Доц. Елица Петрова: Първо по рода си изследване на рапана обхваща целия черноморски басейн

Приключи последната морска експедиция от първото по рода си мащабно изследване на рапана по българското крайбрежие. Проектът е по програмата „BlackSea4Fish“, към Генералната комисия по рибарство за Средиземно море и Черно море (GFCM) към ФАО – организацията на ООН за селското стопанство и изхранването. Той стартира миналата година с участието на България, Румъния, Украйна, Грузия и Турция, тоест обхваща почти целия черноморски басейн, заяви пред Maritime.bg доц. д-р Елица Петрова, директор на Института по рибни ресурси към Селскостопанската академия.. 

След предварителните срещи между всички страни, които участваме в проекта, се взе решение изследванията за рапана да се извършват с едни и същ уред,  по едно и също време и с еднаква методика, както и с еднотипни плавателни съдове: корабът да бъде с определена мощност, скорост, размери, така че изследванията да бъдат максимално сходни. Като специално за рапана изискването беше корабът да е риболовен – обясни доц. Петрова. По нейните думи такова изследване се прави за първи път; преди време  са извършвани подобни проучвания за други морски видове, но подобно мащабно обединение на черноморски държави не е имало през последните години. 

През  октомври – ноември 2020 год. извършили първите изследвания на рапана и след като обработили данните ги предали на Комисията и на другите черноморски държави. Сега повторили експедициите, които продължили 10 дни с общо 53 трала – толкова били и миналата година, определени по общата методика за всички участници в проекта. Дълбочината била в диапазона до 45 метра за българското крайбрежие, за другите държави – до 36 метра. Предложихме да я увеличим, тъй като специално при нас разпространението на рапана обхваща по големи дълбочини, което беше прието – обясни директорът на ИРР.

Сега започваме обработката на събраните материали и тяхното интерпретиране на срещи в различни формати, както се изисква в рамките на проекта – допълни доц. Петрова. Нейните виждания са, че към края на годината ще разполагат с първоначални резултати. Тя обаче не може да се ангажира, дали дотогава ще има и направени изводи, тъй като се оказало, че работата е много и трябвало да обединят данните на всички държави в това изследване. При рапана трябвало да се приложи холистичен подход, тъй като от една страна се третира като инвазивен вид, а от друга – комерсиален вид. И решенията за управление на запасите му ще стане много трудно, но при всички случаи този вид бил приоритетен за разглеждане. Защото това е икономически ресурс, който се нарежда на второ място по улов след трицоната и за България е от ключовите видове. Така че интересно ще бъде до какви изводи ще се стигне накрая – отбеляза доц. Петрова. Изследванията върху вида трябва да продължат и в бъдеще; необходими са поне 3 години изследвания, за да стъпи на сигурна база. 

На въпроса за първите впечатления от приключилата практическа част от изследванията, доц. Петрова отговори, че при предходни изследвания се наблюдава издребняване на размерите на рапана по българското крайбрежие. В уловите с бийм трал, доминирала размерната група – 46 – 66 мм  (86 % от измерените екземпляри), докато в уловите чрез водолазен способ преобладава групата с по-големи размери – 66 – 86 мм (88 %). Научните резултати от последната година показвали, че средния индивидуален размер е най-нисък по централните брегове в района на Бяла-Калиакра, което най-вероятно е свързано с интензивния улов на рапани в района. Същевременно, максималните количества се намират на централното до северното крайбрежие – Бяла – Калиакра, на дълбочини 12-40 метра.

Изследванията в морето били насочени  не само в  районите, където нашите рибари тралят най-много за рапани, те обхващат точки пред целия български бряг в дълбочините между 5 и 45 метра, за да получат обща оценка на биомасата. 

Mного по-сложен бил въпросът с третирането на рапана като инвазивен или стопански вид в Черно море. Практически той вече се е възприет в листата на промишлените видове, но същевременно фигурира и като инвазивен вид по отношение на биоразнообразието, въпреки че е навлязъл в черноморските води през 1946 година. В същото време има и други неместни видове станали част от черноморската фауна, което прави сложен за решаване въпроса за неговото отнасяне.

Този въпрос стоял по различен начин в другите черноморски държави. Примерно, в Румъния  започнали по-късно от нас да ловят рапана и го засилили от няколко години. Освен това там въвели своя национална квота за улова на рапани. В Турция пък реализирали по-големи улови, но те имали и много други приоритетни видове, така че при тях този проблем не бил така остър, както у нас, където икономически значимите видове са много малко. 

Трудно ще да бъде взето решение, казусът става прекалено сложен, тъй като имаме Морска стратегия, имаме Директива за биоразнообразието, но в крайна сметка вярвам, че ще надделее здравият разум. Неслучайно още преди години беше взето решение да стартира изследователска програма за рапаните, за да получи реална картина на запаса от рапани, да се  видят резултатите и на тази база да започнат разговори и да има първи изводи. Това че сега за първи път държавите извършат изследването с един и същ уред и еднаква методика много ще ни помогне да стигнем до много по-ефективни решения. А те на първо място са свързани с управлението на ресурса в Черно море, добави доц. Петрова.

Последни новини

Отбелязваме Международния ден на морските фарове

На 18 август 2022 г., от 11.00 часа на фар Шабла ще се проведе тържествено отбелязване на международния ден на морските фарове. Ще бъде проведено и официално откриване на обновения фар Шабла. От Военноморските сили съобщават, че
Прочетете

Гореща вълна удари корабостроителници в Китай

Гореща вълна е причина за обявяване на форсмажорни обстоятелства от редица корабостроителници в южните части на Китай. Там се отчитат рекордни за региона високи температури, достигащи над 42 градуса. Горещата вълна, с рекордно
Прочетете

Стачна готовност в Пристанище Ливърпул

Над 500 докери в Пристанище Ливърпул, в което е един от най-големите контейнерни терминали във Великобритания, гласуваха в подкрепа на стачка срещу заплащането и условията на труд, съобщи профсъюзът "Unite". Стачните действия биха
Прочетете

36 кораба са преминали по зърнения коридор в Черно море

Над половин милион тона зърно вече са изнесени от Украйна през Черно море от началото на август, съобщи днес ООН, цитирана от ДПА. Откакто Украйна, Русия, Турция и ООН се договориха да отворят маршрута през Черно море в края
Прочетете

ФБР арестува пристанищни синдикалисти, изнудвали морски фирми и натрупали 1,2 млн. долара

Пристанищни синдикалисти са арестувани при операция на ФБР в Пуерто Рико. Арестувани са председателят на синдикат в пристанище Сан Хуан, пристанищен служител и още петима души по обвинения за организиране на престъпна група, която
Прочетете

„Космос шипинг“ иска над 12,4 млн. лева за драгиране на Дунав

Варненската "Космос шипинг" АД е предложила цена от 12 435 120 лева за драгиране в най-критични участъци за възстановяване на проектни дълбочини по фарватера по препоръките на Дунавската комисия в българския участък за поддържане на
Прочетете

Настаняват украински бежанци на втори пътнически кораб в Шотландия

DJI_0010 Правителството на Шотландия обяви планове за наемане на втори пътнически кораб, на който да се настаняват бежанци от Украйна. Круизният кораб Ambition ще осигури настаняване на до 1750 украински бежанци в пристанище
Прочетете

Шумово замърсяване от корабоплаването застрашава африканските пингвини

Снимката е илюстративна. Африканските пингвини, които са застрашен вид, изчезват от естествения си хабитат по източното крайбрежие на Република Южна Африка (РЮА) заради шумово замърсяване от корабите, установи изследване, цитирано от
Прочетете

Морската индустрия търси изкуствен интелект

Близо 1 млрд. долара ще инвестира морската индустрия в търсене на решения с изкуствен интелект (AI), става ясно от изследване на Lloyd's Register и Thetius. Секторът ще инвестира все повече до 2027 г., когато се очаква да бъдат
Прочетете

Над 450 хил. тона зърнени товари са изнесени през украинските пристанища

Над 50 чуждестранни плавателни съда, плаващи под флаговете на 14 държави, остават блокирани в шест украински пристанища - Херсон, Николаев, Черноморск, Одеса, Очаков и Южний. Това съобщи Михаил Мизинцев, началник на руския Национален
Прочетете

Последни новини

ФБР арестува пристанищни синдикалисти, изнудвали морски фирми и натрупали 1,2 млн. долара

Пристанищни синдикалисти са арестувани при операция на ФБР в Пуерто Рико. Арестувани са председателят на синдикат в пристанище Сан Хуан, пристанищен служител и още петима

Шумово замърсяване от корабоплаването застрашава африканските пингвини

Снимката е илюстративна. Африканските пингвини, които са застрашен вид, изчезват от естествения си хабитат по източното крайбрежие на Република Южна Африка (РЮА) заради шумово

MSC купува болници

Базираната в Женева Mediterranean Shipping Company (MSC) участва в консорциум, който се очаква да придобие международната частна болнична група "Mediclinic". Последната

Най-четени през месеца

Имейл абонамент
Имейл абонамент
Получавайте новините на Maritime.bg директно и във Вашата електронна поща!
Винаги може да спрете Вашия имейл абонамент