
Плаващият под флага на Панама кораб за генерални товари VERA SU (IMO: 8611219) заседна в района на защитена местност „Яйлата“, разположена между с. Камен бряг и курорта Русалка. След 0130 ч. тази нощ, по време на преход от Украйна за Варна, корабът ляга на курс, който го води директно към скалистия бряг и плитчина. Повече от два часа вахтените не са предприели действия за промяна на курса и избягване на засядането. Съдът се врязва в скалите със скорост около 7 kn, според AIS записите. При инцидента няма пострадали моряци от 9-членния екипаж. Мъжете са граждани на Турция и Азербайджан. Капитанът е турски гражданин.
Обзорно видео:
В танковете на построения преди 32 години плавателен съд има около 20 t леко корабно гориво и към 1700 ч. на 20 септември не бе установен разлив.
Понеделник не стигна на службите и корабособственика за осъществяване на водолазен оглед, който да установи състоянието на подводната част на корпуса. Налице са множество пробойни в носовата част на съда с дедуейт 3 217 t. По всяка вероятност оглед ще бъде извършен в утрешния ден. Резултатите от него следва да са основа за последваща салвидж операция и снемане от плитчината.
Хидрометеорологичната обстановка по време на инцидента, както и през целия 20-и септември, е благоприятна. Прогнозата за следващите дни – също.
През целия ден бреговата ивица бе охранявана от Гранична полиция, а около 1300 ч. в района бе изпратен и гранично-полицейски катер.
Междувременно Районната прокуратура в Добрич пое разследването за установяване на извършено престъпление против транспорта.
Справка на Maritime.bg в система Equasis сочи, че корабът е собственост и се менажира от базирани в Турция компании. Неуспешни бяха опитите на изданието за връзка с тях.
Не мога да коментирам, виждате резултата. Така капитанът на заседналия край защитена местност Яйлата кораб VERA SU коментира пред Maritime.bg инцидента, провиквайки се през крилото на мостика, отстоящо на 30 метра от брега.
Неадекватно състояние на вахтените е вероятната причина за засядането край Яйлата. Това заяви на брифинг във Варна главният директор на Главна дирекция „Аварийно спасителна дейност“ Румен Николов, който изтъкна, че по всяка вероятност става въпрос за човешка грешка.
Последна инспекция на кораба е проведена на 27 юли в Египет. Установени са две несъответствия – изтекли сертификати и по Марпол. Корабът е бил задържан по PSC през 2018 г. в руско черноморско пристанище.
Точно преди година и по време на преход от Рота към Новоросийск, VERA SU аварира и остава без ход при навлизане в Босфора. Инцидентът е от 27 септември м.г. Тогава той застава в района на Бююкдере, а екипажът успешно отстранява повредата със собствени сили и средства.
Продължава по-долу.
Кораб заседна край Яйлата
През последните години зачестиха инцидентите с кораби-ветерани във водите на Черно море. В началото на годината бедства 39-годишният плаващ под флага на Танзания кораб за генерални товари AMAL NEPTUNE (IMO 8116843). Бързата намеса на турските власти, които за разлика от тези в България разполагат с голям брой спасителни средства, предотвратява засядането.
В 1220 ч. на 17 януари сигнал за бедствие изпратиха от плаващия под на Палау моторен кораб ARVIN. В 1235 ч. плавателният съд се пречупва и потъва във водите край Бартън, Република Турция. (ВИЖТЕ ВИДЕО ТУК)
Maritime.bg припомня, че вторият механик на друг кораб-ветеран – AL HANI (IMO 8314433), построен преди 36 години, получи тежки изгаряния при взрив в машинното отделение.
В началото на миналата година и северно от Босфора руският танкер GLARD 2 (IMO: 9687980) удари и потопи турския риболовен кораб DURSUN ALI.
Руски танкер удари и потопи турски риболовен кораб в Черно море
Четиринадесет моряци загинаха във водите на Черно море при инцидент на два танкера, прехвърлящи гориво край Крим. На борда на единия от корабите възникна експлозия, последвана от избухването на пожар, който обхвана бързо двата плавателни съда.
Видео от пожара на двата танкера в Черно море
Още от инцидентите в Черно море
през изминалите години:
Спасиха 16 моряци от заседнал кораб в Черно море
Два кораба се сблъскаха на рейд в Черно море
Моряци загинаха при потъване на кораб в Черно море
Български кораб участва в търсенето на изчезнали моряци в Черно море
Кораб заседна на плаж в Черно море
Трима риболовци изчезнаха в Черно море
43-годишен бункеровчик заседна в Черно море
Maritime.bg припомня, че ITF определи в доклад Черно море като „Морето на срама“.
Организацията алармира за нарастващия брой инциденти в Черно море, подчертавайки възрастта на плавателния състав в района, тежките битови условия на борда на корабите и некоректното отношение на корабособствениците към моряците, включително от България.
И след влизането в сила на Морската трудова конвенция (MLC, 2006) отношението на корабособствениците от страните на Черно море към труда на морските лица остава непроменен.
Организации определят случващото се в Черно море като „шокиращо“, а преди 8 години генсекът на ITF заяви: „Някои от най-тежките за работа кораби в света се намират в Черно море. Работните условия са често неприемливи, а безопасни условия на труд не съществуват. Цената, плащана от моряците, е огромна“.
Преди години бял свят видя документален филм, представящ живота на моряците на борда на кораби в Черно море.
Видео: