Руски капитан: Американската подводница може да се е сблъскала само с друга подводна лодка

Американската ядрена подводница USS CONNECTICUT (SSN 22) се завърна на собствен ход във военноморската база на о. Гуам, след като на 2 октомври се сблъска с неизвестен обект. САЩ съобщиха за инцидента шест дни по-късно. Вече започна оценката на нанесените на подводната лодка щети. Военноморският флот на САЩ съобщи, че при удара не е засегнат реакторът на USS CONNECTICUT. Единадесет подводничари пострадаха при инцидента. Той стана по време на международни маневри в Азиатско-тихоокеанския регион, в които участваха сили на редица страни, а целта – демонстратиране на сила пред Китай.

Говорителят на китайското външно министерство Джао Лицзян заяви, че Китай е сериозно загрижен за инцидента и помоли САЩ да изяснят точното място на сблъсъка и да предоставят повече подробности. Той също така отбеляза, че Китай и неговите съседи имат право да задават въпроси на Вашингтон за случая и да разберат истината.

Това не е първи инцидент с американска подводница. През 2005 г. атомната USS SAN FRANCISCO (SSN-711) удари подводен скалист масив на дълбочина 160 метра. Тогава загина един моряк, а 98 подводничари бяха ранени. Подводницата изплава успешно.

Много такива инциденти възникват поради некоригирани карти, използвани на кораба. Екипажът трябва да знае обстановката в района, да проследява например коралови рифове, плитчини, които могат да променят позицията си, и други подводни обекти“, коментира пред „Известия“ бившият командир на подводница контраадмирал Всеволод Хмиров. „Не можем да правим предположения за тази конкретна ситуация, тъй като не е известно на каква дълбочина е плавала подводницата. Но една от причините винаги са действията на екипажа. В допълнение към изправността на оборудването, важна е готовността и професионализмът на екипажа, който трябва да може да контролира подводница, за да не се случват подобни инциденти“, добавя още той.

Бившият командир на атомната подводница, капитан I ранг Игор Курдин от ВМФ на Русия, смята, че версията за сблъсък с друга подводница не може да бъде изключена, въпреки изявленията на САЩ.

„Има така наречена безопасна дълбочина на плаване. Това е 45 метра както за нас, така и за американците“, коментира той. „Това означава, че не можем да се сблъскаме с нито един надводен кораб, защото никой няма такова газене. Ако беше в арктическите райони, това можеше да е сблъсък с айсберг. Но те са в топлото Южнокитайско море. Следователно можем да предположим само един вариант – сблъсък с друга подводница“, отбелязва кап. Курдин.

Въпреки факта, че както руските, така и американските и други подводници са оборудвани със съвременни сонарни и други средства, подобни сблъсъци се случват регулярно, според думите на кап. Игор Кудрин. Поради особеностите на водната среда, двете подводници могат просто да се намират в зоната на „акустичната сянка“.

Според морските традиции, в случай на сблъсък, и двете подводници трябва да изплават и да съобщят за това, да поискат помощ, обяснява още бившият руски капитан и допълва, че по правило един от участниците в инцидента предпочита да се скрие, за да остане неизвестен.

Вижте още по темата:

Последни новини

Последни новини

Катерите за брегова отбрана на Русия ще бъдат оборудвани с дистанционно управляем боен модул

През 2022 г. Русия ще започне серийно производство на корабен дистанционно контролиран боен модул "Нарвал", твърдят руски медии. "Бойният модул вече е преминал бойни

Стефан Янев: Нашата задача е да търсим възможности за развиване на способностите ни за търсене и спасяване

default „Успешно приключи вчера операцията по обезопасяване и спасяване на заседналия кораб VERA SU до брега на защитената местност Яйлата. Благодаря на всички, участвали в

Най-четени през месеца

Имейл абонамент
Имейл абонамент
Получавайте новините на Maritime.bg директно и във Вашата електронна поща!
Винаги може да спрете Вашия имейл абонамент