Стефан Горанов и българският принос за най-мощния корабен двигател в света

Роден в Бургас и от малък закърмен с любов към морето. Така представя себе си ексклузивно пред Maritime.bg Стефан Горанов, мениджър на дигиталното и хибридно портфолио на основаната през 1893 г. Winterthur Gas & Diesel – компанията, която създаде най-мощния в света корабен силов комплекс, работещ на втечнен газ, подаван на ниско налягане, записан в Книгата за рекорди на Гинес. Горанов е завършил Професионалната гимназия по механоелектротехника и електроника в родния си Бургас, а след това и Технически университет – Варна със специалност „Електрообзавеждане на кораба“. Любовта към морето у него идва по семейна линия – баща му дълги години работил в „Океански риболов“, разказва той.

Кариерата на Стефан започва с позиция на борда на VLCC на Euronav, а от 2006 година преминава в състава на Holland America Line, където става главен електроинженер на борда на пътнически кораб. През 2009 г. Горанов получава позиция в швейцарското подразделение на финландския гигант Wartsila, където участва в разработката и подобрението на няколко продукта, включително първите системи за контрол на корабни силови уредби.

Няколко години по-късно експертизата му е призната и той поема ръководството на отдела по системен дизайн, автоматизация и контрол на финландската корпорация в Швейцария. Под негово ръководство, многочленният глобален екип довежда до пазарно приложение следващата генерация на системата за контрол на корабни енергийни комплекси на компанията.

Горанов има бизнес магистратура от Федералния институт по технологии в Цюрих, както и проведени различни финансови курсове за морската индустрия.

Г-н Горанов, какъв беше пътят до тази висока позиция в WinGD?
– През 2018 г. започнах като програмен мениджър с фокус към енергийната ефективност. Около година и половина бях зает с разработка на програмата за подобряване ефективността на плавателните съдове, започнахме различни проучвания за хибридизация и дигитализация. Разработих и стратегията за растеж, работих в тясно сътрудничество с висшия мениджмънт на компанията. През 2020 г. се взе решение, че програмата има потенциал. Различното при нея е, че ние моделираме симулативно цялата енергийна система на кораба, а така се прилага и избор на компоненти с оптимални параметри и последваща система за нейния контрол. Тази бизнес линия е различна от традиционното предлагане на готови продукти от WinGD. Отделът, който аз управлявам, предлага решения, набор от решения, приложими за различни видове плавателни съдове, приложими при различни региони на плаване. Резултатите са много добри и се радваме на сериозен интерес от клиенти, в момента работим за установяване на тези решения с корабостроителниците.

Какви са основните предизвикателства, които вашият екип решава?
– С една дума – оптимизация. Търсим икономически осъществими решения за намаляване разхода на гориво на корабите, както и ограничаване на вредните и парникови емисии. Работата ни е насочена към оптимизиране спрямо системната интеграция или как да бъдат подобрени процесите при разработката на динамични системи за управление на енергийните комплекси. Подходящо контролираните хибридни енергийни системи и дигитални решения за динамична оптимизация се очертават като едни от най-рентабилните решения за морската индустрия по пътя й за достигане на екологичните цели. Тези разработки са в основата на нашата работа.

Кое е горивото на бъдещето за шипинга?
– Това е въпрос като загадката – кое се е появило първо – яйцето или кокошката. Машините на WinGD могат да горят всякакво гориво при различен цикъл на работа. Важен въпрос остава каква ще бъде инфраструктурата на пристанищата на бъдещето, как ще се бункерова. Основната неизвестност в прехода на морската индустрия остава – как и дали ще има капацитет за производство на алтернативни горива. Ежедневно говорим за употребата на нови – водород, амоняк, метанол. Предизвикателството ще бъде тяхното производство и условието то да бъде въглеродно-неутрално. Вярвам обаче, че доста дълго време морската индустрия ще се задвижва от двутактови мултигоривни машини.

Вие сте единствен българин в екипа, разработил най-мощния газов корабен пропулсивен комплекс в света – 2140-тонния 12X92DF, демонстрирал мощност от 63 840 kW при 80 оборота в минута, как оценявате този проект и какво беше вашето участие в него?
– Да, така е, но мога да кажа, че националността в днешни дни е само дума на хартия или се свежда до цвят на паспорта. Лично никога не съм усещал определен вид отношение защото съм българин. Хората се оценяват на база способности и инициативност. 12X92DF е уникална машина, работеща на два вида гориво, като газ се подава под ниско налягане. Ние бяхме първите в света, без конкуренция в този сегмент. Моят принос по проекта, който бе записан в Книгата на рекордите на Гинес, е в ръководството на разработката, както на хардуерно, така и на софтуерно ниво, на системата за контрол на двигателя.

Какво е вашето послание към бъдещите инженери, които се готвят в български висши морски училища?
– Човек трябва да бъде устремен, със страст да работи за постигане на целите, които е заложил в областта, в която се развива. Ако някой ме бе питал преди 10 години никога нямаше да предположа, че ще имам възможността да ръководя екип, имащ влияние за оформянето на бъдещето на корабоплаването. Посланието ми към младите инженери е да имат страст и осъзнато желание да работят в морската индустрия, която никога не e била толкова динамична, колкото днес. Ние сме в началото на енергийна и дигитална трансформация, която из основи ще промени корабоплаването.

Последни новини

БМФ инвестира 128 млн. долара за още четири нови „супер еко“ кораба

"Параходство Български морски флот" АД инвестира 128 млн. долара за строителство на още четири нови "супер еко" 32 000-тонни бълкера, съобщи "TradeWinds". Новите кораби ще бъдат построени в китайската корабостроителница
Прочетете

Варна върху карта на Конте ди Отомано Фредучи от 1538 година

Карта на източното Средиземноморие и Черно море, Лист 3. Конте ди Отомано Фредучи, 1538 г. (отсечка). Карта на източното Средиземноморие и Черно море, Лист 3. Конте ди Отомано Фредучи, 1538 г. Отсечка с Варна (barna). Конте ди
Прочетете

Кап. I ранг, проф. Калин Калинов: Шанс за малките университети е да сме адекватни на огромния…

(Продължение) - Имаме сериозен проблем и той е, че професиите, за които обучаваме студентите още не съществуват - сподели веднъж в тесен кръг моят началник, флот. адм., проф. Боян Медникаров. Знаем ли, какви професии ще има след пет
Прочетете

Продадоха Lloyd’s List

Частната инвестиционна компания Montagu обяви, че е придобила Lloyd's List Intelligence от компанията майка Informa. Бизнесът се състои от бюро за морски данни и анализи, правни справочни източници и услуги за информация,
Прочетете

Украйна отвори и пристанище Южни

Плаващият под флага на Либерия бълкер SACURA отплава днес от украинското пристанище Южни, съобщи Администрацията на морските пристанища (АМПУ). Корабът ще превози 60 хил. тона зърно за Италия. Общо 8 кораба са преминали до момента
Прочетете

Първи кораб влезе в украинско пристанище от началото на войната

Плаващият под флага на Барбадос кораб за генерални товари FULMAR S (IMO: 9370082) е първи плавателен съд, влязъл в украинско черноморско пристанище от 24 февруари, когато започна военната операция на Руската федерация в Украйна.
Прочетете

Ремонтират пропадналия кей на рибарско пристанище Варна

Снимката е илюстративна. 91 280 лева от общинския бюджет ще бъдат отпуснати за ремонта на Рибарско пристанище „Варна” в Аспарухово, решиха членовете на правната комисията към Варненския общински съвет, предаде БНР Варна. Кейовата
Прочетете

ВМС унищожиха противопехотна мина в залива на Царево, откриха стартови двигател на ракета край Шабла

Военнослужещи от Военноморските сили унищожиха противопехотна мина, открита в залива на град Царево. Сигналът за металния предмет, наподобяващ боеприпас, е подаден на 6 август. Специализираният екип от ВМС извърши обследване на
Прочетете

Два бълкера се сблъскаха край Истанбул

Два бълкера се сблъскаха край Инстанбул в късните часове в петък, съобщиха медии в Турция. Инцидентът е станал с кораби PHILIPP OLDENDORFF (IMO: 9540869) и SSI PROVIDENCE (IMO: 9883065). Плаващият под флага на Либерия PHILIPP
Прочетете

ТУ – Варна стартира магистърска програма за яхтената индустрия

Нова магистърска програма, насочена към яхтената индустрия ще започне скоро в Техническия университет във Варна. Вече е подписан договор за сътрудничество между висшето учебно заведение и българското представителство на компанията
Прочетете

Последни новини

Кап. I ранг, проф. Калин Калинов: Шанс за малките университети е да сме адекватни на огромния комплекс предизвикателства

(Продължение) - Имаме сериозен проблем и той е, че професиите, за които обучаваме студентите още не съществуват - сподели веднъж в тесен кръг моят началник, флот. адм.,

Продадоха Lloyd’s List

Частната инвестиционна компания Montagu обяви, че е придобила Lloyd's List Intelligence от компанията майка Informa. Бизнесът се състои от бюро за морски данни и анализи,

ВМС унищожиха противопехотна мина в залива на Царево, откриха стартови двигател на ракета край Шабла

Военнослужещи от Военноморските сили унищожиха противопехотна мина, открита в залива на град Царево. Сигналът за металния предмет, наподобяващ боеприпас, е подаден на 6

Най-четени през месеца

Имейл абонамент
Имейл абонамент
Получавайте новините на Maritime.bg директно и във Вашата електронна поща!
Винаги може да спрете Вашия имейл абонамент