В края на май (не) изпратих писмо – защо моряците още не са ключови работници в България

В края на месец май изпратих писмо до Генералния секретар на Международната морска организация (IMO) за присъединяването на страната ни към общата резолюция. Това заяви вече бившият служебен транспортен министър Георги Тодоров в Бургас на Международния ден на моряка (25 юни) по повод присъединяването на България към страните, обявили моряците за ключови работници.

Снимка: Ал. Тодоров | Maritime.bg

Инициативата за гарантиран специфичен статут на морските специалисти като транспортни работници, отговорни за поддръжката в движение на над 80% от веригите за доставки, е на Международната морска организация (IMO) и ООН. Тя има за цел да осигури възможност на моряците да се придвижват свободно по време на коронавирус пандемията. Предвижда и настоява за гарантиран и приоритетен достъп до ваксинация на желаещите моряци. Морската индустрия и в частност моряците бяха най-тежко засегнатите транспортни работници от COVID-19 пандемията. Към днешна дата над 100 000 са тези от тях, които не могат да бъдат сменени в корабни екипажи и остават на борда на кораби над договорените с техните работодатели срокове. Поне още толкова са моряците, които остават без работа. Това създаде серия от опасности както за благополучието на морските специалисти, така и за безопасността на корабоплаването.

През миналата година от България стартира и първата инициатива, която изпревари дори програмата за „ключови работници“ на IMO, с призив за незабавни и спешни глобални мерки за допускане придвижването на морските лица. Петицията „Seafarers Matter“, стартирана от българския морски посланик кап. Андриян Евтимов, бе подкрепена от десетки хиляди моряци и граждани на повече от 10 държави, както и от най-голямата организация на транспортните работници в света ITF и редица други международни организации.

Прекият ефект от „Seafarers Matter“ бе отпадането на задължителното карантиниране на български моряци, които се завръщат в страната. За този процес съдействие оказа тогавашният транспортен министър Росен Желязков.

Година след това, в разгара на следващите вълни на пандемията и след като България се появи на международната карта с изключителна инициативност в интерес на моряците и морската индустрия, стана ясно, че официалните власти в страната предприемат стъпки – месеци след настояването на IMO, ООН, българския морски посланик и десетки международни организации.

В края на месец май изпратих писмо

Скрийншот от сайта на българското транспортно министерство

В края на месец май изпратих писмо до Генералния секретар на Международната морска организация (IMO) за присъединяването на страната ни към общата резолюция. Направих и предложение към своя колега, министъра на здравеопазването, за изготвянето на специален протокол за действие по отношение моряците, които заминават или се прибират от рейс, както и на членовете на екипажите на корабите, посещаващи български пристанища. Това заяви в Международния ден на моряка бившият служебен министър Георги Тодоров, цитиран от пресслужбата на министерството.

Заявлението е преведено на английски език и също достъпно в сайта на институцията.

В последния ден на поста, Георги Тодоров предостави пълната междуведомствена кореспонденция за обявяване на моряците за ключови работници, която бе изискана от Maritime.bg по Закона за достъп до обществена информация.

В нея липсва изходящо писмо до генералния секретар на Международната морска организация, както убедено е заявил ексминистърът на транспорта на моряшкия празник.

От документите става ясно, че в началото на януари т.г. Морска администрация е докладвала на тогавашния транспортен министър, че секторът е глобално и тежко засегнат от пандемията. Със своя доклад шефът на администрацията кап. Живко Петров настоява да се „разгледат възможностите за приоритетно ваксиниране срещу COVID-19 на морски пилоти, служители, извършващи проверки на кораби по линия на държавния пристанищен и екологичен контрол, членове на екипажи на влекачи, членове на екипажи на фериботите „Варна“ и „Дружба“.

На по-късен етап да се обмисли и възможността за ваксиниране на пристанищните работници, както и морските лица, работещи на кораби под български и чуждестранен флаг“, е предложил той, създавайки прецедент и разделение между отделните групи заети в сектора.

От предоставените документи става ясно, че в крайна сметка бившият транспортен министър Тодоров на няколко пъти е представил на колегата си от служебния кабинет – здравния министър Стойчо Кацаров, данни за настояването на IMO, включително за определяне на специален протокол за морските транспортни работници.

От здравното министерство са отговорили, че в страната са създадени необходимите условия за ваксиниране на всички желаещи, което включва и моряците.

В края на юли заместник-министърът на здравеопазването д-р Александър Златанов пък пише в писмо, че за министерството е

„неналожително да се изготвя самостоятелна заповед само за българските морски лица, с която те да бъдат обявени за ключови работници“.

Този отговор е посрещнат с поредно писмо до здравното министерство за конкретен протокол за моряците.

Защо България все още не е в списъка на IMO за държави, признаващи моряците за ключови работници?

Отговорите са няколко:

  • Първична мудност на администрацията за транслиране на инициативата към министерството.
  • Неубедителност от страна на транспортното министерство в опитите му да предизвика конкретни действия от страна на Министерството на здравеопазването.
  • Абсолютно неразбиране на проблемите на заетите в сектора от страна на Министерството на здравеопазването.

Без отговор остава въпросът защо Георги Тодоров е цитиран да казва неистина за изпратено писмо до IMO.

Такива документи липсват в предоставените на Maritime.bg по Закона за достъп до обществена информация.

Липсата на подобно писмо до IMO, с което България да обяви моряците за ключови работници, бе потвърдена в телефонен разговор и с писмен отговор до Maritime.bg от Наташа Браун, началник на Обществените информационни услуги към Отдел „Правни въпроси и външни отношения“ на Международната морска организация.

„Към днешна дата в централата на Международната морска организация не е получено писмо до генералния секретар за обявяване на моряците за ключови работници от България“, гласи отговорът на организацията.

Последни новини

Последни новини

Катерите за брегова отбрана на Русия ще бъдат оборудвани с дистанционно управляем боен модул

През 2022 г. Русия ще започне серийно производство на корабен дистанционно контролиран боен модул "Нарвал", твърдят руски медии. "Бойният модул вече е преминал бойни

Стефан Янев: Нашата задача е да търсим възможности за развиване на способностите ни за търсене и спасяване

default „Успешно приключи вчера операцията по обезопасяване и спасяване на заседналия кораб VERA SU до брега на защитената местност Яйлата. Благодаря на всички, участвали в

Най-четени през месеца

Имейл абонамент
Имейл абонамент
Получавайте новините на Maritime.bg директно и във Вашата електронна поща!
Винаги може да спрете Вашия имейл абонамент