ГЕРБ нанесе решителен удар върху морската индустрия, вместо пристанище има скара-бира, твърди Борислав Гуцанов

Няколко нови заведения изникнаха на Морска гара – Варна преди началото на настоящия туристически сезон. Снимка: PS Drones | Maritime.bg

Пристанище Варна – Изток очевидно отива в историята, изместено от никнещи едно след друго заведения, пише Петел, цитирайки депутата от „БСП за България“ Борислав Гуцанов. Като варненец и човек дълбоко свързан с морето не мога да се примиря, че морската индустрия, която години наред определяше стопанския облик на града ни и беше основен поминък за хиляди хора, в момента има незначителен дял от икономиката на страната, отбелязва той.

Според него морската индустрия е поела два огромни удара – първи по времето на т.нар. „демократични правителства, а втори при „управлението на ГЕРБ, което замрази всички големи проекти, които можеха да върнат Варна и страната на картата на световните транспортни коридори“, подчертава още народният представител в социалната мрежа „Фейсбук“.

Цялата публикация на Борислав Гуцанов:


Като варненец и човек дълбоко свързан с морето не мога да се примиря, че морската индустрия, която години наред определяше стопанския облик на града ни и беше основен поминък за хиляди хора, в момента има незначителен дял от икономиката на страната.

Първите удари морският бизнес понесе по времето на т.нар. демократични правителства. По време на управлението на Иван Костов бе обявен фалитът на най-големият корабостроителен завод в тази част на Европа – Варненска корабостроителница и над 5000 пряко заети още много, заети в съпътстващите дейности останаха без работа. В помощ на демократите явно се бе включил същият Джордж Сорос чрез Отворено общество, който сега прозира зад проекта, наречен „Демократична България“.

Вторият решителен удар върху морската индустрия нанесе управлението на ГЕРБ, което замрази всички големи проекти, които можеха да върнат Варна и страната на картата на световните транспортни коридори. Проектът за преместване на товарните дейности на новия интермодален терминал под „Максуда“ и новият европейски облик на Морска гара с яхтен и пасажерски терминал, Аквариум, многофункционална зала и др. атракциони, чието начало бе сложено с меморандума между Община Варна и Министерски съвет в лицето на Министерството на регионалното развитие и благоустройството и Министерството на транспорта през 2008 г. вече щеше да бъде факт и да носи приходи на хазната и на варненци.

Аз смятам, че не всичко за Варна е загубено и затова отправих питане към служебния министър на транспорта, информационните технологии и съобщенията в няколко точки:

1. Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията да даде информация съществува ли в дългосрочните планове на ведомството намерение за реализиране на проекта за преместване на товарните дейности от пристанище Варна – изток и изграждането на нов интермодален терминал във Варненското езеро (под кв. „Максуда“).
2. Каква е съдбата на проекта, изготвен по поръчка на МТИТС и Консорциум „Енергопроект – Роял Хасконинг“ ДЗЗД и фигурира ли в плановете на МТИТС изпълнение на проектите, свързани с Варна, които са заложени в Стратегията за развитие на транспортната система на Република България на МТИТС и Общия генерален план на транспорта, които ще изтрият налагания от сегашното състояние на крайморската територия образ на „скара-бира“ – дестинация и ще привлекат големи и дългосрочни инвестиции в интерес на общината и държавата?
3. Има ли намерение МТИТС да обяви международен конкурс за концептуално изграждане на тази територия в синхрон с първоначалните намерения при старта на проекта за усвояването й извън товарните дейности и ако – „да“, в какви срокове?
4. В състояние ли е МТИТС да приключи всички процедури по преобразяването на тази територия, вкл. с нов пасажерски терминал и яхтено пристанище към момента на изтичане на действащите в момента 10-годишни договори (ако те не бъдат прекратени, преди изтичане на срока) и незабавно да започне реализация на същинския проект?

Като народен представител от Варна и човек, пряко ангажиран от години с този проект, ще настоявам МТИТС да направи проверка на сключените договори от ДП „Пристанищна инфраструктура“ с частни фирми и да даде отговор кои от тях изтичат, могат да бъдат канцелирани или коригирани. Да бъдат разгледани и обсъдени и всички възможности в настоящия момент за финансиране и рестарт на проекта по най-бързия начин в неговите първоначални концепция и параметри.

Считам, че страната ни се нуждае не само от решаването на оперативни проблеми, но и от залагането на мащабни проекти с дългосрочна перспектива и осигуряване на бъдещи приходи.


Какво се случва в пристанищата и управляващото инфраструктурата им предприятие, всичко по темата до момента:

Последни новини

Bering Yachts започва строителство на яхти в Бургас

Нов сериозен инвеститор откри база и започва работа в Бургас още тази година. Това е компанията Bering Yachts. Днес нейни мениджъри представиха свое произведение в Пристанище Бургас, включвайки се в отбелязването на неговия
Прочетете

Диян Димов: Успешно защитаваме това, което преди 119 години е дало началото на развитието на…

Приятели и гости на „Пристанище Бургас” отпразнуваха годишнината от откриването му за търговско корабоплаване. Група „Вълнолом” към пенсионерския клуб на пристанището отправи музикален поздрав към присъстващите. Изпълнителният
Прочетете

Гърци на пазар за руски кораби, Турция се възползва от забраната за руски кораби в ЕС

Войната в Украйна продължава 84-и ден. Тя засегна пряко корабоплаването и морската индустрия в Черно море, според "Алианц". Доведе до блокиране на 20 милиона тона зърнени товари в Украйна, според Европейската комисия. Стана
Прочетете

119 години Пристанище Бургас

Снимка: ДППИ На 18 май Пристанище Бургас отбелязва 119 години от откриването си. Указ на Княз Фердинанд І от 20 декември 1894 г. и няколкогодишно строителство превръщат някогашните дървени скели на бургаския бряг в  първото съвременно
Прочетете

Ръст на товарооборота в Пристанище Варна, което отбелязва 116-а годишнина

Снимка: Пристанище Варна Пристанище Варна е открито на 18 май 1906 г. Тази дата бележи навлизането на град Варна на световните пристанищни карти. Изграждането на Пристанище Варна продължава повече от 10 години. Откриването е с
Прочетете

Русия връща в строя в Черно море още една подводница

Дизел-електрическата подводница "АЛРОСА" от състава на руския Черноморски флот преминава ходови изпитания след края на ремонт и модернизация. Дейностите по модернизация на подводницата по проект 877 започнаха през 2014 година.
Прочетете

Румъния осигури още 25 милиона евро от ЕС за Пристанище Браила

Още 25 милиона евро ще бъдат инвестирани за подобряване на инфраструктурата на румънското пристанище Браила на р. Дунав, съобщи министърът на транспорта на страната Сорин Гриндеану, предаде "Румъния инсайдър". Става дума за поредни
Прочетете

Отдават на чартър ферибот „Героите на Севастопол“

"Български морски квалификационен център" ЕАД обяви търг за отдаване под наем чрез договор за беърбоут чартър на моторен ферибот "ГЕРОИТЕ НА СЕВАСТОПОЛ" (IMO: 7529976), установи справка на Maritime.bg. Държавното дружество предлага
Прочетете

Турция придоби четвърти сондажен кораб

Турция е придобила четвърти сондажен кораб. "Четвъртият турски сондажен кораб ще пристигне на бреговете на страната на 19 май", съобщи в понеделник министърът на енергетиката и природните ресурси на страната Фатих Донмез, цитиран от
Прочетете

Земеделският министър очаква да се „разработи механизъм“ за износ на украинско зърно…

Трудно бих могъл да прогнозирам цената на пшеницата към днешна дата. Не се ли успокои обаче обстановката в Украйна, не виждам изход от тази ситуация. Така или иначе 40% от това зърно от Европа идва от Украйна. Това каза земеделският
Прочетете

Последни новини

Диян Димов: Успешно защитаваме това, което преди 119 години е дало началото на развитието на бургаското пристанището

Приятели и гости на „Пристанище Бургас” отпразнуваха годишнината от откриването му за търговско корабоплаване. Група „Вълнолом” към пенсионерския клуб на пристанището отправи

Гърци на пазар за руски кораби, Турция се възползва от забраната за руски кораби в ЕС

Войната в Украйна продължава 84-и ден. Тя засегна пряко корабоплаването и морската индустрия в Черно море, според "Алианц". Доведе до блокиране на 20 милиона тона зърнени

Най-четени през месеца

Имейл абонамент
Имейл абонамент
Получавайте новините на Maritime.bg директно и във Вашата електронна поща!
Винаги може да спрете Вашия имейл абонамент