В Русия разработват „комета“ за 300 пасажери

Корабите на подводни криле са популярни в СССР, сега технологията се завръща.

„Ракета“ е първият прототип на тези съветски кораби на подводни криле. Първото му плаване започва на 25 август 1957 г. от Горки (днешния Нижни Новгород, 400 км североизточно от Москва) до Казан (720 км източно от Москва) надолу по река Волга. „Ракета“ покрива разстоянието от 420 км за 7 часа – достига скорост до 60 км/ч. Това е и основното им предимство – високата скорост, пише RBTH. Крилете могат да се конструират по различни начини: например, тези на „Ракета“ са частично потопени и V-образни. На първото си пътуване 27-метровият кораб транспортира 30 пътници, въпреки че капцитетът му е за 64. И „Ракета“ е истински успех: произведени са общо 300 броя от серията.


„Ракета“ на канал „Москва“, 1967 г.Николай Ситников/ТАСС

Новите съветски модели плавателни съдове от този тип се появяват благодарение на екип инженери, начело с конструктора и иноватор Ростислав Алексеев. Скоро след триумфа на „Ракета“, създават и „Метеор“. Той е по-голям от „Ракета“, има по-висока максимална скорост от 77 км/ч и може да транспортира до 123 души. „Метеор“ е най-разпространеният съветски кораб с подводни криле – произведени са общо 400 единици. Корабът се изнася и в Германия, Египет, Гърция и други страни. Някои „Метеори“ все още се използват в Сибир, в Далечния изток и Санкт Петербург, където превозват туристи до Петерхоф (23 км югозападно от Санкт Петербург) и Кронщат (30 км северозападно от Санкт Петербург).

„Метеор – 26“, 1968 г.В. Бородин/Sputnik

Някои съветски кораби на подводни криле са конструирани да плават в солена вода. Такъв е „Стрела“. През 1961 г. се строят два кораба от тази модификация за Черно море. „Стрела“ има две V-образни частично потопени крила – специална конструкция за морето. Тя позволява на тези плавателни съдове да развиват до 70 км/ч дори в бурно море (с вълни до 2 метра). „Стрела“ може да превозва до 90 пътници.

„Мир“ („Стрела-1“ )Централен военноморски музей „Петър Велики“ на министерството на отбраната на Руската федерация

Малкият катер „Волга“ е универсален: той може да се използва и в плитки морски води, и по реки, и по езера. „Волга“ е създаден в ранните 60-те. Със своята дължина от само 8,5 м, той е твърде малък и може да превозва до 6 души. Има и сваляща се тента вместо покрив. „Волга“ има Т-образни частнично потопени криле и максимална скорост от 60 км/час. По-късно е модифициран с V-образни криле, които му дават възможност да издържа и на по-голямо вълнение.

Аджарска АССР. 11 септември 1972 г. Катер на подводни криле Аджарска АССР. 11 септември 1972 г. Катер на подводни криле „Волга“ на Батумски корабостроителен завод по време на изпитания | Н. Анастасиев/ТАСС

Ростислав Алексеев иска корабите му да бъдат все по-бързи. Дизеловите двигатели са с ограничена скорост, така че той решава да ги оборудва с газотурбинни двигатели от самолет. Този тип двигател е по-лек и дава повече мощност от дизеловия. Един от резултатите от този експеримент е речният кораб „Бурeвестник“. Той има и два водометни движителя вместо гребен винт. Промените в конструкцията дават възможност на плавателния съд да развива скорост от 95 км/час. „Буревестник“ е дълъг 43 м и може да превозва 150 пътници.

СССР. 28 май 1968 г. Пътнически речен кораб на подводни криле СССР. 28 май 1968 г. Пътнически речен кораб на подводни криле „Буревестник“ на река Волга | Владимир Войтенко/ТАСС

„Тайфун“ е необикновен кораб. Той е създаден в Санкт Петербург, като част от военен експеримент. „Тайфун“е завършен през 1969 г. и през 1970-те се използва и в реки, и в солени води. Има иновативни Т-образни напълно потопени автоматично управляеми криле. „Тайфун“ може да достига до 83 км/ч и да издържа в бурно море. Има максимален капацитет от 98 пасажери и е дълъг 31 метра. Оказва се ефективен, но не влиза в серийно производство, защото конструкторите му не го смятат за задоволителен: създаден е за експерименти при разработването на военния кораб на подводни криле „Ураган“.

СССР. Ленинград. 24 ноември 1969 г. Моментът на пускане на вода на СССР. Ленинград. 24 ноември 1969 г. Моментът на пускане на вода на „Тайфун“, който може да се движи със скорост около 76 км/час. Салонът на кораба е предвиден за 100 пътници и е оборудван с климатиИван Баранов/ТАСС

Има няколко типа военни кораби на подводни криле, като крайбрежни патрулни моторни лодки и ракетните кораби с кодово име 1240 „Ураган“. Той е построен между 1927 и 1976 г. и е на служба в Крим между 1979 и 1990 година. Дълъг е 56,6 м и има водоизместване 342 т (докато „Метеор“ – 36,6 тона). Крилете на „Ураган“ са автоматично управляеми и напълно потопени. В режим на глисаж, „Ураган“ може да плава в открито море с високи вълни. В нормални условия е да достигал максимална скорост от 111 км/час. Екипажът му се състои от 34 души и е въоръжен с противокорабни крилати ракети и зенитен ракетен комплекс. За съжаление е построен само един подобен съд, тъй като се оказва, че е много трудоемък и скъп проект.

След разпаденето на СССР конструирането на този тип кораби спира, но наскоро разработването им бе отново възстановено. През 2013 г. в Рибинск (260 км североизточно от Москва) започва създаването на модерен руски кораб на подводни криле „Комета 120М“.  Когато през 2017 г. е завършен, той е изпратен в Крим. „Комета-120М“ е конструирана за морски круизи, на които да развива скорост от до 65 км/час. Има автоматично управляеми подводни криле. Корабът е дълъг 35,2 м и има максимален капацитет от 120 пътници.Проект 23160 СПК

Проект 23160 СПК „Комета 120M | Централно конструкторско бюро за СПК „Р.Е. Алексеев“

През 2017 г. е построена и модификацията „Валдай 45Р“. Този кораб е проектиран за пълноводни реки. Може да бъде от голяма помощ в северните райони, където няма пътища. Няколко кораба от серията вече се използват на реките Об, Иртиш и Волга.

„Валдай“ в Нижни НовгородBestalex/Wikimedia Commons

Развива се и още един подобен проект – „Циклон 250М“, който все още е в етап на проектиране. Има газотурбинен двигател и необикновена система от малки криле. Дизайнът позволява на „Циклон 250М“ да достига скорост от 101 км/час. Корабът е дълъг 46 м и има максимален капацитет от 300 пътници – повече от всеки руски или съветски кораб на подводни криле.

„Циклон 250 М“Централно конструкторско бюро за СПК „Р.Е. Алексеев“

Източник RBTH

Последни новини

Последни новини

Най-четени през месеца

Имейл абонамент
Имейл абонамент
Получавайте новините на Maritime.bg директно и във Вашата електронна поща!
Винаги може да спрете Вашия имейл абонамент