Петър Мутафчиев: Морската общност не трябва да затваря очи за пореден път

Световна практика е градовете-пристанища да се отварят към морето, но тези процеси са свързани със задължително компенсиране на дейностите, които се ограничават. Това каза пред Maritime.bg бившият транспортен министър Петър Мутафчиев (2005 – 2009 г.).

„На пръв поглед изглежда хубаво да правим паркинги и заведения в пристанищата. Затваряме работни места за докери и пристанищни служители, но откриваме нови за готвачи, за сервитьори. В крайна сметка е важно да помним, че пристанищата са изключително скъпи съоръжения, които са построени за транспортни цели“, припомни бившият министър.

Той изтъкна, че е особено притеснен от плановете за превръщане на държавния пристанищен оператор в Бургас в компания, която обслужва увеселителен район. „Налице е един генерален план за Пристанище Бургас, който е изключително смущаващ и морската общност не трябва да затваря очи за пореден път“, каза ексминистърът.

Той предупреди, че водената политика в транспорта може да донесе същата съдба и за държавния оператор „Пристанище Варна“ ЕАД, в който бяха изградени десетки заведения, лунапарк и огромен паркинг.

„Когато бях в транспортното министерство заедно с местните общини също предвиждахме отваряне на градовете-пристанища към морето. Тогава обаче бе заложено този процес да бъде осъществен само след изграждането на два нови пристанищни терминала“, припомни още Мутафчиев.

Коментирайки рокадите в държавните пристанища и управляващото инфраструктурата им предприятие, Мутафчиев каза, че тези процеси не могат да станат причина за особени сътресения.

„Проблемите са свързани с липсата на цялостна визия, на стратегия, за развитие на транспорта в България и в частност на морската индустрия“, подчерта той и добави, че морският сектор не следва да има особено големи очаквания от служебен кабинет.

Той призова морската общност за единение, изготвяне на точни и конкретни искания, спомагащи развитието на индустрията, които да бъдат представени пред едно бъдещо редовно правителство.

„Не следва да се повтаря случилото се през 2012-а година, когато морският бранш и правителството не защитиха включването на Пристанище Варна в европейската TEN-T мрежа, което щеше да бъде основание и за осигуряване на евросредства за изграждане дори на магистрала „Хемус“. Къде бяха тогава браншовите организации?“, попита риторично Мутафчиев и добави: „Сегашната политика се базира единствено до защитаване на бизнес интересите на определени компании, няма цялостна стратегия“.

Бившият министър предупреди още, че страната изостава значително и в процесите по декарбонизация на транспорта и морската индустрия, давайки пример със съседното пристанище в Констанца, където вече са осигурени средства по проекти с такава насоченост. „Това са все теми от дневния ред на Европейския съюз, от приоритетите в транспортните стратегии в блока, за които ще бъде осигурявано финансиране. У нас, отново, по тези въпроси липсва политика, няма и една дума за морския транспорт в Плана за възстановяне. Вземете за пример и много важната водородна стратегия. България може да бъде инициатор за превръщане на р. Дунав във водородния път на Европа, но има ли кой да защити националния ни интерес?“, коментира Петър Мутафчиев.

Какво се случва в пристанищата и управляващото инфраструктурата им предприятие, всичко по темата до момента:

Последни новини

Bering Yachts започва строителство на яхти в Бургас

Нов сериозен инвеститор откри база и започва работа в Бургас още тази година. Това е компанията Bering Yachts. Днес нейни мениджъри представиха свое произведение в Пристанище Бургас, включвайки се в отбелязването на неговия
Прочетете

Диян Димов: Успешно защитаваме това, което преди 119 години е дало началото на развитието на…

Приятели и гости на „Пристанище Бургас” отпразнуваха годишнината от откриването му за търговско корабоплаване. Група „Вълнолом” към пенсионерския клуб на пристанището отправи музикален поздрав към присъстващите. Изпълнителният
Прочетете

Гърци на пазар за руски кораби, Турция се възползва от забраната за руски кораби в ЕС

Войната в Украйна продължава 84-и ден. Тя засегна пряко корабоплаването и морската индустрия в Черно море, според "Алианц". Доведе до блокиране на 20 милиона тона зърнени товари в Украйна, според Европейската комисия. Стана
Прочетете

119 години Пристанище Бургас

Снимка: ДППИ На 18 май Пристанище Бургас отбелязва 119 години от откриването си. Указ на Княз Фердинанд І от 20 декември 1894 г. и няколкогодишно строителство превръщат някогашните дървени скели на бургаския бряг в  първото съвременно
Прочетете

Ръст на товарооборота в Пристанище Варна, което отбелязва 116-а годишнина

Снимка: Пристанище Варна Пристанище Варна е открито на 18 май 1906 г. Тази дата бележи навлизането на град Варна на световните пристанищни карти. Изграждането на Пристанище Варна продължава повече от 10 години. Откриването е с
Прочетете

Русия връща в строя в Черно море още една подводница

Дизел-електрическата подводница "АЛРОСА" от състава на руския Черноморски флот преминава ходови изпитания след края на ремонт и модернизация. Дейностите по модернизация на подводницата по проект 877 започнаха през 2014 година.
Прочетете

Румъния осигури още 25 милиона евро от ЕС за Пристанище Браила

Още 25 милиона евро ще бъдат инвестирани за подобряване на инфраструктурата на румънското пристанище Браила на р. Дунав, съобщи министърът на транспорта на страната Сорин Гриндеану, предаде "Румъния инсайдър". Става дума за поредни
Прочетете

Отдават на чартър ферибот „Героите на Севастопол“

"Български морски квалификационен център" ЕАД обяви търг за отдаване под наем чрез договор за беърбоут чартър на моторен ферибот "ГЕРОИТЕ НА СЕВАСТОПОЛ" (IMO: 7529976), установи справка на Maritime.bg. Държавното дружество предлага
Прочетете

Турция придоби четвърти сондажен кораб

Турция е придобила четвърти сондажен кораб. "Четвъртият турски сондажен кораб ще пристигне на бреговете на страната на 19 май", съобщи в понеделник министърът на енергетиката и природните ресурси на страната Фатих Донмез, цитиран от
Прочетете

Земеделският министър очаква да се „разработи механизъм“ за износ на украинско зърно…

Трудно бих могъл да прогнозирам цената на пшеницата към днешна дата. Не се ли успокои обаче обстановката в Украйна, не виждам изход от тази ситуация. Така или иначе 40% от това зърно от Европа идва от Украйна. Това каза земеделският
Прочетете

Последни новини

Диян Димов: Успешно защитаваме това, което преди 119 години е дало началото на развитието на бургаското пристанището

Приятели и гости на „Пристанище Бургас” отпразнуваха годишнината от откриването му за търговско корабоплаване. Група „Вълнолом” към пенсионерския клуб на пристанището отправи

Гърци на пазар за руски кораби, Турция се възползва от забраната за руски кораби в ЕС

Войната в Украйна продължава 84-и ден. Тя засегна пряко корабоплаването и морската индустрия в Черно море, според "Алианц". Доведе до блокиране на 20 милиона тона зърнени

Най-четени през месеца

Имейл абонамент
Имейл абонамент
Получавайте новините на Maritime.bg директно и във Вашата електронна поща!
Винаги може да спрете Вашия имейл абонамент