
С един от първите си подписи, положени като генерален директор на ДП „Пристанищна инфраструктура“, финансистът Добромир Янев допуска обнародване на част от информацията за удълбочаването във Варна, научи Maritime.bg.
Припомняме, че проектът за удълбочаване каналите на Пристанище Варна за близо 400 млн. лева бе осъществен в инхаус процедура и без възлагане на обществени поръчки. По всяка вероятност проектът става причина за рокада на върха в държавното предприятие, управляващо пристанищната инфраструктура в страната, въпреки че служебният транспортен министър Георги Тодоров, който е ексшеф на борда му, направи публични заявки, че ръководството се сменя заради строителството на естакадата при н. Шабла.
Вчера и в първия си работен ден на поста, новият генерален директор Добромир Янев, назначен до конкурсния избор на титуляр за поста, изпълнява съдебно решение, с което се предоставя достъп по ЗДОИ до съдържанието на споразумението на ДП „Пристанищна инфраструктура“ и „Транспортно строителство и възстановяване“ ЕАД. Припомняме, че по силата на въпросния документ Пристанищна инфраструктура превъзлага работата по удълбочаване на каналите на другото дружество под шапката на МТИТС – „ТСВ“ ЕАД. Последното, отново без провеждане на процедури по ЗОП, превъзложи драгажните дейности на трети подизпълнители. Необходимо е да се отбележи, че този тип поредица от превъзлагания не е в разрез с действалото към онзи момент или сега законодателство в страната.
С подписа си Янев предоставя и достъп до инвестиционния проект, по който се извършва удълбочаването за близо 400 млн. лева, осигурени от държавния бюджет по времето на третия кабинет на Бойко Борисов. През цялото време проектът бе определян като ключов не само за терминалите във варненския пристанищен комплекс, но и за страната. Такова мнение изрази неотдавна и Данаил Папазов, директор на „Пристанище ТЕЦ Езерово“, което се контролира от почетния председател на ДПС Ахмед Доган.
Как се стигна до обнародването на част от проекта? През последните две години Maritime.bg и Дневник изпратиха неколкократни искания по ЗДОИ за това. Специализираният портал получи откази, както от ДППИ, така и от ТСВ, докато Дневник заведе съдебни дела срещу мълчаливите откази. В крайна сметка през юли Варненският административен съд задължи държавното предприятие „Пристанищна инфраструктура“ да предостави достъп до информацията.
Два дни след публикуване на съдебното решение, служебният министър започна рокада в предприятието, която бе последвана от поредица разпореждания, завършили с окончателно вписване на 10 август на временното ръководство, в което място намери и Ивайло Иванов – кандидат-депутат от коалиция „ГЕРБ – СДС“ на извънредните парламентарни избори от април т.г. и назначен за директор на клона на предприятието в Бургас в последните минути от живота на служебния транспортен кабинет на Николина Ангелкова, ГЕРБ.
По информация на Maritime.bg предстои съдебно заседание, на което да бъде разгледано и искане за достъп до съдържанието на договорите на „ТСВ“ ЕАД, с които работата по проекта е превъзложена. Настоящият допуск до информация, осигурен от новия гендиректор на ДППИ, няма да разкрие никаква част от финансовите параметри, по които дейностите са изпълнявани по превъзложената от „ТСВ“ ЕАД драгажна работа в акваторията на пристанищния комплекс във Варна. Именно те бяха основание за коментари и обосновани съмнения за прозрачността при възлагане, изразени от редица представители на т.нар. партии на протеста.
Очаквайте подробности…