
На вахта е бил само един човек, не е имало втори, второ лице, което да упражнява контрол. Това заяви председателят на Националния борд за разследване на произшествия във въздушния, водния и железопътния транспорт (НБРПВВЖТ) Христо Христов в сутрешния блок на БНТ.
“Прокуратурата работи по свой план, ние имаме споразумение с досъдебното производство, че водим две паралелни независими разследвания. Прокуратурата винаги се стреми да търси вината, която е на човек, който е допринесъл за това събитие, а ние търсим причините. Те са в четири направления – човешки фактор, технически отказ, здравословно състояние на вахтения и влошени метеорологични условия, които биха довели до това събитие”, каза Христов.
Той заяви, че представители не борда все още не са успели да се качат на заседналия на 20-и септември VERA SU. Причината била “влошената метеообстановка”, макар първата седмица от аварията да премина при почти перфектни метео условия. Христов коментира, че още на 21-и септември имало “големи вълни”.
Maritime.bg публикува поредица клипове, излъчени на живо в социалната мрежа Фейсбук, които доказват, че времето в района категорично е позволявало качването на разследващи от всички институции до първата седмица, а и след нея.
Видео от 24-и септември:
Едва вчера представители на НБРПВВЖТ са разпитали капитана и втория помощник-капитан, срещу които вече бяха повдигнати обвинения и ги грози лишаване от свобода до 15 години.
Христов заяви, че към момента не е проверено състоянието на средствата за водене на комуникация и навигация на 32-годишния кораб.
“Правихме опит и нямахме физическа възможност”, каза Христов за качването на кораба.
Председателят на борда заяви, че VERA SU изпуска точката за поворот, която се намира на около 1 nm от района на засядане и продължава движението си към скалистия бряг с пълен ход, както Maritime.bg съобщи още в деня на инцидента.
Христов коментира, че крайният срок за публикуване на доклада от разследването е до 1 година след аварията.
В отговор на въпрос дали страната е готова за инциденти, Христов коментира, че България е малка страна и ще е скъпо да поддържа в готовност спасителни кораби.
Националният борд за разследване на произшествия във въздушния, водния и железопътния транспорт ще направи препоръки към държавата за бъдеща готовност, заяви още Христо Христов.