
Девети ден край Яйлата остава заседнал построеният преди 32 години моторен кораб VERA SU. Плаващият под панамски флаг съд се вряза в скалистия бряг с над 7 kn на 20 септември. Ударът става причина за нарушаване цялостта на три баластни танка в носовата част на кораба. Вода не нахлува в хамбара при превозваните 3300 тона урея, ако може да се разчита на компетентното мнение на Морска администрация. Учени алармираха, че товарът е опасен за морското биоразнообразие и в пълно противоречие с твърденията на агенцията. На осмия ден след засядането, изпълнителният директор на ИА “Морска администрация” кап. Живко Петров заяви, че в страната няма достатъчно техника за справяне с подобни ситуации. Думите му дойдоха след провал на първия опит за снемане на кораба от скалите, след прехвърляне само на около 200 тона от товара, осъществено 8 дни след инцидента.
Неистински са всички заявки, че България не е способна да се справи с VERA SU. Вярно е обаче, че институциите доказаха своята некомпетентност и тромавост. Наличните у нас плаващи кранове, влекачи и други спомагателни съдове са напълно достатъчни, а досега VERA SU щеше да бъде изтеглен, ако техниката беше използвана навреме. Цяла седмица метеоусловията в района бяха напълно благоприятни.
Вчера транспортният министър съобщи, че операцията вероятно ще бъде възложена на салвидж компания, с което на практика се слага край на водените от Морска администрация дейности. Той обяви, че ще има наказани за бездействието.
Несигурни и неубедителни бяха опитите на директора на Морска администрация да обясни пред медиите защо подопечната му дирекция във Варна издава първа заповед за кораба три дни след засядането – “така са преценили”, каза той. Без конкретика останаха и въпросите за наличието на представители на Борда за разследване на морски произшествия.
Хронология на безотговорността
- VERA SU засяда на 20 септември.
- Временно изпълняващият длъжността харбър мастър издава заповед на 23 септември, с която дава срок на корабособственика в едноседмичен срок да предостави план, а най-късно до 15 октомври да изтегли кораба.
- На 24 септември за първи път на борда на кораба се качват инспектори на агенцията, според непотвърдена от изпълнителния й директор информация.
- На вахтения офицер не са снети проби за наличие на алкохол или наркотици, което превръща последващото разследване на инцидента в недействително.
- На 24 септември от Морска администрация съобщават, че не приемат предложения към онзи момент план за спасяване на корабособственика. По данни на Maritime.bg турската компания е изпратила множество предложения, всяко от които било отказано. Сред едно от предложенията е било активиране на плиткогазещите KUMDAS (IMO: 8858776) от Турция и GNR (IMO: 8506397) от Украйна.
- На 26 септември транспортният министър поема операцията в свои ръце, след шестдневното забавяне и повече от абсурдно бездействие на Морска администрация. Министърът издаде заповед, с която разпореди на ДППИ и ИАМА да предприемат незабавно всички действия за снемане на кораба.
- В късните часове на 27 септември започва операция, ръководена лично от изпълнителния директор на ИАМА, при която по неодобрен от МОСВ план се извършва прехвърляне на товара. Част от него попада в морето. Стига се до момент спасителите да бъдат спасявани, след засядане на активирана в операцията баржа и навиване на въже около винта на един от влекачите.
- Осем дни след засядането на VERA SU се прави първи опит за снемането му от скалите. Той бе извършен след прехвърляне едва на около 200 тона урея, превозвана на борда. Неуспехът не би следвало да е налице, ако властите имаха действителна оценка за реалното състояние на кораба, базирана на професионално проведени подводни огледи, събрани данни от екипажа, серия от калкулации. Опитът претърпява неуспех.
- На 29 септември времето в района на инцидента започна поетапно да се влошава.