Руски капитан: Американската подводница може да се е сблъскала само с друга подводна лодка

Американската ядрена подводница USS CONNECTICUT (SSN 22) се завърна на собствен ход във военноморската база на о. Гуам, след като на 2 октомври се сблъска с неизвестен обект. САЩ съобщиха за инцидента шест дни по-късно. Вече започна оценката на нанесените на подводната лодка щети. Военноморският флот на САЩ съобщи, че при удара не е засегнат реакторът на USS CONNECTICUT. Единадесет подводничари пострадаха при инцидента. Той стана по време на международни маневри в Азиатско-тихоокеанския регион, в които участваха сили на редица страни, а целта – демонстратиране на сила пред Китай.

Говорителят на китайското външно министерство Джао Лицзян заяви, че Китай е сериозно загрижен за инцидента и помоли САЩ да изяснят точното място на сблъсъка и да предоставят повече подробности. Той също така отбеляза, че Китай и неговите съседи имат право да задават въпроси на Вашингтон за случая и да разберат истината.

Това не е първи инцидент с американска подводница. През 2005 г. атомната USS SAN FRANCISCO (SSN-711) удари подводен скалист масив на дълбочина 160 метра. Тогава загина един моряк, а 98 подводничари бяха ранени. Подводницата изплава успешно.

Много такива инциденти възникват поради некоригирани карти, използвани на кораба. Екипажът трябва да знае обстановката в района, да проследява например коралови рифове, плитчини, които могат да променят позицията си, и други подводни обекти“, коментира пред „Известия” бившият командир на подводница контраадмирал Всеволод Хмиров. “Не можем да правим предположения за тази конкретна ситуация, тъй като не е известно на каква дълбочина е плавала подводницата. Но една от причините винаги са действията на екипажа. В допълнение към изправността на оборудването, важна е готовността и професионализмът на екипажа, който трябва да може да контролира подводница, за да не се случват подобни инциденти”, добавя още той.

Бившият командир на атомната подводница, капитан I ранг Игор Курдин от ВМФ на Русия, смята, че версията за сблъсък с друга подводница не може да бъде изключена, въпреки изявленията на САЩ.

“Има така наречена безопасна дълбочина на плаване. Това е 45 метра както за нас, така и за американците“, коментира той. „Това означава, че не можем да се сблъскаме с нито един надводен кораб, защото никой няма такова газене. Ако беше в арктическите райони, това можеше да е сблъсък с айсберг. Но те са в топлото Южнокитайско море. Следователно можем да предположим само един вариант – сблъсък с друга подводница”, отбелязва кап. Курдин.

Въпреки факта, че както руските, така и американските и други подводници са оборудвани със съвременни сонарни и други средства, подобни сблъсъци се случват регулярно, според думите на кап. Игор Кудрин. Поради особеностите на водната среда, двете подводници могат просто да се намират в зоната на “акустичната сянка”.

Според морските традиции, в случай на сблъсък, и двете подводници трябва да изплават и да съобщят за това, да поискат помощ, обяснява още бившият руски капитан и допълва, че по правило един от участниците в инцидента предпочита да се скрие, за да остане неизвестен.

Вижте още по темата:

Последни новини

Последни новини

В Морско училище представиха нова специалност – „Национална и регионална морска сигурност“

Новата специалност във ВВМУ „Н. Й. Вапцаров“ – „Национална и регионална морска сигурност“, бе представена официално пред военнослужещи, цивилни и курсанти и студенти.

Виждали ли сте потъналите кораби във Варненското езеро? Община Варна сега разбра за тях, плаща 30 хил. лева за огледи

Община Варна се готви да плати малко над 29 хил. лева на частни фирми, които сами предлагат обследване на потънали кораби във водите на Варненското езеро, макар пълна информация

Модерна рибовъдна ферма създадоха по Програмата за морско дело и рибарство в язовир „Клокотница“

От традиционно рибно стопанство, каквото представляват всички зарибени вътрешни водоеми, наемателят на язовир „Клокотница“, „Водно строителство - Хасково“ АД, успява да създаде и

Най-четени през месеца

Имейл абонамент
Имейл абонамент
Получавайте новините на Maritime.bg директно и във Вашата електронна поща!
Винаги може да спрете Вашия имейл абонамент