Нов закон за пристанищата и промени в КТК, искат от ИМВ

В съвременните икономически условия над 80% от световната търговия се извършва по море. България не прави изключение от тенденциите. Дълги години морският транспорт беше ключов за икономиката ни и покриваше голямате част от валутните резерви на страната.

До преди броени години, морската индустрия в България беше сред водещите отрасли, а страната ни сочена като една от сред най-бързо развиващите се морски държави.

Днес ситуацията е коренно различна. Драстично намаляха броят на корабите, които плават под български флаг и корабостроенето.

Преодоляването на негативната тенденция и на незаинтересоваността на държавно равнище, както и спешно приемане на адекватна държавна морска стратегия на България с хоризонт следващите 20 години, която да обхване секторите корабоплаване, корабостроене и кораборемонт, всякакъв вид морски бизнес – снабдяване, пристанища, рибарство и аквакултури и др., обсъждаха на среща с морския бранш представители на коалиция „Изправи се! Мутри вън!“ във Варна.

При това, реализацията на стратегията не трябва да зависи от политическата окраска на управляващите, коментира вторият в листата Владимир Върбанов.

Към днешна дата т.нар.“Интегрираната транспортна стратегия“ на страната ни не дава отговори на нито един от въпросите, касаещи морския бизнес.

Какво трябва да включва стратегията за морската индустрия на България?

1. Адекватно законодателство, което да отчита и тенденциите в световната икономика в следващите години.

Това включва задължителни промени в Закона за морските пространства, вътрешните водни пътища и пристанищата на Република България (ЗМПВВППРБ – хибриден нормативен акт, който механично обвързва три различни материи – море, река, пристанища.

Задължително е законът да бъде разделен на три и да се приемат – след обществено обсъждане с бранша, нов закон за морските пространства. Той трябва да запълни и липсата на нормативна база у нас за екологични морски катастрофи при проучвания на континенталния шелф.

Нужни са още модерен закон за пристанищата, който да даде тласък за развитието им, както и отделен закон за плавателната р. Дунав, където правилата и обичаите са много различни.

Това означава и промени в Кодекса на търговското корабоплаване (КТК) – доскоро Кодекс на търговското мореплаване (КТМ), признат от водещи световни специалисти за един от най-добрите през 70-те години на миналия век.

КТК също механично събра в едно корабоплаването по море и река, а това доведе до редица пропуски. В КТК липсват законови разпоредби относно третирането на изоставени кораби в български пристанища и заводи – огромен и разрастващ се в световен мащаб проблем, както и продажбата на изоставеното имущество в съкратени срокове на кредиторите при определени условия. Като образец за нови разпоредби може да се ползва пакета морски закони на Малта.

Денонсиране от наша страна на международната Конвенция за арест на кораби (1999 г.), която възпрепятства защитата на правата на търговките дружества, които се явяват кредитори на един корабопритежател. У нас прилагането на конвенцията може да бъде съобразно модела на Испания – само за кораби на държави, които са я одобрили конвенцията.

Промени в Закона за концесиите, касаещи пристанищата и въвеждането на термина „аварийна обществена поръчка“ в Закона за обществените поръчки (ЗОП), предвид спецификата в морската индустрия, неритмичността на процесите и съпътстващите форсмажорни обстоятелства, също са задължителни.

Всички промени трябва да бъдат хармонизирани със Закона за водите. Трябва и да бъдат актуализирани изискванията за моряшките данъци, с цел българските моряци да бъдат облагани с еднаква данъчна тежест.

2. Условия от държавата за развитие на морската индустрия, според коалиция „Изправи се! Мутри вън!“.

Създаване на втори корабен регистър за плавателни съдове под български флаг с облекчени условия за корабособствениците, учреждаване на гаранционен фонд за българското корабостроене и кораборемонт, развиване на съществуващата пристанищна инфраструктура с нови контейнерни терминали и силози за зърно. Не е логично произведеното в Добруджа българско зърно да се изнася през румънското пристанище Констанца.

Нужно е още прецизиране на процедурите и таксите за фитосанитарен контрол при износа на зърно. Чрез повдигане на кабелите за високо напрежение трябва задължително да се увеличи просветът под Аспаруховия мост във Варна, за да могат да преминават голямотонажни кораби и съвременни контейнеровози.

Проблем са още недостатъчната закрита складова площ, кейовата механизация, която е на нивото на технологиите от 70-те и 80-те години на миналия век и липсата на високоскоростни ж.п. и пътни връзки с вътрешността на страната. Затова е крайно необходимо да се предприемат мерки за рехабилитация и сдвояване на ж.п. линията Варна-Русе.

От коалиция „Изправи се! Мутри вън!“ предлагат и за прилагане на публично частно партньорство и смесено финансиране при концесионирането на пристанищни мощности, както и децентрализация и ограничаване на ненужната бюрокрация и тромавите административни процедури в областта на управлението, контрола и регулацията на свързаните с морския бизнес дейности, подготвяне на добре запознати с международното морско право юристи и признаването на моряците за „ключови работници“. 

Maritime.bg не приема политическа реклама. Изданието публикува свободно всички позиции за морската индустрия и нейното развитие, обявени от политическите партии.

Последни новини

Отбелязваме Международния ден на морските фарове

На 18 август 2022 г., от 11.00 часа на фар Шабла ще се проведе тържествено отбелязване на международния ден на морските фарове. Ще бъде проведено и официално откриване на обновения фар Шабла. От Военноморските сили съобщават, че
Прочетете

Гореща вълна удари корабостроителници в Китай

Гореща вълна е причина за обявяване на форсмажорни обстоятелства от редица корабостроителници в южните части на Китай. Там се отчитат рекордни за региона високи температури, достигащи над 42 градуса. Горещата вълна, с рекордно
Прочетете

Стачна готовност в Пристанище Ливърпул

Над 500 докери в Пристанище Ливърпул, в което е един от най-големите контейнерни терминали във Великобритания, гласуваха в подкрепа на стачка срещу заплащането и условията на труд, съобщи профсъюзът "Unite". Стачните действия биха
Прочетете

36 кораба са преминали по зърнения коридор в Черно море

Над половин милион тона зърно вече са изнесени от Украйна през Черно море от началото на август, съобщи днес ООН, цитирана от ДПА. Откакто Украйна, Русия, Турция и ООН се договориха да отворят маршрута през Черно море в края
Прочетете

ФБР арестува пристанищни синдикалисти, изнудвали морски фирми и натрупали 1,2 млн. долара

Пристанищни синдикалисти са арестувани при операция на ФБР в Пуерто Рико. Арестувани са председателят на синдикат в пристанище Сан Хуан, пристанищен служител и още петима души по обвинения за организиране на престъпна група, която
Прочетете

„Космос шипинг“ иска над 12,4 млн. лева за драгиране на Дунав

Варненската "Космос шипинг" АД е предложила цена от 12 435 120 лева за драгиране в най-критични участъци за възстановяване на проектни дълбочини по фарватера по препоръките на Дунавската комисия в българския участък за поддържане на
Прочетете

Настаняват украински бежанци на втори пътнически кораб в Шотландия

DJI_0010 Правителството на Шотландия обяви планове за наемане на втори пътнически кораб, на който да се настаняват бежанци от Украйна. Круизният кораб Ambition ще осигури настаняване на до 1750 украински бежанци в пристанище
Прочетете

Шумово замърсяване от корабоплаването застрашава африканските пингвини

Снимката е илюстративна. Африканските пингвини, които са застрашен вид, изчезват от естествения си хабитат по източното крайбрежие на Република Южна Африка (РЮА) заради шумово замърсяване от корабите, установи изследване, цитирано от
Прочетете

Морската индустрия търси изкуствен интелект

Близо 1 млрд. долара ще инвестира морската индустрия в търсене на решения с изкуствен интелект (AI), става ясно от изследване на Lloyd's Register и Thetius. Секторът ще инвестира все повече до 2027 г., когато се очаква да бъдат
Прочетете

Над 450 хил. тона зърнени товари са изнесени през украинските пристанища

Над 50 чуждестранни плавателни съда, плаващи под флаговете на 14 държави, остават блокирани в шест украински пристанища - Херсон, Николаев, Черноморск, Одеса, Очаков и Южний. Това съобщи Михаил Мизинцев, началник на руския Национален
Прочетете

Последни новини

ФБР арестува пристанищни синдикалисти, изнудвали морски фирми и натрупали 1,2 млн. долара

Пристанищни синдикалисти са арестувани при операция на ФБР в Пуерто Рико. Арестувани са председателят на синдикат в пристанище Сан Хуан, пристанищен служител и още петима

Шумово замърсяване от корабоплаването застрашава африканските пингвини

Снимката е илюстративна. Африканските пингвини, които са застрашен вид, изчезват от естествения си хабитат по източното крайбрежие на Република Южна Африка (РЮА) заради шумово

MSC купува болници

Базираната в Женева Mediterranean Shipping Company (MSC) участва в консорциум, който се очаква да придобие международната частна болнична група "Mediclinic". Последната

Най-четени през месеца

Имейл абонамент
Имейл абонамент
Получавайте новините на Maritime.bg директно и във Вашата електронна поща!
Винаги може да спрете Вашия имейл абонамент