К.д.п. Николай Апостолов: ИАМА трябва да бъде в София, ако бизнесът иска да работи при прозрачни и честни правила

Това каза пред Maritime.bg к.д.п. Николай Апостолов – ексдиректор на ИА „Морска администрация“.

По негово мнение съобщеният план за преместване на ИАМА от столицата не е децентрализация, а ще се превърне в процес, който ще доведе до блокиране на дейността на целия сектор.

По думите му, ако администрацията бъде преместена, то министърът на ТИТС ще изгуби контрол над морската и речната индустрии.

К.д.п. Апостолов какво е вашето мнение във връзка с гръмко обявената децентрализация на ИА „Морска администрация“?
Изнасянето на шапката на ИАМА извън столицата не означава децентрализация. Реално този процес може да бъде извършен, ако примерно бъде закрита шапката и бъдат направени автономни отделните регионални дирекции в Бургас, Варна, Русе и Лом и когато им бъде дадена пълна самостоятелност. Като се има предвид обаче, че цялата оперативна дейност на ИАМА е изнесена в нейните регионални дирекции, а в централата е съсредоточена работата по три направления – изменение и допълнение на нормативните актове, международната дейност и координацията на регионалните поделения.

Какво прави в момента базираната шапка на ИАМА в София?
В централата е съсредоточена работата в три направления – изменение и допълнение на нормативните актове, международната дейност и координацията на регионалните дирекции, към който е изнесена оперативната дейност на администрацията. В София се извършва двустранният процес при разработката на проекти на нормативни актове, например. Същото важи и за международната дейност, която се осъществява в тясна връзка с другите министерства, които също са в София.

Според предложилите преместването на различните агенции, така те ще бъдат по-близо до бизнеса. Какво е вашето мнение, в случая с преместването на ИА „Морска администрация“?
За мен твърдението, че с преместването на агенцията, тя ще бъде по-близо до бизнеса е абсурдно. За бизнеса, който иска да работи при прозрачни и честни правила – централата на ИА „Морска администрация“ трябва да се намира в София. Така тя ще бъде, както е в момента, по-близо до реалните властови центрове на България. В този смисъл не се налага някаква промяна на нормативните актове в областта на водния транспорт, в същото време в ИАМА се извършва цялостен анализ на действащите административни процедури и при констатирането на излишна централизация, те ще бъдат така модифицирани, че да се даде възможност за по-голяма самостоятелност и оперативност за осъществяване дейността на цялата агенция.

Има ли значение къде ще бъде изместена администрацията, ако планът бъде осъществен във формата, в който бе съобщен? Как ще определите започналата медийна престрелка между представители от бранша във Варна и Бургас?
Няма никакво значение къде ще бъде изместена, ако това се случи. Относно коментарите в двата града, бих ги определил като мегаломански. Трябва да се спомене, че тези коментари започнаха още след изборите с тезисите, които дойдоха от Варна за закриване на ДППИ и желанията за пълна автономия на пристанищните оператори и други.

Има ли тогава смисъл да се извършва този план?
Аз не виждам никакъв смисъл. Ако се случи да бъде изнесен един мегаконтролен орган, каквато е ИА „Морска администрация“, просто този министър или друг министър с друго правителство ще загуби контрола върху един цял отрасъл, какъвто е водният транспорт. Абсолютно съм сигурен, че ако тръгне преместване на ИАМА, във водния транспорт ще има сериозно забуксуване, да не кажа – блокиране на дейността.

Снимка: Народно дело

Maritime.bg – България

Последни новини

Последни новини

България не е създала и координационен център за смяна на екипажи по време на пандемията

България е сред страните, които все още не са обявили моряците за ключови работници. Базираната в София Изпълнителна агенция "Морска администрация" се е активирала едва дни

Курсанти от НВУ посетиха ВМС

На 12 май 2021 година курсантите-випускници от НВУ ”Васил Левски” бяха на работно посещение във формированията на Флотилия бойни и спомагателни кораби, дислоцирани в Пункт за

Високо ниво на безопасност и сигурност на корабоплаването у нас гарантира разширяването на обхвата на VTMIS системата

Още по-високо ниво на безопасност и сигурност на корабоплаването при посещение на корабите в българските морски пристанища е постигнато благодарение на разширяването на

Морска администрация „проспа“ четири месеца за обявяване на моряците за ключови работници

На 29 март 2021 г. ИА „Морска администрация“ е предприела необходимите действия в рамките на своите правомощия, като уведоми Министерството на транспорта, информационните