Зелената сделка може да отвори пътя за уникален български проект за ток от сероводорода в Черно море

Подобрените показатели на уникалната инсталация за производството на енергия от сероводорода в морската вода я направят примамлива за инвестиции, твърди пред Maritime.bg проф., д-р т. н. Венко Бешков от Института по инженерна химия при БАН

проф., д-р т. н.  Венко Бешков

Вече имаме категорично потвърждение за повишената ефективност на инсталацията за добив на електрическа енергия от сероводорода в Черно море, заяви пред Maritime.bg нейният създател, проф., д-р т. н. Венко Бешков от Института по инженерна химия при БАН.

По неговите думи, намерен е оптималният вариант на системата и ако досега оползотворяването на сероводорода, който вкарват в инсталацията е от порядъка на 18 до 20 процента, тоест разпиляването му е проблем, сега отиват към 60 на сто, което е много добро постижение.

Постигат го чрез допълнителни съоръжения към инсталацията, за които още не иска да говори. Важното е да се каже, че вече значително е повишен процентът на използване на сероводорода и това е новото, което може да привлече инвестиционен интерес, отбеляза проф. Бешков.

Той е категоричен, че проектът на неговия екип е много подходящ за включване в Зелената сделка (Green Deal), известна още като Зеленият пакт, която представлява набор от политики, предложени от ЕК с идеята Европа да стане климатично неутрална до 2050 година, тоест да достигне нулеви нива на произвежданите парникови газове.

Сега авторът на проекта очаква да види, какви конкурси предстои да бъдат обявени и в какви насоки. Това всъщност го и спряло да получи финансиране през миналата година. Иначе той продължава да работи в лабораторни условия, да прави изследвания и да подобрява показателите на инсталацията. Поначало горивните клетки в нея можели да стигнат до 80-90 на сто КПД.

Да припомним, какво представлява уникалната разработка, върху която екипа на проф. Бешков работи вече над 10 години? 

В Черно море има огромни залежи от около 4,6 млрд. тона сероводород. След като заработи, проектът може да задоволи енергийните нужди на страната за дълги години напред, твърди неговият автор. Идеята за инсталация, която да произвежда електроенергия от практически неизчерпаемия морски източник, се зародила в българския учен още преди 2008-а година. Тя му била подсказана от икономиста Петко Петков, който насочил вниманието му  към енергийния потенциал, който крият ресурсите в Черно море. Оттогава двамата започнахме да работим заедно по тази тема, сподели проф. Бешков. След поредица от експерименти на него му идва уникалната идея да използват сероводорода в морската вода за гориво, което да превърнат с енергия, както става в клетките на акумулаторната батерия. 

Междувременно обявяват конкурс за подобни проекти по седма рамкова програма на ЕС през 2011 година, той събира екип от колеги със сходни интереси от Грузия и Румъния, подават документи и проектът им печели. Така започва работата на международния екип по проекта за производството на електроенергия от сероводорода в Черно море. По думите на проф. Бешков в началото са тръгнали от опитите в лабораторни условия. Морската вода получавали от Института по океанология, който на един етап също бил част от проекта. Варненските океанолози я вземали от различни дълбочини, стигащи до 500 м , където има по-висока концентрация на сероводород. През лятото на 2014 година провеждат успешен експеримент с пилотна инсталация на борда на научно-изследователския кораб ”Академик” на Института по океанология, което става на 50 мили от нос Галата във Варненския залив. Резултатите от експеримента се оказват много добри в сравнение с постигнатите в лабораторни условия преди това, когато използват обикновена чешмяна вода с разтворена в нея морска сол и сероводород.

Да припомним още, че патентът на проф. Бешков за тази уникална технология бе отличен с бронзов медал на  деветия Международен панаир на изобретенията в Близкия Изток, който се проведе в Кувейт. Тогава арабски инвеститори дори поискаха да се включат във финансирането на инсталацията, но българският учен им отказа. Технологията е уникална и неговото желание е България ще стане първата държава в света, която я прилага. Върху подобни проекти се работи и в Китай, Южна Корея, но те не са съпоставими с нашия, защото работят с малки инсталации и химикали, които биха увредили тежко морската среда, категоричен е ученият.

Продължаваме да работим по проекта със собствени сили и средства в лабораторията и когато постигнем достатъчно високи показатели за ефективността на инсталацията, тогава вече както се вика и Луната ще сваля и ще намеря финансиране, твърдо е убеден проф. Бешков. На въпроса, дали от сероводорода ще произвеждат и водород, което напълно ще впише проекта в зелената сделка, той отговори, че това ще стане на втория етап. Впрочем първата мисъл, която подвеждала хората била, че сероводорода ще се разгражда на водород и сяра. Не е така. С моя подход сероводородът се окислява до сулфатни йони и директно се превръща в енергия. После тези сулфатни йони се връщат обратно във водата, обясни ученият. Или енергията произведена от сероводорода ще я имаме почти даром от морето. А получаването на водорода е следваща стъпка. Всъщност, моят проект, с който навремето спечелих европейско финансиране беше точно това – на две стъпки: първата е получаването на енергия от сероводорода и втората – тази енергия се използва за разлагане на водата и  получаване на водород, каза още проф. Бешков.

Проектът е много актуален, свързано и със синята, и със зелената икономика. И ако все още има препъни камъни по пътя към осигуряване на бъдещо проектно финансиране, те са повече от бюрократично естество. В тази връзка Красен Станчев, председател на Съвета на Института за пазарна икономика в интервю за друга медия си спомня, как през 2013 г. убеждавал министъра на околната среда в служебното правителство, че има смисъл това да се направи. Той е категоричен, че ако бъде реализиран проекта на проф. Бешков в момента, връщането на инвестицията ще има много малък дял в цената, при това без никакви проблеми, свързани с околната среда.

Къде е спънката в момента? 

При обявяването на конкурсите по европейските програми изискването е да бъдат в едни определени насоки и формулировки, примерно, за получаване на водород, обаче от слънчева енергия, от вятърна енергия и други от този род, в които нашият проект не попада и почти формално се отхвърля. Така беше поне досега, коментира проф. Бешков. Той посочи и друга причина. Миналата година имало интерес от три български фирми и от няколко чуждестранни посредници, но той стигал до там, как с неговата идея да се вземат едни пари европейски пари.

За съжаление през всичките години досега никой от властимащите у нас не прояви интерес към моя проект, продължи неговият автор и сам си зададе реторичния въпрос, че може би причината е в лесното усвояване на пари чрез внос на нефт и газ. Намесвала се и геополитиката, която не искала да й объркват сметките и интересите. И той даде за пример, как едно друго изследване, което е за добив на газ метан от неизчерпаемите запаси на газохидрати на дъното на Черно море. Извършват го в Института по океанология и вече било напреднало, оставало проучвателната фаза да получи международно потвърждение и от немската академия на науките (партньор в изследването) изпратили специален кораб у нас. Но този кораб не получил разрешение да извърши изследването в южното Черноморие, защото, видите ли, там щели да правят проучвания за нефт и газ.

Въпреки всичко това, нямам намерение да се отказвам и макар да приличам на барон Мюнхаузен, който се изтегля само за косите, продължавам да работя върху параметрите на инсталацията, докато ги направя категорично убедителни и мога да кажа, че ето – от толкова тона сероводород да произведа еди колко си мегават часа електрическа енергия и тогава вече ще кандидатствам за финансиране на пилотна инсталация, категоричен е проф. Бешков.

Последни новини

С пари от ЕС България придобива специализиран кораб за търсене и спасяване

Снимката е илюстративна. В началото на своя мандат заместник министър-председателят по икономическите политики и министър на транспорта и съобщенията Христо Алексиев предприе незабавни действия по подготовката и внасянето за разглеждане
Прочетете

В наши води се провежда международното водолазно учение “Тритон”

Във Военноморска база - Варна и териториалните води на Република България се провежда водолазното учение на Военноморските сили на Република България с международно участие „ТРИТОН 2022”, което ще продължи до 7 октомври 2022 година.
Прочетете

Европа дава пари за модернизиране и развитие на пристанищните терминали в България

Снимка: Пристанище Варна ЕС отпуска 1,61 милиарда евро, една от най-големите суми за българските програми за сближаване през този програмен период, обявиха от представителството на Европейската комисия в България. Предвидените
Прочетете

Докладът за Vera Su не разкрива кой не си е свършил работата на брега

Измина една година от засядането на плаващия под панамски флаг кораб VERA SU на скалистия бряг между н. Шабла и н. Калиакра. Публикуван е вече и окончателният доклад от разследването на Националният борд за разследване на произшествия във
Прочетете

Риба е причинила смъртоносното хранително отравяне на китайски кораб, загина още един моряк

Загиналите моряци от хранително отравяне на борда на китайския бълкер WU ZHOU 8 по всяка вероятност са консумирали риба. Това твърдят медии във Виетнам, където бе извършена въздушна евакуация на част от екипажа. Припомняме, че WU
Прочетете

Представят изкуствения остров за диви птици във Варненското езеро

В Дома на моряка ДП "Пристанищна инфраструктура" ще проведе идния четвъртък работна среща по Проект „Демонстрация на пилотна зелена инфраструктура като печелившо решение за биоразнообразието и развитието на Варненското езеро“ – LIFE
Прочетете

Турция започва полагане на кабели за контролната връзка на газовото находище в Черно море

През тази седмица започва полагането на подводни кабели на дъното на Черно море на контролната връзка с газовото находище на Турция. Това обяви Мелих Хан Билгин, генерален директор на турската ТРАО. По думите му дейностите ще бъдат
Прочетете

“Флотски арсенал” отбеляза 125 години от създаването си

Кораборемонтен завод “ТЕРЕМ–КРЗ Флотски арсенал” отбеляза 125 години от създаването си. От ръководството на предприятието връчиха почетни грамоти за значителен принос в развитието на предприятието на 21 служители, по един от всеки
Прочетете

Украйна очаква да получи нова корвета за флота си от Турция

В Турция бе спусната на вода нова украинска корвета, съобщи съпругата на президента на Украйна - Олена Зеленска, цитирана от РБК - Украйна и news.bg. "Днес в Турция имах честта да спусна на вода корвета, която ще служи на Украйна и
Прочетете

Български евродепутати сигнализират Европейската комисия за планираното от Турция увеличение на…

След интензивна комуникация с Българската Морска Камара, получих документация, която показва, че Турция едностранно увеличава таксите за преминаване на Проливите (Дарданелите и Босфора) между 3 и 5 пъти, както за натоварени, така и за
Прочетете

Последни новини

С пари от ЕС България придобива специализиран кораб за търсене и спасяване

Снимката е илюстративна. В началото на своя мандат заместник министър-председателят по икономическите политики и министър на транспорта и съобщенията Христо Алексиев предприе

Риба е причинила смъртоносното хранително отравяне на китайски кораб, загина още един моряк

Загиналите моряци от хранително отравяне на борда на китайския бълкер WU ZHOU 8 по всяка вероятност са консумирали риба. Това твърдят медии във Виетнам, където бе извършена

Турция започва полагане на кабели за контролната връзка на газовото находище в Черно море

През тази седмица започва полагането на подводни кабели на дъното на Черно море на контролната връзка с газовото находище на Турция. Това обяви Мелих Хан Билгин, генерален

Най-четени през месеца

Имейл абонамент
Имейл абонамент
Получавайте новините на Maritime.bg директно и във Вашата електронна поща!
Винаги може да спрете Вашия имейл абонамент