В края на май (не) изпратих писмо – защо моряците още не са ключови работници в България

В края на месец май изпратих писмо до Генералния секретар на Международната морска организация (IMO) за присъединяването на страната ни към общата резолюция. Това заяви вече бившият служебен транспортен министър Георги Тодоров в Бургас на Международния ден на моряка (25 юни) по повод присъединяването на България към страните, обявили моряците за ключови работници.

Снимка: Ал. Тодоров | Maritime.bg

Инициативата за гарантиран специфичен статут на морските специалисти като транспортни работници, отговорни за поддръжката в движение на над 80% от веригите за доставки, е на Международната морска организация (IMO) и ООН. Тя има за цел да осигури възможност на моряците да се придвижват свободно по време на коронавирус пандемията. Предвижда и настоява за гарантиран и приоритетен достъп до ваксинация на желаещите моряци. Морската индустрия и в частност моряците бяха най-тежко засегнатите транспортни работници от COVID-19 пандемията. Към днешна дата над 100 000 са тези от тях, които не могат да бъдат сменени в корабни екипажи и остават на борда на кораби над договорените с техните работодатели срокове. Поне още толкова са моряците, които остават без работа. Това създаде серия от опасности както за благополучието на морските специалисти, така и за безопасността на корабоплаването.

През миналата година от България стартира и първата инициатива, която изпревари дори програмата за „ключови работници“ на IMO, с призив за незабавни и спешни глобални мерки за допускане придвижването на морските лица. Петицията „Seafarers Matter“, стартирана от българския морски посланик кап. Андриян Евтимов, бе подкрепена от десетки хиляди моряци и граждани на повече от 10 държави, както и от най-голямата организация на транспортните работници в света ITF и редица други международни организации.

Прекият ефект от „Seafarers Matter“ бе отпадането на задължителното карантиниране на български моряци, които се завръщат в страната. За този процес съдействие оказа тогавашният транспортен министър Росен Желязков.

Година след това, в разгара на следващите вълни на пандемията и след като България се появи на международната карта с изключителна инициативност в интерес на моряците и морската индустрия, стана ясно, че официалните власти в страната предприемат стъпки – месеци след настояването на IMO, ООН, българския морски посланик и десетки международни организации.

В края на месец май изпратих писмо

Скрийншот от сайта на българското транспортно министерство

В края на месец май изпратих писмо до Генералния секретар на Международната морска организация (IMO) за присъединяването на страната ни към общата резолюция. Направих и предложение към своя колега, министъра на здравеопазването, за изготвянето на специален протокол за действие по отношение моряците, които заминават или се прибират от рейс, както и на членовете на екипажите на корабите, посещаващи български пристанища. Това заяви в Международния ден на моряка бившият служебен министър Георги Тодоров, цитиран от пресслужбата на министерството.

Заявлението е преведено на английски език и също достъпно в сайта на институцията.

В последния ден на поста, Георги Тодоров предостави пълната междуведомствена кореспонденция за обявяване на моряците за ключови работници, която бе изискана от Maritime.bg по Закона за достъп до обществена информация.

В нея липсва изходящо писмо до генералния секретар на Международната морска организация, както убедено е заявил ексминистърът на транспорта на моряшкия празник.

От документите става ясно, че в началото на януари т.г. Морска администрация е докладвала на тогавашния транспортен министър, че секторът е глобално и тежко засегнат от пандемията. Със своя доклад шефът на администрацията кап. Живко Петров настоява да се „разгледат възможностите за приоритетно ваксиниране срещу COVID-19 на морски пилоти, служители, извършващи проверки на кораби по линия на държавния пристанищен и екологичен контрол, членове на екипажи на влекачи, членове на екипажи на фериботите „Варна“ и „Дружба“.

На по-късен етап да се обмисли и възможността за ваксиниране на пристанищните работници, както и морските лица, работещи на кораби под български и чуждестранен флаг“, е предложил той, създавайки прецедент и разделение между отделните групи заети в сектора.

От предоставените документи става ясно, че в крайна сметка бившият транспортен министър Тодоров на няколко пъти е представил на колегата си от служебния кабинет – здравния министър Стойчо Кацаров, данни за настояването на IMO, включително за определяне на специален протокол за морските транспортни работници.

От здравното министерство са отговорили, че в страната са създадени необходимите условия за ваксиниране на всички желаещи, което включва и моряците.

В края на юли заместник-министърът на здравеопазването д-р Александър Златанов пък пише в писмо, че за министерството е

„неналожително да се изготвя самостоятелна заповед само за българските морски лица, с която те да бъдат обявени за ключови работници“.

Този отговор е посрещнат с поредно писмо до здравното министерство за конкретен протокол за моряците.

Защо България все още не е в списъка на IMO за държави, признаващи моряците за ключови работници?

Отговорите са няколко:

  • Първична мудност на администрацията за транслиране на инициативата към министерството.
  • Неубедителност от страна на транспортното министерство в опитите му да предизвика конкретни действия от страна на Министерството на здравеопазването.
  • Абсолютно неразбиране на проблемите на заетите в сектора от страна на Министерството на здравеопазването.

Без отговор остава въпросът защо Георги Тодоров е цитиран да казва неистина за изпратено писмо до IMO.

Такива документи липсват в предоставените на Maritime.bg по Закона за достъп до обществена информация.

Липсата на подобно писмо до IMO, с което България да обяви моряците за ключови работници, бе потвърдена в телефонен разговор и с писмен отговор до Maritime.bg от Наташа Браун, началник на Обществените информационни услуги към Отдел „Правни въпроси и външни отношения“ на Международната морска организация.

„Към днешна дата в централата на Международната морска организация не е получено писмо до генералния секретар за обявяване на моряците за ключови работници от България“, гласи отговорът на организацията.

Последни новини

Bering Yachts започва строителство на яхти в Бургас

Нов сериозен инвеститор откри база и започва работа в Бургас още тази година. Това е компанията Bering Yachts. Днес нейни мениджъри представиха свое произведение в Пристанище Бургас, включвайки се в отбелязването на неговия
Прочетете

Диян Димов: Успешно защитаваме това, което преди 119 години е дало началото на развитието на…

Приятели и гости на „Пристанище Бургас” отпразнуваха годишнината от откриването му за търговско корабоплаване. Група „Вълнолом” към пенсионерския клуб на пристанището отправи музикален поздрав към присъстващите. Изпълнителният
Прочетете

Гърци на пазар за руски кораби, Турция се възползва от забраната за руски кораби в ЕС

Войната в Украйна продължава 84-и ден. Тя засегна пряко корабоплаването и морската индустрия в Черно море, според "Алианц". Доведе до блокиране на 20 милиона тона зърнени товари в Украйна, според Европейската комисия. Стана
Прочетете

119 години Пристанище Бургас

Снимка: ДППИ На 18 май Пристанище Бургас отбелязва 119 години от откриването си. Указ на Княз Фердинанд І от 20 декември 1894 г. и няколкогодишно строителство превръщат някогашните дървени скели на бургаския бряг в  първото съвременно
Прочетете

Ръст на товарооборота в Пристанище Варна, което отбелязва 116-а годишнина

Снимка: Пристанище Варна Пристанище Варна е открито на 18 май 1906 г. Тази дата бележи навлизането на град Варна на световните пристанищни карти. Изграждането на Пристанище Варна продължава повече от 10 години. Откриването е с
Прочетете

Русия връща в строя в Черно море още една подводница

Дизел-електрическата подводница "АЛРОСА" от състава на руския Черноморски флот преминава ходови изпитания след края на ремонт и модернизация. Дейностите по модернизация на подводницата по проект 877 започнаха през 2014 година.
Прочетете

Румъния осигури още 25 милиона евро от ЕС за Пристанище Браила

Още 25 милиона евро ще бъдат инвестирани за подобряване на инфраструктурата на румънското пристанище Браила на р. Дунав, съобщи министърът на транспорта на страната Сорин Гриндеану, предаде "Румъния инсайдър". Става дума за поредни
Прочетете

Отдават на чартър ферибот „Героите на Севастопол“

"Български морски квалификационен център" ЕАД обяви търг за отдаване под наем чрез договор за беърбоут чартър на моторен ферибот "ГЕРОИТЕ НА СЕВАСТОПОЛ" (IMO: 7529976), установи справка на Maritime.bg. Държавното дружество предлага
Прочетете

Турция придоби четвърти сондажен кораб

Турция е придобила четвърти сондажен кораб. "Четвъртият турски сондажен кораб ще пристигне на бреговете на страната на 19 май", съобщи в понеделник министърът на енергетиката и природните ресурси на страната Фатих Донмез, цитиран от
Прочетете

Земеделският министър очаква да се „разработи механизъм“ за износ на украинско зърно…

Трудно бих могъл да прогнозирам цената на пшеницата към днешна дата. Не се ли успокои обаче обстановката в Украйна, не виждам изход от тази ситуация. Така или иначе 40% от това зърно от Европа идва от Украйна. Това каза земеделският
Прочетете

Последни новини

Диян Димов: Успешно защитаваме това, което преди 119 години е дало началото на развитието на бургаското пристанището

Приятели и гости на „Пристанище Бургас” отпразнуваха годишнината от откриването му за търговско корабоплаване. Група „Вълнолом” към пенсионерския клуб на пристанището отправи

Гърци на пазар за руски кораби, Турция се възползва от забраната за руски кораби в ЕС

Войната в Украйна продължава 84-и ден. Тя засегна пряко корабоплаването и морската индустрия в Черно море, според "Алианц". Доведе до блокиране на 20 милиона тона зърнени

Най-четени през месеца

Имейл абонамент
Имейл абонамент
Получавайте новините на Maritime.bg директно и във Вашата електронна поща!
Винаги може да спрете Вашия имейл абонамент