- Близо 418 млн. лева струва удълбочаването на каналите в Пристанище Варна
- Към днешна дата проектът навлиза във финална фаза
- Проектът не включва удълбочаване в акваторията на Пристанище Варна – Запад
- Служебният министър Георги Тодоров няма никаква информация как е избрано за изпълнител руското дружество „Гидрострой“, което изпрати драгажни съдове във Варненското езеро

Как се е стигнало до сключване на договор с „Гидрострой“, нямам информация. Не зная. Не съм намерил информация и по каква процедура и дали е имало определена процедура. Това са думи на служебния транспортен министър Георги Тодоров, бивш председател на борда на директорите на ДП „Пристанищна инфраструктура“, който днес бе изслушан в Народното събрание за многомилионния проект за удълбочаване каналите на Пристанище Варна.
Припомняме, че правителството на Бойко Борисов отпусна парите за спорния проект, а средствата бяха разходени в инхаус процедура и без провеждане на обществени поръчки.
„По познатия от „Автомагистрали“ метод – без възлагане на обществени поръчки и при абсолютна непрозрачност се е реализирал този проект“, заяви депутатът от „Демократична България“ Антоанета Цонева, която заедно със свой колега инициира изслушването на Тодоров. „Смятам, че този човек е най-подходящ да отговори на тези въпроси, защото не само е служебен транспортен министър, а от 2017 г. е председател на борда на ДППИ“, допълни Цонева.
Тя каза, че „копчето за този проект е натиснато“ след като през 2019 г. почетният председател на ДПС Ахмед Доган придоби контрол над „ТЕЦ – Варна“ и прилежащото му пристанище.
„Скоростно всички държавни институции започнаха да работят. Не сме ги виждали да работят толкова бързо“, припомни депутатът на „Демократична България“.
Тя изтъкна, че останалите 14 частни терминала нямат никакъв интерес от проекта към момента.
„Ахмед Доган иска да има ключово пристанище, хъб, който да поема огромно количество товари“, заяви още тя. Цонева обаче изтъкна, че в момента терминалът на Доган се ескплоатира по „несъществуващ в правния мир“ начин. Кейовата му стена е изключителна държавна собственост, която може да се ползва само при условията на концесия или договор за наем, но отново през ДППИ е измислен начин за заобикаляне на закона.
Макар, че е служебен транспортен министър от няколко месеца, както и бивш шеф на борда на ДП „Пристанищна инфраструктура“, Георги Тодоров намери за наложително да отговори със суха справка, която не разкрива по абсолютно никакъв начин каква е икономическата обосновка зад проекта.
От думите му стана ясно обаче, че нито един кубик драгажна маса няма да бъде иззет от акваторията на Пристанище Варна – Запад. Практически, ако проектът за близо 418 млн. се реализира, най-големият терминал в пристанищния комплекс на Варна ще стои на по-малка дълбочина от канала, водещ до него.
Това означава, че никакви кораби, каквито си фантазираха от правителството на ГЕРБ, няма да могат да влязат в него. Освен това все още не е ясно как ще бъде извършено удълбочаването под Аспаруховия мост, за което се планира затваряне на пристанището за маневри за поне 15 часа дневно в срок от половин година, според данни на Maritime.bg.
Тодоров обоснова баснословния харч с първа стъпка към развитие на пристанищата. От отговора му обаче не става ясно кой, кога и с какво финансиране ще удълбочи акваторията на Пристанище Варна – Запад. „Удълбочаването на корабните места не е предмет на проекта“, заяви той.
Служебният министър изтъкна само, че ТСВ е предложило оферта, в която е калкулирало да му остане 10% печалба от цялата отпусната сума, която възлизала на 417 847 222 лв. с ДДС.
„Как се е стигнало до сключване на договор с „Гидрострой“, нямам информация. Не зная. Не съм намерил информация и по каква процедура и дали е имало определена процедура„, заяви Георги Тодоров в отговор на въпрос от депутат от ИТН, а това бе посрещнато с бурен смях и възгласи в парламента.
Тодоров изтъкна и интересна версия. Към 2018 г. ТСВ било в много тежко финансово състояние, а сметките му били запорирани. Без пряко да го казва, министърът посочи, че през последните 3 години то е стабилизирано от договора с ДППИ.
След това на парламентарната трибуна се появи сричащ депутат от групата на ГЕРБ, за който думата „удълбочаване“ се оказа трудна за произнасяне.
Именно ГЕРБ отпусна баснословната сума за проекта.
Депутатът на ГЕРБ подаде единствен „удобен“ въпрос към Тодоров – какви щели да са ползите от удълбочаването за останалите терминали. Именно потенциалните ползи за всички терминали е мантрата, която местната на ГЕРБ структура във Варна разнася от години при публичните си изяви по проекта. Същата партия стои и зад практическото затриване на част от Пристанищен терминал Варна – Изток, в който бяха изградени лунапарк, автомивка и десетки кръчми.
В отговор Тодоров посочи увеличената дълбочина на каналите с 2 метра, но пропусна да заяви за пореден път, че никакво удълбочаване не се прави пред кейовите им стени.
„Какви са ползите – ползите могат да бъдат разгледани в няколко акспекта, преки ползи и косвени за всички ангажирани със самия процес. Пристанищните терминали ще приемат кораби с по-голям тонаж, ще могат да разтоварват товари с по-големи обеми“, коментира Тодоров.
Според служебния министър Георги Тодоров „ще има ефект и за всички пилотни съдове“. Министърът не даде обяснение какво има предвид, но допълни, че „ще има ефект за цялата икономика и индустрия“.
От „БСП за България“ заявиха, че проектът е пример за практиката на ГЕРБ при управлението им от последните десет години.
„Тези пари не са нито на ДППИ, нито на ГЕРБ, а са на всички български граждани“, коментира депутатът от БСП Георги Свиленски.
Той попита Тодоров дали е имало решение на борда на директорите на ДП „Пристанищна инфраструктура“ за превъзлагането към ТСВ. Свиленски попита и за мотивите, с които борда на ДППИ е превъзложил тези дейности и дали самата ТСВ е имала възможност да изпълни удълбочаването. „Или както в „Автомагистрали“ – първо се дават парите, а после се търси кой да реализира дейността“, коментира той.
„Решение на управителния съвет на ДП „Пристанищна инфраструктура“ за сключване на този договор няма. Този договор дори не е разгледан в УС. Както споменах по-рано, по отношение на другата част на въпроса ви, ТСВ отговаря на законовата хипотеза за възлагане на инхаус поръчка. Не разполагам с всички документи, за да мога да съм убеден целият преговорен процес между ДППИ и ТСВ как е протекъл“, заяви Тодоров, който е министър от месеци и бивш шеф на борда на ДППИ по времето, в което е направено възлагането към ТСВ.
„Г-н министър, излезе г-жа Цонева да ви разкаже за една корупционна схема, свързана с г-н Доган, пък вие рецитирате Търговския регистър. На конкретен въпрос, свързан с корупционна схема, всички аргументи, които използвате са финансовите отчети на дружеството и неща, които ние сме виждали в Търговския регистър“, каза депутатът от „Демократична България“ Ивайло Мирчев.
Той показа карта на Варненското езеро, посочвайки че „цялото удълбочаване е до порта на г-н Доган“.
Депутатът заяви, че „Доган е българският Мили Ванили, фасадно прави бизнес, а отзад държавата му върши цялата работа“. Не остана парламентарно време за отговор на въпроса му към министър Тодоров – „как си обяснява това мобилизиращо поведение на българските инситуции да извършват цялото удълбочаване в момента, в който Доган си купува ТЕЦ, а не години преди това“.
След Мирчев пред парламента излезе депутатът на ДПС Халил Летифов, който пък показа корицата на в-к „Капитал“, на който е изобразен Ахмед Доган и в който главна тема на броя е именно удълбочаването. Летифов определи случващото се като „фасадна демокрация“ на „медийно-олигархична-НПО група“ и като внушения.
Заседанието завърши с изказване на Антоанета Цонева от „Демократична България“, която заяви, че са подадени сигнали до прокуратурата за проекта. „Радвам се, че четете бизнес издания, но не че си затваряте очите за фалшивия бизнес интерес на вашия председател“, завърши тя.