Огромна мъртва зона в морето край Камен бряг, ако се допусне гибелта на кораб Vera Su

Пети ден след засядането на моторен кораб VERA SU в сърцето на резервата Яйлата. Към момента властите нямат обявен и приложен план за снемане на кораба от плитчината.

Едва вчера, 24 септември, четири дни след засядането, VERA SU обяви обща авария.

Към 0830 ч. в събота, справка в AIS сочи, че към кораба не плават нито влекачи, нито други средства, за да бъде стартирана салвидж операция.

Пети ден екипажът, съставен от моряци от Турция и Азербайджан, остава на борда на 32-годишния плавателен съд.

Международни салвидж компании са обявили готовност за включване в операцията. Получили са отказ, според данни на Maritime.bg.

„Корабът може да бъде разбит на парчета в скалите“, обяви най-отговорно директорът на Морска администрация кап. Живко Петров, с което практически призна пълния провал на всички действия до момента.

Междувременно през последните четири дни властите разпространиха неистински данни, че евентуалното попадане на товара на кораба в морето не представлява заплаха за морската среда. Около кораба няма дори бонови заграждения, защото „почти няма гориво, 10 кубика са прехвърлени в цистерна в машинното“.

Засядането ще се реши по търговски път между корабособственика и застрахователите, според властите. Теза, която силно напомня за „частно-правния спор“, който бе обявен при отнемането на контрола над либийския танкер BADR.

Времето край Камен бряг в събота се задържа благоприятно за операция, каквато изглежда не се провежда и днес. Вълнението в района е 3 бала с височина на вълната 0.76 м., духа ССЗ вятър със скорост 4,4 м/с.

На кораба има 3300 тона урея (CH₄N₂O). Прогнозите са за рязко влошаване на времето в идните дни с умерен до силен източен вятър.

Потенциално замърсяване

Учени от Института по океанология при БАН вече предупредиха, че гибелта на кораба може да предизвика сериозно химическо замърсяване, което да бъде разпространено южно от кораба, достигайки дори района на Варна.

Замърсяването с урея може да предизвика произвеждане на смъртоносен токсин от фитопланктона, според изследване от 2008 година.

Общоизвестен факт е, че една от главните причини за еутрофикацията в Черно море е торенето в земеделието. Абсолютно нелогични са тезите на българските отговорни институции, че товарът на кораба не е опасен за морската среда.

Уреята е единственият химикал, който увеличава производството на токсини от фитопланктона, откриват учени от Университета на Калифорния. Произведеният токсин е изключително опасен за всички морски обитатели, включително за птиците, а край Яйлата има 178 вида.

Натрупването на токсини, произведени от фитопланктона при химическо замърсяване с урея, достигнали рибата представлява потенциална опасност и за хората при нейния улов и последваща консумация, според научни доклади.

Евентуалният бурен цъфтеж на фитопланктон, предизвикан при потенциалната гибел на кораба и попадане на товара на VERA SU в морето, може да предизвика образуване на „мъртва зона“. Този възможен сценарий е разгледан при нарочно „наторяване“ на морето с урея край Филипините, става ясно от доклад на Европейската комисия.

Последни новини

Последни новини

Катерите за брегова отбрана на Русия ще бъдат оборудвани с дистанционно управляем боен модул

През 2022 г. Русия ще започне серийно производство на корабен дистанционно контролиран боен модул "Нарвал", твърдят руски медии. "Бойният модул вече е преминал бойни

Стефан Янев: Нашата задача е да търсим възможности за развиване на способностите ни за търсене и спасяване

default „Успешно приключи вчера операцията по обезопасяване и спасяване на заседналия кораб VERA SU до брега на защитената местност Яйлата. Благодаря на всички, участвали в

Най-четени през месеца

Имейл абонамент
Имейл абонамент
Получавайте новините на Maritime.bg директно и във Вашата електронна поща!
Винаги може да спрете Вашия имейл абонамент