За преместването на Морска администрация – краткият отговор е „не“

Краткият отговор е „Не“. Това пише служебният транспортен министър Георги Тодоров в отговор на въпрос от народния представител Стела Николова (Демократична България) за преместването на Изпълнителна агенция „Морска администрация“ във Варна, видя Maritime.bg.

Към момента седалището на морската агенция е в София или на повече от 400 километра от действителните проблеми на морския бизнес и заетите в сектора.

„Предложение за преместване на агенцията и изменение на разпоредбата на Кодекса на търговското корабоплаване, регламентираща седалището й, не е внасяно от страна на изпълнителния директор на Изпълнителна агенция „Морска администрация“, пише в отговора на Георги Тодоров, който преди поемането на служебния пост в транспортното министерство бе председател на борда на ДП „Пристанищна инфраструктура“, което разходи над 400 милиона лева без никакви обществени поръчки за удълбочаване каналите на пристанище Варна.

Maritime.bg припомня, че преди близо 10 години се появи идея за децентрализиране на „Морска администрация“ и Изпълнителната агенция по рибарство и аквакултури (ИАРА). Идеята тогава бе ИАМА да бъде изместена във Варна, а ИАРА в Бургас.

Агенцията по рибарство в крайна сметка бе преместена в южния морски град. Риболовният бранш от години отчита положителните резултати от това.

Почти десетилетие морският бизнес настоява ИАМА да се върне във Варна, където изглежда логично да бъде разположена централата й, а както беше в първичната идея – в столицата да останат единствено звената, отговарящи за европейските програми и международните отношения. Нищо от това не се случи, а видно от анкета в сайта на Българска морска камара – близо 90% от бизнеса смята, че мястото на ИАМА е именно във Варна.

Също през 2012 г. общински съветници във Варна настояваха да се премести незабавно и ДП „Пристанищна инфраструктура“.

В крайна сметка „морските хора и бизнес“ от София надделяха. Стигна се до готовност за протести от работещите в софийската централа, които твърдяха, че били твърде тесни специалисти и преместването на агенцията ще ги остави без работа в столицата. Това накара тогавашното правителство на ГЕРБ да се откаже от идеята, но все пак да реализира децентрализирането на ИАРА.

През последните няколко години ИА „Морска администрация“ стана причина за грандиозен международен скандал, който нанесе непоправимо репутационно петно върху страната. Става дума за потресаващия случай, при който бе отнет контрола над чужд танкер в наши води. Служебното министерство на Георги Тодоров заяви неотдавна, че нямало виновни от агенцията, но по-късно съд осъди ИАМА за издадени актове, свързани със случая. Либийските собственици на кораба заявиха неотдавна пред Maritime.bg, че планират завеждане на многомилионен иск – поне за 100 млн. долара, срещу страната.

Всичко това бе удобно пропуснато от служебния министър Тодоров, който продължи политиката на предходния си колега от ГЕРБ, затваряйки очи за случващото се в софийската централа на Морска администрация.

Последни новини

Последни новини

Най-четени през месеца

Имейл абонамент
Имейл абонамент
Получавайте новините на Maritime.bg директно и във Вашата електронна поща!
Винаги може да спрете Вашия имейл абонамент