
Екстремните метеорологични събития ще дадат тласък за декарбонизацията на корабоплаването, смята Хакан Агневал, главен изпълнителен директор на финландския технологичен гигант Wartsila.
Визирайки прехода в морската индустрия, Агневал коментира: „Обществото няма да приеме да се движим бавно“. „Устойчивостта е сред най-важните неща в дневния ред сега. [Екстремните метеорологични събития] определят дневния ред и обществеността подтивка политиците да действат по-бързо“, подчертава Агневал в коментар пред „Lloyd’s List“, давайки пример с последните климатични събития в Западна Европа и западните бреговете на Северна Америка.
Шефът на Wartsila смята, че предстои ускорено развитие на регулаторната рамка.
Той обаче коментира, че жизненият цикъл на корабите е много по-дълъг от този на другите транспортни средства и международният характер на индустрията носи сложност по пътя за декарбонизация, която не се вижда например при сухопътния транспорт. Агневал изтъква, че дори след 20-годишната работа с LNG, все още има въпроси, които трябва да бъдат решени.
„Този процес ще отнеме време. Дизелът все още ще бъде с нас, заедно с технологиите за намаляване на емисиите. В бъдеще ще има много повече възможности.“, смята директорът на Wartsila.
По думите му компанията е открила диалог с клиентите си относно горивото на бъдещето. „Нашите клиенти искат да станат зелени, но не искат да остават с блокирани активи“, коментира Агневал.
Компанията е на ранен етап в опитите си с амоняк и водород, въпреки че изследванията за използването на водорода като гориво се извършват повече от 20 години.
„Преминаваме в нова фаза. Нашата амбиция е да имаме техническа концепция за [двигатели, работещи] 100% [на] амоняк през 2023 г. и техническа концепция за 100% водород през 2025 г. Дори в този ранен етап, това изглежда обещаващо. Някои от нашите двигатели, в зависимост от модела, могат да работят с между 15% – 25% водород. Искаме да достигнем 100%, което изисква сериозно инженерно развитие. Това е следващата стъпка“, заявява Ангевал.
По негово мнение е нужно обединение. „Няма да можем да направи това сами“, отчита шефът на Wartsila, изтъквайки и голямото значение на цифровизацията.
„Интелигентното корабоплаване е част от устойчивата екосистема“, смята Ангевал. Цифровите решения спомагат за ограничаване разхода на гориво, както и за прилагане на по-ефективни вериги на доставки.
Шефът на Wartsila допълва, че в прехода към пълната декарбонизация в шипинга огромен принос искат да дадат все повече млади специалисти. „Ние сме тук, за да дадем шанс на тези млади хора да допринесат за превръщането на света в по-устойчив чрез технологиите“, подчертава той.