Грийнпийс за кораб Vera Su: Очевидна немарливост

Екипът на „Грийнпийс“ – България следи с тревога случващото се в резерват „Яйлата“ край Камен бряг. Възмутени сме от липсата на ясен план за действие, очевидната немарливост и забавянето на операцията по разтоварване на кораба Vera Su въпреки очакваното влошаване на времето. Предупреждаваме, че ако освобождаването на товара в морската вода продължи както досега, независимо дали от пробойни в корпуса или от човешка небрежност, това неминуемо ще доведе до дълготрайни и необратими последствия върху екологичното равновесие и екосистемите в района, пишат в позиция от организацията.

Настояваме отговорните институции и лица да понесат отговорност за ситуацията, която повече от седмица се разиграва пред очите на цяла България, и този негативен пример да послужи за урок при справяне с подобни кризи на море в бъдеще. От случилото се досега видяхме, че липсва подготовка, техника и план за действие, което намираме за недопустимо, смятат от екоорганизацията.

„Бяхме свидетели на едно абсолютно необяснимо безхаберие. Това ще доведе до цъфтеж на водорасли, натрупване на токсини, включително отнемане на кислорода от морската среда и масово измиране на морските организми. Ще има пряко въздействие на защитените местности – на Яйлата, на Калиакра, на резервата и неговата акватория“, коментира Петко Цветков от екипа на „Грийнпийс“ – България.

Вчера станаха известни и резултати от лабораторните анализи на проби от морска вода, проведени от Лабораторията по морска екология към ИБЕИ-БАН и публикувани от д-р Димитър Беров. Данните потвърждават наличието на замърсяване в района на инцидента. Според изследването концентрацията на азотни съединения е многократно завишена и е близка до измервания от води в непосредствена близост до източници на замърсяване, като например заустени тръби на градски канализации, течове от аварирали канализационни тръби и други. 

Освобождаването в морето на наличните на борда на кораба 3300 тона азотни торове пък би било еквивалентно на заустване на отпадните води на повечето населени места по Черноморието в една точка в района на Яйлата. Такова замърсяване би имало дългосрочно и необратимо въздействие върху екологичното равновесие в района и може да има пагубен ефект върху морската флора и фауна. Единственият начин това да бъде избегнато е разтоварването на товара на кораба или безопасното му извличане до пристанище, коментира д-р Беров в публикацията си.

Напомняме, че районът на Яйлата и на нос Калиакра е част от Натура 2000 зоната “Комплекс Калиакра” BG0000573, тъй като крайбрежните му екосистеми са едни от най-запазените по Северното Черноморие.

България

Последни новини

Последни новини

Министър Алексиев прие от името на България председателството на ТРАСЕКА

Министърът на транспорта, информационните технологии и съобщенията Христо Алексиев прие от името на България, председателството на Междуправителствената комисия ТРАСЕКА за

Затвор грози бившия президент на Аржентина за шпионажа срещу роднините на екипажа на подводница ARA San Juan

Бившият президент на Аржентина Маурисио Макри обяви, че няма да прави заявления и към момента няма да се яви пред съда по повод обвиненията за предполагаем шпионаж, разпореден

Най-четени през месеца

Имейл абонамент
Имейл абонамент
Получавайте новините на Maritime.bg директно и във Вашата електронна поща!
Винаги може да спрете Вашия имейл абонамент