
Криминализирането е един от най-сериозните проблеми, пред които са изправени моряците в наши дни. При аварии или допуснато замърсяване, моряци често биват арестувани, задържани и не им се осигурява достъп до справедливо правосъдие. За този проблем от години алармира Международната морска организация (IMO), Международната организация на труда (ILO), Международната федерация на транспортните работници (ITF) и редица други структури от индустрията.
Възникнали от продължаващото пренебрегване на моряците и техните права при съдебни процеси, на 1 юли 2006 г. бяха приети Насоките на Международната морска организация и Международната организация на труда за справедливо отношение в случай на морска авария.
За съжаление много държави, включително през 2021 година, не спазват тези насоки.
„Ако има медийна буря, екипажът на кораба може да бъде най-лесната мишена, когато публичните власти се стремят да докажат, че предприемат действия. Моряците имат право да извършват служебните си задължения, без да се страхуват, че ще бъдат третирани несправедливо или, още по-лошо, да бъдат задържани без да се прибягва до справедливо правосъдие“, написаха отдавна от ITF.
На 20-и септември край бреговете на защитена местност „Яйлата“ заседна моторният кораб VERA SU с 9-членен екипаж. Двама моряци – капитанът на кораба, както и вторният помощник-капитан, бяха задържани, а българската прокуратура изиска постоянното им оставяне под стража.
В дните на инцидента се появиха специалисти, които приканваха за арест на капитана, което е в пълен разрез с насоките на Международната морска организация.
Двамата капитани бяха обвинени по член от Наказателния кодекс, който не е променян от 1975 г. Ако вината им бъде доказана, двамата моряци може да получат присъда лишаване от свобода за срок до 15 години. Засядането на VERA SU следва да е основа за много широки дискусии и промени в родното законодателство.
Maritime.bg публикува Насоките на Международната морска организация от 30 ноември 2011 г. (линк за сваляне):
Fair-Treatment-of-seafarers