
Предстои загуба на пореден ден за провеждане на салвидж операция на моторен кораб VERA SU, заседнал в района на защитена местност „Яйлата“. Днес се очакваше да започне прехвърляне на част от товара на плаващия под флага на Панама и контролиран от турска компания кораб. В района трябваше да бъдат активирани плаващ кран и самоходна баржа, осигурявани от влекачи. Към 1133 ч. такива съдове не са отплавали от Варна.
Шефът на Морска администрация кап. Живко Петров изтъкна като причина, че турският корабособственик и застрахователите не са постигнали споразумение по всички параметри на операцията. Пред държавното радио той подчертал, че операцията не е спасителна. Шефът на ИАМА дори е изразил съмнения, че в този район е възможно да подходят други плавателни съдове.
Междувременно в социалните мрежи бе разпространена информация за допуснато замърсяване. Репортер на Maritime.bg, който е в района, категорично отхвърли подобни твърдения.
Към 1133 ч. не се наблюдава изменение на позицията на плавателния съд, а сутринта моряците го осигуриха към близките скали.
Капитанът на кораба отново отказа да коментира пред медиите реалното състояние на плавателния съд, вдигайки рамене в отговор и на въпросите кога ще се извърши опит за снемане на плавателния съд. Коментари отказаха и агентите на VERA SU.
Очаква се рязко влошаване на хидрометеорологичната обстановка в района в идните дни, което е потенциална опасност както за кораба, товара, така и за екипажа. Пред медии кап. Петров изтъкна, че „почти няма гориво“ в танковете на кораба, но евентуално пречупване при тежка метеообстановка – в крайна сметка ще стане причина за замърсяване.
Макар властите да твърдят, че евентуално допускане на по-сериозна катастрофа и попадане на товара му в морската среда да не представлява опасност за околната среда, проверки на Maritime.bg в научни доклади установиха, че всъщност няма конкретни доказателства зад подобни заявки. Попадането на този вид товар в морската среда води до засилен растеж на фитопланктона, но последиците може да са пагубни за местообитанията в района. Според доклад на ЕС от 2010 г., подобно „наторяване“ може да стане причина за промяна на състава на видовете в района, както и да създаде мъртва зона.
Видео: