Роден в Бургас и от малък закърмен с любов към морето. Така представя себе си ексклузивно пред Maritime.bg Стефан Горанов, мениджър на дигиталното и хибридно портфолио на основаната през 1893 г. Winterthur Gas & Diesel – компанията, която създаде най-мощния в света корабен силов комплекс, работещ на втечнен газ, подаван на ниско налягане, записан в Книгата за рекорди на Гинес. Горанов е завършил Професионалната гимназия по механоелектротехника и електроника в родния си Бургас, а след това и Технически университет – Варна със специалност “Електрообзавеждане на кораба”. Любовта към морето у него идва по семейна линия – баща му дълги години работил в “Океански риболов”, разказва той.
Кариерата на Стефан започва с позиция на борда на VLCC на Euronav, а от 2006 година преминава в състава на Holland America Line, където става главен електроинженер на борда на пътнически кораб. През 2009 г. Горанов получава позиция в швейцарското подразделение на финландския гигант Wartsila, където участва в разработката и подобрението на няколко продукта, включително първите системи за контрол на корабни силови уредби.
Няколко години по-късно експертизата му е призната и той поема ръководството на отдела по системен дизайн, автоматизация и контрол на финландската корпорация в Швейцария. Под негово ръководство, многочленният глобален екип довежда до пазарно приложение следващата генерация на системата за контрол на корабни енергийни комплекси на компанията.
Горанов има бизнес магистратура от Федералния институт по технологии в Цюрих, както и проведени различни финансови курсове за морската индустрия.
Г-н Горанов, какъв беше пътят до тази висока позиция в WinGD?
– През 2018 г. започнах като програмен мениджър с фокус към енергийната ефективност. Около година и половина бях зает с разработка на програмата за подобряване ефективността на плавателните съдове, започнахме различни проучвания за хибридизация и дигитализация. Разработих и стратегията за растеж, работих в тясно сътрудничество с висшия мениджмънт на компанията. През 2020 г. се взе решение, че програмата има потенциал. Различното при нея е, че ние моделираме симулативно цялата енергийна система на кораба, а така се прилага и избор на компоненти с оптимални параметри и последваща система за нейния контрол. Тази бизнес линия е различна от традиционното предлагане на готови продукти от WinGD. Отделът, който аз управлявам, предлага решения, набор от решения, приложими за различни видове плавателни съдове, приложими при различни региони на плаване. Резултатите са много добри и се радваме на сериозен интерес от клиенти, в момента работим за установяване на тези решения с корабостроителниците.
Какви са основните предизвикателства, които вашият екип решава?
– С една дума – оптимизация. Търсим икономически осъществими решения за намаляване разхода на гориво на корабите, както и ограничаване на вредните и парникови емисии. Работата ни е насочена към оптимизиране спрямо системната интеграция или как да бъдат подобрени процесите при разработката на динамични системи за управление на енергийните комплекси. Подходящо контролираните хибридни енергийни системи и дигитални решения за динамична оптимизация се очертават като едни от най-рентабилните решения за морската индустрия по пътя й за достигане на екологичните цели. Тези разработки са в основата на нашата работа.
Кое е горивото на бъдещето за шипинга?
– Това е въпрос като загадката – кое се е появило първо – яйцето или кокошката. Машините на WinGD могат да горят всякакво гориво при различен цикъл на работа. Важен въпрос остава каква ще бъде инфраструктурата на пристанищата на бъдещето, как ще се бункерова. Основната неизвестност в прехода на морската индустрия остава – как и дали ще има капацитет за производство на алтернативни горива. Ежедневно говорим за употребата на нови – водород, амоняк, метанол. Предизвикателството ще бъде тяхното производство и условието то да бъде въглеродно-неутрално. Вярвам обаче, че доста дълго време морската индустрия ще се задвижва от двутактови мултигоривни машини.
Вие сте единствен българин в екипа, разработил най-мощния газов корабен пропулсивен комплекс в света – 2140-тонния 12X92DF, демонстрирал мощност от 63 840 kW при 80 оборота в минута, как оценявате този проект и какво беше вашето участие в него?
– Да, така е, но мога да кажа, че националността в днешни дни е само дума на хартия или се свежда до цвят на паспорта. Лично никога не съм усещал определен вид отношение защото съм българин. Хората се оценяват на база способности и инициативност. 12X92DF е уникална машина, работеща на два вида гориво, като газ се подава под ниско налягане. Ние бяхме първите в света, без конкуренция в този сегмент. Моят принос по проекта, който бе записан в Книгата на рекордите на Гинес, е в ръководството на разработката, както на хардуерно, така и на софтуерно ниво, на системата за контрол на двигателя.
Какво е вашето послание към бъдещите инженери, които се готвят в български висши морски училища?
– Човек трябва да бъде устремен, със страст да работи за постигане на целите, които е заложил в областта, в която се развива. Ако някой ме бе питал преди 10 години никога нямаше да предположа, че ще имам възможността да ръководя екип, имащ влияние за оформянето на бъдещето на корабоплаването. Посланието ми към младите инженери е да имат страст и осъзнато желание да работят в морската индустрия, която никога не e била толкова динамична, колкото днес. Ние сме в началото на енергийна и дигитална трансформация, която из основи ще промени корабоплаването.