Това каза пред Maritime.bg к.д.п. Николай Апостолов – ексдиректор на ИА “Морска администрация”.
По негово мнение съобщеният план за преместване на ИАМА от столицата не е децентрализация, а ще се превърне в процес, който ще доведе до блокиране на дейността на целия сектор.
По думите му, ако администрацията бъде преместена, то министърът на ТИТС ще изгуби контрол над морската и речната индустрии.
К.д.п. Апостолов какво е вашето мнение във връзка с гръмко обявената децентрализация на ИА “Морска администрация”?
Изнасянето на шапката на ИАМА извън столицата не означава децентрализация. Реално този процес може да бъде извършен, ако примерно бъде закрита шапката и бъдат направени автономни отделните регионални дирекции в Бургас, Варна, Русе и Лом и когато им бъде дадена пълна самостоятелност. Като се има предвид обаче, че цялата оперативна дейност на ИАМА е изнесена в нейните регионални дирекции, а в централата е съсредоточена работата по три направления – изменение и допълнение на нормативните актове, международната дейност и координацията на регионалните поделения.
Какво прави в момента базираната шапка на ИАМА в София?
В централата е съсредоточена работата в три направления – изменение и допълнение на нормативните актове, международната дейност и координацията на регионалните дирекции, към който е изнесена оперативната дейност на администрацията. В София се извършва двустранният процес при разработката на проекти на нормативни актове, например. Същото важи и за международната дейност, която се осъществява в тясна връзка с другите министерства, които също са в София.
Според предложилите преместването на различните агенции, така те ще бъдат по-близо до бизнеса. Какво е вашето мнение, в случая с преместването на ИА “Морска администрация”?
За мен твърдението, че с преместването на агенцията, тя ще бъде по-близо до бизнеса е абсурдно. За бизнеса, който иска да работи при прозрачни и честни правила – централата на ИА “Морска администрация” трябва да се намира в София. Така тя ще бъде, както е в момента, по-близо до реалните властови центрове на България. В този смисъл не се налага някаква промяна на нормативните актове в областта на водния транспорт, в същото време в ИАМА се извършва цялостен анализ на действащите административни процедури и при констатирането на излишна централизация, те ще бъдат така модифицирани, че да се даде възможност за по-голяма самостоятелност и оперативност за осъществяване дейността на цялата агенция.
Има ли значение къде ще бъде изместена администрацията, ако планът бъде осъществен във формата, в който бе съобщен? Как ще определите започналата медийна престрелка между представители от бранша във Варна и Бургас?
Няма никакво значение къде ще бъде изместена, ако това се случи. Относно коментарите в двата града, бих ги определил като мегаломански. Трябва да се спомене, че тези коментари започнаха още след изборите с тезисите, които дойдоха от Варна за закриване на ДППИ и желанията за пълна автономия на пристанищните оператори и други.
Има ли тогава смисъл да се извършва този план?
Аз не виждам никакъв смисъл. Ако се случи да бъде изнесен един мегаконтролен орган, каквато е ИА “Морска администрация”, просто този министър или друг министър с друго правителство ще загуби контрола върху един цял отрасъл, какъвто е водният транспорт. Абсолютно съм сигурен, че ако тръгне преместване на ИАМА, във водния транспорт ще има сериозно забуксуване, да не кажа – блокиране на дейността.
Снимка: Народно дело
Maritime.bg – България