Това каза пред Народно дело Румен Несторов – бивш председател на Българска морска камара и бивш директор на Пристанище Варна. “Подхвърлените предложения от премиера за изместване на „Морска администрация“ (ИАМА) в Бургас, а Държавно предприятие „Пристанищна инфраструктура“ (ДППИ) в Русе и Агенцията по риболов и аквакултури (ИАРА) във Варна приемам по-скоро като лакмус за проверка на общественото мнение, отколкото като решение, плод на сериозен анализ. Дай Боже да не е ”специално ” отношение към Варна. Години наред на всички възможни форуми през този сме поставяли въпроса за изместване на горните администрации от София във Варна и/или Бургас с цел създаване на нормални условия за упражняване на дейността им. Учудващ е изборът на Варна за седалище на ИАРА. Всички знаят, че базата за развитие на тази дейност е била в Бургас. По отношение седалището на „Морска администрация“ категорично считам, че то трябва да е във Варна. Още през 1960-1980 г. Варна се оформи като център на българската морска индустрия, наука и образование. Създадена е благоприятна бизнес среда и тя се поддържа и от наличието на тридесет професионални сдружения – камара и асоциации, и шест международни сродни организации. Това говори за солиден научно-технически потенциал, богат практически опит и достатъчни човешки ресурси за компетентно ръководство на българския морски бизнес. Очевидни са предимствата на Варна и аз не знам кой би могъл да й бъде конкурент при един обективен избор за място на ИАМА. Считам, че е необходимо общинският съвет и кметството да вземат отношение по тази тема и да защитят морските позиции и имиджа на града ни. А защо пък във Варна да не бъде и седалището на Държавно предприятие ”Пристанищна инфраструктура”? През последните двадесет години почти всички идеи, свързани с развитието на българските пристанища, са тръгвали от тук. А пристанище Варна е водещото българско пристанище през последните десетина години. Не е за пренебрегване и фактът, че Варна има девет пристанища, които работят активно за повишаване на конкурентоспособността си. Що се отнася до българския воден транспорт по река Дунав, правилното решение би било в Русе да се създаде речна администрация, с което ще се избегне недоразумението морска администрация на река, което съществува в момента. Това на по-късен етап би спомогнало да се преработят в логичния си вид мегазаконът с дългото име Закон за морските пространства, вътрешните водни пътища и пристанища на Р. България и Кодексът за търговското мореплаване”, смята той.
Снимка: В. Димитров
Maritime.bg – България