
Христо Алексиев е новият служебен министър на транспорта, информационните технологии и съобщенията. Той поема поста от Георги Тодоров, който бе назначен във второто служебно правителство на президента Румен Радев.
Управлението на Тодоров ще бъде запомнено със започнати рокади в ДП “Пристанищна инфраструктура”. Той освободи генералния директор на предприятието Ангел Забуртов.
Бившият служебен министър освободи и Димитър Атанасов като член в борда на “Пристанище Варна” ЕАД.
За места в ръководствата бяха обявени конкурси, които не излъчиха нито нов генерален директор на ДППИ, нито членове в борда на предприятието и държавния пристанищен оператор във Варна.
Министър Георги Тодоров бе силно критикуван за инхаус поръчката, по която се осъществява удълбочаването на каналите във варненския пристанищен комплекс. Той се яви на две изслушвания пред народните представители за разходването на над 400 млн. лева по проекта, но не успя убедително да защити “най-голямата инвестиция в пристанищата от 50 години насам”. Въпреки че е бивш председател на борда на ДП “Пристанищна инфраструктура”, Тодоров изтъкна на няколко пъти, че не разполага с пълната информация за процеса.
Предприятието получи средствата от третото правителство на Бойко Борисов, а без обществени поръчки превъзложи работата на другата фирма под шапката на МТИТС – “Транспортно строителство и възстановяване” ЕАД. Последната, отново без процедури по Закона за обществените поръчки, прехвърли работата на трети частни подизпълнители.
В последния си ден на “Дякон Игнатий” 9, бившият служебен министър Георги Тодоров предостави цялата междуведомствена кореспонденция по инициативата за обявяване на моряците за ключови работници, изискана от Maritime.bg по Закона за достъп до обществена информация. От нея става ясно, че Тодоров все пак е спазил обещанието си, дадено в Международния ден на моряка, стартирайки процеса. Той обаче остава неизпълнен, тъй като страната ни все още не е включена в списъка с държави, признали морските специалисти за ключови работници по време на пандемията.
Георги Тодоров бе подложен и на “обстрел” от депутатски въпроси за развитието на свободните зони за достъп в държавните пристанища. Припомняме, че депутати разкриха, че десетките появили се кръчми в тях се ползват от наеми на занижени цени с дълъг срок и договори, в които няма клаузи за актуализация при инфлационните процеси. Появиха се и доказателства, че част от заведенията са изградени в асболютно притиворечие с нормативните изисквания и не представляват преместваеми обекти. Министър Тодоров не успя да даде и конкретни отговори как и кой е допуснал това.
Той не даде отговор и на въпроса за развитието на Интермодалния терминал Варна, известен като “пристанището под Максуда”, за чието проектиране държавата плати близо 9 милиона лева. Реализацията на този проект щеше да осигури освобождаване на територията на Пристанищен терминал Варна – Изток, преместване на мощностите и такова отваряне на града към морето, което не противопоставя морския бизнес и компаниите, реализиращи рекреационни обекти край Морска гара.
Служебният транспортен министър Георги Тодоров не успя да предостави и концесионните анализи за държавните пристанища, изискани от Maritime.bg по Закона за достъп до обществена информация. По този проект бяха дадени близо половин милион лева, но макар вече да са изработени – тяхното съдържание остава забулено под плътна информационна преграда.
Не стигна времето на министър Тодоров, за да осигури достъп на Maritime.bg и до споразумението между ДП “Пристанищна инфраструктура” и ТЕЦ – Варна, по което става възможна експлоатацията на пристанищен терминал “Езерово”.
Какво още се случи в мандата на вече бившия служебен министър, четете в ретроспекцията по-долу.
Кой е новият служебен министър Христо Алексиев?

Христо Алексиев e икономист и признат експерт в транспортния сектор. Магистър по икономика от УНСС и бакалавър по политология от Пловдивския университет „Паисий Хилендарски“.
Притежава редица допълнителни квалификации и сертификати от Импириъл Колидж Лондон, Бизнес училището на Оксфордския университет и други международни образователни институции.
Между позициите, които Христо Алексиев е заемал, са експерт към кабинета на министъра на транспорта, икономически експерт и консултант по проекта за изграждане на Интермодален контейнерен терминал в Пловдив, член на Съвета на директорите на Зона за обществен достъп в Пристанище Бургас АД; член на Управляващия комитет на Европейски приоритетен проект 22 в Брюксел, член на Управителния съвет на международната организация Европейски товарен железопътен коридор 7 в Будапеща, председател на Съвета на директорите на Пристанище Бургас ЕАД и председател на Управителния съвет и заместник генерален директор на Националната компания „Железопътна инфраструктура“.
Христо Алексиев е ръководил успешната реализация на едни от най-големите инфраструктурни проекти в транспортния сектор. В това число и на един от малкото проекти в държавата, реализирани по уникален модел, включващ едновременно европейско съфинансиране и механизмите на публично-частно партньорство, а именно Интермодален терминал Пловдив.
Бил е министър на транспорта, информационните технологии и съобщенията в служебното правителство на Огнян Герджиков. Като такъв той прекрати първата процедура за концесиониране на летище София поради факта, че тя бе икономически неизгодна за Държавата.
Владее отлично английски език.
На 40 години.