Световна практика е да се реагира до 72 часа, а не след седмица. Това заяви в предаването “Денят” по ТВ1 адвокат Владимир Владимиров от най-реномираното българско адвокатско дружество по морско право “Владимиров и Ко”, коментирайки случая със заседналия кораб край Яйлата VERA SU.
“Ние сме загубили три дни в лутане и размишления, които отдавам по-скоро на това, че нашата [Морска] администрация е разчитала на решения и действия от корабособственика и неговия застраховател”, отбеляза адвокат Владимиров. Maritime.bg припомня, че администрацията издава първа заповед три дни след засядането на 32-годишния кораб за генерални товари в сърцето на природния парк. Нелогично със заповедта са били дадени 7 дни на корабособственика да предостави план за действие, както и близо месец за изтегляне на плавателния съд.
Адвокат Владимиров е категоричен, че държавата е трябвало да действа незабавно, позовавайки се на двустранната спогодна между България и Турция, регламентираща режима на корабоплаването между двете страни.
“Ние сме длъжни да окажем съдействие и императивно да действаме в подобни случаи”, заяви юристът, определяйки подхода на Морска администрация като “неразбория от действия и бездействия”.
Владимиров изрази огромно недоумение и от факта, че в разпространените от Maritime.bg заповеди на харбър мастъра, корабът и товара са обявени за “погинали”. “Да приемем, че това е техническа грешка”, заяви той с риторичен тон.
Той коментира още, че хидрометеорологичните условия в района са били подходящи за провеждане на операцията в рамките на изминалата и загубена от властите седмица.
Адвокатът коментира, че няма обяснение защо въпреки наличните системи за наблюдение на трафика, не е последвала незабавна връзка с кораба и предупреждения за опасния курс, на който е легнал, а два часа и половина по-късно се стига до засядане.
“Очевидно е, че нямаме конкретно разработени аварийни планове за действие в подобни случаи, ако имаме – не ги прилагаме като хората”, отбеляза още адвокат Владимир Владимиров.
Вижте част от предаването, излъчено преди започване на разтоварването, в което участва и българският еколог Борислав Сандов: