К.д.п. Николай Апостолов: ИАМА трябва да бъде в София, ако бизнесът иска да работи при прозрачни и честни правила

Това каза пред Maritime.bg к.д.п. Николай Апостолов – ексдиректор на ИА „Морска администрация“.

По негово мнение съобщеният план за преместване на ИАМА от столицата не е децентрализация, а ще се превърне в процес, който ще доведе до блокиране на дейността на целия сектор.

По думите му, ако администрацията бъде преместена, то министърът на ТИТС ще изгуби контрол над морската и речната индустрии.

К.д.п. Апостолов какво е вашето мнение във връзка с гръмко обявената децентрализация на ИА „Морска администрация“?
Изнасянето на шапката на ИАМА извън столицата не означава децентрализация. Реално този процес може да бъде извършен, ако примерно бъде закрита шапката и бъдат направени автономни отделните регионални дирекции в Бургас, Варна, Русе и Лом и когато им бъде дадена пълна самостоятелност. Като се има предвид обаче, че цялата оперативна дейност на ИАМА е изнесена в нейните регионални дирекции, а в централата е съсредоточена работата по три направления – изменение и допълнение на нормативните актове, международната дейност и координацията на регионалните поделения.

Какво прави в момента базираната шапка на ИАМА в София?
В централата е съсредоточена работата в три направления – изменение и допълнение на нормативните актове, международната дейност и координацията на регионалните дирекции, към който е изнесена оперативната дейност на администрацията. В София се извършва двустранният процес при разработката на проекти на нормативни актове, например. Същото важи и за международната дейност, която се осъществява в тясна връзка с другите министерства, които също са в София.

Според предложилите преместването на различните агенции, така те ще бъдат по-близо до бизнеса. Какво е вашето мнение, в случая с преместването на ИА „Морска администрация“?
За мен твърдението, че с преместването на агенцията, тя ще бъде по-близо до бизнеса е абсурдно. За бизнеса, който иска да работи при прозрачни и честни правила – централата на ИА „Морска администрация“ трябва да се намира в София. Така тя ще бъде, както е в момента, по-близо до реалните властови центрове на България. В този смисъл не се налага някаква промяна на нормативните актове в областта на водния транспорт, в същото време в ИАМА се извършва цялостен анализ на действащите административни процедури и при констатирането на излишна централизация, те ще бъдат така модифицирани, че да се даде възможност за по-голяма самостоятелност и оперативност за осъществяване дейността на цялата агенция.

Има ли значение къде ще бъде изместена администрацията, ако планът бъде осъществен във формата, в който бе съобщен? Как ще определите започналата медийна престрелка между представители от бранша във Варна и Бургас?
Няма никакво значение къде ще бъде изместена, ако това се случи. Относно коментарите в двата града, бих ги определил като мегаломански. Трябва да се спомене, че тези коментари започнаха още след изборите с тезисите, които дойдоха от Варна за закриване на ДППИ и желанията за пълна автономия на пристанищните оператори и други.

Има ли тогава смисъл да се извършва този план?
Аз не виждам никакъв смисъл. Ако се случи да бъде изнесен един мегаконтролен орган, каквато е ИА „Морска администрация“, просто този министър или друг министър с друго правителство ще загуби контрола върху един цял отрасъл, какъвто е водният транспорт. Абсолютно съм сигурен, че ако тръгне преместване на ИАМА, във водния транспорт ще има сериозно забуксуване, да не кажа – блокиране на дейността.

Снимка: Народно дело

Maritime.bg – България

Последни новини

Последни новини

Десет процедури по Програмата за морско дело, рибарство и аквакултури  са планирани да стартират тази година

През настоящата година планираме да открием приеми по десет процедури от Програмата за морско дело, рибарство и аквакултури (ПМДРА) 2021-2027 г. Това обяви

Най-четени през месеца

Новини от Maritime.News

- Maritime.News
Samskip, duisport and TX Logistik will jointly operate the CT terminal at logport III

Samskip, duisport and TX Logistik AG will jointly operate the CT terminal at logport III in Duisburg-Hohenbudberg in the future. For this purpose, the three partners have founded the new… [...]

- Maritime.News
AD Ports Group signs a 30-year concession agreement to develop and operate Safaga Port in Egypt

The post AD Ports Group signs a 30-year concession agreement to develop and operate Safaga Port in Egypt appeared first on Maritime News. [...]

- Maritime.News
Piraeus Port Authority: A new historic record high in revenue and profitability

PPA S.A. announces the Full Year 2022 financial results, marking a consecutive year of growth with a turnover of €194.6 million compared to €154.2 million in 2021, indicating an increase… [...]

Новини от Agriculture.bg

- Agriculture.bg
Горско стопанство предизвиква деца и младежи от Омуртагско и Антоновско да творят на тема „Аз обичам българската гора“

„Държавното горско стопанство“ в Омуртаг предизвиква деца и младежи от Омуртагско и Антоновско да творят на тема „Аз обичам българската гора“. Конкурсът е по повод „Седмицата на гората“ (3- 9… [...]

- Agriculture.bg
Пожар в кравеферма в с. Крайници

Снощи е възникнал пожар в кравеферма в с. Крайници.  Огънят е унищожил 120 кв. м покривна конструкция, 1 тон фураж, 15 крави, 120 бали фураж, бяла, черна и компютърна техника,… [...]

- Agriculture.bg
Протест срещу цената на водата на Българската асоциация на малинопроизводителите и ягодоплодните

Българската асоциация на малинопроизводителите и ягодоплодните съобщи, че планира организирането и провеждането на мирен протест на главен път Разград-Търговище с блокиране на кръгово кръстовище на път 49 и 51 в… [...]

Новини от Deo.bg

- DEO
Все повече коралови рифове страдат от недостиг на кислород

По-голямата част от общо 32 изследвани коралови рифа по света страдат от ниски нива на кислород поради глобалното затопляне, а заплахата за морските екосистеми се очаква да се задълбочи, сочи… [...]

- БТА
Човечеството днес тежи общо около 390 млн. тона

Общото тегло на дивите сухоземни бозайници на Земята – от слонове до бизони и от елени до тигри – сега е по-малко от 10 % от общото тегло на мъжете,… [...]

- БТА
Продължителността на съня е значително свързана със субективното здраве и щастието

Качеството на съня е много по-значимо за качеството на живота, отколкото продължителността на съня. Това установи проучване на чешки изследователи, публикувано в изданието със свободен достъп PLOS ONE, съобщи „Нюросайънс… [...]