, то в други части на света пиратите, обратното, стават още по-нагли в действията си. Така например, край бреговете на Нигерия през последните няколко месеца броят на нападенията се увеличил два пъти – от 5 до 10 случая.

Ние и по-рано бяхме свидетели, че трите най-опасни райони за нападения на пирати са Сомалия, западното крайбрежие на Африка и водите на Юго-Източна Азия. Това не е трудно да се обясни. Там социално-икономическата обстановка е твърде сложна. Самите държави понякога не са в състояние да контролират своите териториални води„, каза експертът от Центъра по морско право Василий Гуцуляк.

Сега е необходимо да бъдат изработени универсални правни норми за борба с пиратството по целия Световен океан. А до тогава специалистите съветват капитаните и собствениците на плавателни съдове самостоятелно да повишават собствената си безопасност: да наемат въоръжена охрана и да поставят съвременни системи за осигуряване на безопасност на борда.

Maritime.bg – Свят

Последни новини

Последни новини

България не е създала и координационен център за смяна на екипажи по време на пандемията

България е сред страните, които все още не са обявили моряците за ключови работници. Базираната в София Изпълнителна агенция "Морска администрация" се е активирала едва дни

Курсанти от НВУ посетиха ВМС

На 12 май 2021 година курсантите-випускници от НВУ ”Васил Левски” бяха на работно посещение във формированията на Флотилия бойни и спомагателни кораби, дислоцирани в Пункт за

Високо ниво на безопасност и сигурност на корабоплаването у нас гарантира разширяването на обхвата на VTMIS системата

Още по-високо ниво на безопасност и сигурност на корабоплаването при посещение на корабите в българските морски пристанища е постигнато благодарение на разширяването на

Морска администрация „проспа“ четири месеца за обявяване на моряците за ключови работници

На 29 март 2021 г. ИА „Морска администрация“ е предприела необходимите действия в рамките на своите правомощия, като уведоми Министерството на транспорта, информационните